Vraagje over bamboo

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Bamboo, niet helemaal hout dus hoop dat het de juiste rubriek is.

Ik heb lekker lui een kastje van Ikea besteld: Nachtkastje, NORDKISA, bamboe, 40x40 cm - IKEA

De bovenste plaat ligt op het frame en wordt van onderaf vastgeschroefd.
Echter het plaatje is krom. Als ik een zijde aandruk heb ik aan de andere zijde een kier van zo'n 4mm.
Uiteraard moet ik dit opnemen met Ikea en dat zal wel opgelost worden.
Maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe groot de kans is dat zo'n plaatje scheurt als je het vlak zou trekken met de schroeven.
Ik heb erg weinig ervaring met bamboo. De bamboo kalender van de chinees is zo'n beetje het enige.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe dik is dat plaatje? Wij waren ooit bij de Amsterdamse fijnhouthandel om hout uit te zoeken om een surfplank te maken (mijn zoon ging een longboard maken - het is nog steeds maar half af ;-) ). Veelal wordt daarvoor Pauwloniahout gebruikt - licht en toch sterk - maar daar is in NL slecht aan te komen. Abachi zou kunnen, omdat het toch geglast wordt, maar we hebben uiteindelijk voor Yellow Cedar (Nootka-cypres) gekozen. Tijdens het rondneuzen kwamen we ook bamboeplaten tegen - desgevraagd werden we er op gewezen dat die dunne platen zonder ondersteuning over de hele breedte snel splijten - en meestal niet op de lijmnaden maar gewoon in het bamboe - dezelfde eigenschap die het ook mogelijk maakt om bamboepalen te splijten in dunne strips om splitcane hengels van te maken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Plaatje is 15mm dik.

En inderdaad die hengels! Die heb ik ook ooit gehad. Heb ik meer ervaring met bamboe dan ik zelf dacht.
Maar heb nooit iets gemaakt met bamboe.
Gado gado. Maak ik wel eens met bamboe-scheuten. Maar ik geloof dat het meer iets voor de Thaise keuken is.
Die scheuten zijn goed voor je darmflora heb ik begrepen. Veel vezels. En zo zijn we weer bij 'hout' terechtgekomen!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Thais, maar ook indonesisch gebruikt het veel, lekker ja. Kan het hier niet atijd vinden in de winkel, maar inderdaad als ik het heb gaat het ook de wok in. Een snijplank hebben we ook in huis van bamboe.
Maar de conclusie zal zijn dat rechttrekken van het plankje een (te) kort leven betekent.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
567
... ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe groot de kans is dat zo'n plaatje scheurt als je het vlak zou trekken met de schroeven.
Waarom probeer je het niet? Vooraf een foto maken waarop de kromming zichtbaar is. Trek je hem vlak, ben je klaar. Scheurt het plaatje, dan met bouwpakket en foto naar de klantenservice.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Als ik naar dat kastje/tafeltje kijk denk ik dat je eerder het onderstel krom trekt dan dat je de bovenplaat recht krijgt. Nieuw gekocht begrijp ik dus oplossing is aan Ikea.

Maar stel dat je het zelf zou moeten fixen dan zou ik je aanraden diagonale gleuven in de onderkant van het blad te zagen of te fraisen, parallel aan de as van de kromming. Als ze diep genoeg zijn dan haalt dat de stijfheid uit het blad en het voorkomt scheuren. Een scheur ontstaat waar het materiaal lokaal te veel wordt opgerekt. Het blad is aan twee kanten opgelegd dus de gleuven eindigen aan tenminste één kant in een vrije rand. Daar moet je dan iets doen om te voorkomen dat het blad gaat doorhangen want de sterkte wordt natuurlijk wel minder.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Sorry van de late reacte, Ben enige tijd in gevecht geweest met Ikea. Had 2 billies besteld en tuinstoelkussens De kussens hadden ze om de billies gevouwen en hadden flinke valse vouwen in het schuimrubber, Dat zou wel bijtrekken. Niet dus, wist ik direct al. Zijn nu twee nieuwe onderweg. Hopen dat die wel goed zijn.

Het bovenplaatje kon ik aantrekken volgens Ikea. Heb hier een zaaknummer voor gekregen mocht het later toch splijten/scheuren.
Heb met tussenpozen van een paar dagen plaatje steeds vaster gedraaid en het lijkt netjes te zitten.
De tijd zal leren hoe het afloopt. Zelf denk ik dat het wel goed gaat, hoefde niet veel kracht te zetten bij het aandraaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.