Vraagje over bamboo

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Bamboo, niet helemaal hout dus hoop dat het de juiste rubriek is.

Ik heb lekker lui een kastje van Ikea besteld: Nachtkastje, NORDKISA, bamboe, 40x40 cm - IKEA

De bovenste plaat ligt op het frame en wordt van onderaf vastgeschroefd.
Echter het plaatje is krom. Als ik een zijde aandruk heb ik aan de andere zijde een kier van zo'n 4mm.
Uiteraard moet ik dit opnemen met Ikea en dat zal wel opgelost worden.
Maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe groot de kans is dat zo'n plaatje scheurt als je het vlak zou trekken met de schroeven.
Ik heb erg weinig ervaring met bamboo. De bamboo kalender van de chinees is zo'n beetje het enige.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe dik is dat plaatje? Wij waren ooit bij de Amsterdamse fijnhouthandel om hout uit te zoeken om een surfplank te maken (mijn zoon ging een longboard maken - het is nog steeds maar half af ;-) ). Veelal wordt daarvoor Pauwloniahout gebruikt - licht en toch sterk - maar daar is in NL slecht aan te komen. Abachi zou kunnen, omdat het toch geglast wordt, maar we hebben uiteindelijk voor Yellow Cedar (Nootka-cypres) gekozen. Tijdens het rondneuzen kwamen we ook bamboeplaten tegen - desgevraagd werden we er op gewezen dat die dunne platen zonder ondersteuning over de hele breedte snel splijten - en meestal niet op de lijmnaden maar gewoon in het bamboe - dezelfde eigenschap die het ook mogelijk maakt om bamboepalen te splijten in dunne strips om splitcane hengels van te maken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Plaatje is 15mm dik.

En inderdaad die hengels! Die heb ik ook ooit gehad. Heb ik meer ervaring met bamboe dan ik zelf dacht.
Maar heb nooit iets gemaakt met bamboe.
Gado gado. Maak ik wel eens met bamboe-scheuten. Maar ik geloof dat het meer iets voor de Thaise keuken is.