Vraagje mbt de domino deuvels van de DF 500 van festool en de freesbitjes ervan

PJWOODWORK

Nieuw lid
9 feb 2021
1
0
Beste,

Ik zou graag willen weten of jullie weten of er een ander merk van freesbitjes bestaat dan die van festool en dezelfde vraag voor de domino deuveltjes. Dit aangezien de nogal hoge prijs van beide.

Ook zou ik willen weten of jullie en webshop kennen waar de freesbitjes en de domino's zeer voordelig worden aangeboden.

Mvg.
Jan

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.930
1.106
Omgeving Eindhoven
Voor zover ik weet zijn er geen andere merken die passen.
Vaak zijn dit soort dingen in Duitsland wat goedkoper dan hier in NL.
Ik heb ze laatst bij Rubart goedkoop gezien.
Die hebben een goede service, maar de levertijd is wat langer dan we hier in NL gewend zijn.

Maar ik weet dat een aantal mensen de domino's ook wel zelf maken van latten met de juiste dikte/breedte en dan in de juiste vorm zagen/schuren of afronden met een bovenfrees (liefst in een tafel). Vooral als je domino's nodig hebt in een andere houtsoort dan beuken of sipo (als je ze deels in het zicht wilt laten als sierelement).
Zie ook dit topic of dit topic.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.896
608
CMT maakt freesbits, maar daar heb ik verhalen over gelezen dat de afmetingen van de gaten lichtjes veranderen. En helaas ook gevallen waar ze snel breken. Amana maakt ook freesbits, maar verder weet ik er niets over.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.244
1.013
Enschede, Twente
Ik heb al een paar keer domino-freesjes met veel korting (40%) gescoord bij de Bouwmaat. Mijn vestiging heeft een hoek met uitloop-producten en uitverkoop. Als ik er kom snuffel ik daar graag rond.

CMT maakt inderdaad freesjes voor de Domino. Over de kwaliteit ervan kan ik niks melden, maar CMT maakt deel uit van een Duits bedrijf en dat zou toch een indicatie moeten zijn van kwaliteit…

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.896
608
Mijn ervaringen met CMT zijn gemengd... De bovenfreesbits heb ik tot nu toe in allerhande maten en vormen gebruikt, met volle tevredenheid. De vierkante gatenboren echter zijn van fabriek af niet te gebruiken... Ze hebben een grondige slijpbeurt nodig, anders krijg je ze letterlijk niet aan het hout ingedrukt. Dus de negatieve ervaringen die ik las komen niet geheel als een donderslag bij heldere hemel.

rik

Post veel
8 nov 2010
835
166
CMT maakt freesbits, maar daar heb ik verhalen over gelezen dat de afmetingen van de gaten lichtjes veranderen. En helaas ook gevallen waar ze snel breken. Amana maakt ook freesbits, maar verder weet ik er niets over.
over het breken... ik heb gemerkt en van andere meubelmakers gehoord dat ze 90 procent van de tijd breken bij het contact maken met het materiaal. Als je te snel/hard de domino het materiaal in duwt breekt de frees door de grote kracht die er op komt te staan.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.741
514
Dordrecht
over het breken... ik heb gemerkt en van andere meubelmakers gehoord dat ze 90 procent van de tijd breken bij het contact maken met het materiaal. Als je te snel/hard de domino het materiaal in duwt breekt de frees door de grote kracht die er op komt te staan.
Je hebt het dan over de CMT bits neem ik aan?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.358
362
Heelsum
Beste,

Ik zou graag willen weten of jullie weten of er een ander merk van freesbitjes bestaat dan die van festool en dezelfde vraag voor de domino deuveltjes. Dit aangezien de nogal hoge prijs van beide.

Ook zou ik willen weten of jullie en webshop kennen waar de freesbitjes en de domino's zeer voordelig worden aangeboden.

Mvg.
Jan
Als je een assortiment systainer koopt zitten de freesjes er toch in. Beetje zoeken kom je die weleens voor leuke prijzen tegen en als ie leeg is houd je de sys over.

rik

Post veel
8 nov 2010
835
166
Je hebt het dan over de CMT bits neem ik aan?
Ik heb het over de Festool bits. Maar ik denk dat voor de cmt bits hetzelfde opgaat. De schacht van de kleine bits kan breken. met de cmt bits heb ik geen ervaring.

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
33
Hey hallo
Ik heb de frees al vanaf het begin dat hij uit kwam en heb pas 1 freesje gebroken en nee ik heb niet alleen mdf gefreesd
Stelling van dit verhaal als je gewoon netjes met je spullen omgaat hoef je echt niet perse op zoek naar de goedkoopste freesjes want je doet er gewoon erg lang mee

• Leuk
Waarderingen: rinus en Emilio

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
33
En de stokken kun je kinderlijk eenvoudig zelf maken hou ze iet minder breed dan het gat zodat de overtollige lijm er uit kan en je kan van je rest materiaal de stokken maken

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.741
514
Dordrecht
Ik heb het over de Festool bits. Maar ik denk dat voor de cmt bits hetzelfde opgaat. De schacht van de kleine bits kan breken. met de cmt bits heb ik geen ervaring.
Bij normaal gebruik breken die freesjes niet. Ik heb de df500 al vanaf uitkomen en nog nooit een freesje gebroken. Ook personeel niet en er werd heel vaak met de 5mm gewerkt voor plaatverbindingen en dan echt in de bulk.
Maar goed, alles kan stuk met lomp gedrag.

rik

Post veel
8 nov 2010
835
166
Bij normaal gebruik breken die freesjes niet. Ik heb de df500 al vanaf uitkomen en nog nooit een freesje gebroken. Ook personeel niet en er werd heel vaak met de 5mm gewerkt voor plaatverbindingen en dan echt in de bulk.
Maar goed, alles kan stuk met lomp gedrag.
goed om te horen.... ik heb er zelf 1 gebroken. Over het algemeen ben ik eerder te lief dan te ruw met m'n gereedschap (wel in een stuk kops wenge hout, das lekker hard) maar heb meerdere collega's die er meerdere hebben gebroken.

hieronder ook meerdere mensen die bitjes breken allemaal op dezelfde manier op dezelfde plek.

Uiteraard gaat het hier om een gebruikersfout, maar ook om een ontwerp dat beter kan.... anders zouden de bitjes niet allemaal op dezelfde plek breken.

Laatst bewerkt:

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.741
514
Dordrecht
goed om te horen.... ik heb er zelf 1 gebroken. Over het algemeen ben ik eerder te lief dan te ruw met m'n gereedschap (wel in een stuk kops wenge hout, das lekker hard) maar heb meerdere collega's die er meerdere hebben gebroken.

hieronder ook meerdere mensen die bitjes breken allemaal op dezelfde manier op dezelfde plek.

Uiteraard gaat het hier om een gebruikersfout, maar ook om een ontwerp dat beter kan.... anders zouden de bitjes niet allemaal op dezelfde plek breken.
Als je gewoon de machine het werk laat doen zijn ze sterk genoeg. Je kunt het ook zien als bescherming van de machine... 😁

rik

Post veel
8 nov 2010
835
166
Als je gewoon de machine het werk laat doen zijn ze sterk genoeg. Je kunt het ook zien als bescherming van de machine... 😁
Emilio, ik begrijp dat je graag bij je punt wil blijven en dat mag. Ik hoop dat je ook begrijpt dat ik je nergens van probeer te overtuigen. Het feit dat ik en vele andere met mij allemaal tot de conclusie komen dat het breken van de freesjes hoofdzakelijk een gebruikers gebrek is lijkt me duidelijk. Ik denk niet dat de discussie interessanter wordt door tekens te benadrukken waar we het al over eens zijn. Bij correct rustig gebruik breken de freesjes normaliter niet.

het zou naar mijn mening interessant zijn om te kijken of er een manier is om de freesjes zo te ontwerpen dat ze ondanks wat steviger gebruik toch niet stuk gaan.
bijvoorbeeld door het gedeelte waar het hardmetaal op de schacht zit gesoldeerd wat breder te maken.

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.741
514
Dordrecht
Emilio, ik begrijp dat je graag bij je punt wil blijven en dat mag. Ik hoop dat je ook begrijpt dat ik je nergens van probeer te overtuigen. Het feit dat ik en vele andere met mij allemaal tot de conclusie komen dat het breken van de freesjes hoofdzakelijk een gebruikers gebrek is lijkt me duidelijk. Ik denk niet dat de discussie interessanter wordt door tekens te benadrukken waar we het al over eens zijn. Bij correct rustig gebruik breken de freesjes normaliter niet.

het zou naar mijn mening interessant zijn om te kijken of er een manier is om de freesjes zo te ontwerpen dat ze ondanks wat steviger gebruik toch niet stuk gaan.
bijvoorbeeld door het gedeelte waar het hardmetaal op de schacht zit gesoldeerd wat breder te maken.
Nee dus, als je freesjes breken ga je te ruw om met de machine. Festool kan dit prima als bescherming zo hebben ontworpen. Beter een freesje slopen dan de machine.
Het kan daarnaast ook zijn dat mensen ze gewoon te lang gebruiken, tot ze te bot zijn en dat daarom de freesje overbelast worden. Dan gaat nog steeds bovenstaande op, maar is de oplossing duidelijk...

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.358
362
Heelsum

Alles is zo stevig te maken dat het niet kapot kan maar dan is er altijd weer een volgend onderdeel dat kapot kan. Daarom worden machines vaak ontworpen met een “breekdeel” in de aandrijflijn. Als je dat niet zou doen zou uiteindelijk je motor doorbranden en das aanmerkelijk duurder dan een freesje.

mij schat dus in dat we de oorzaak moeten zoeken zoals Emilio ook zegt in het feit dat het freesje als zwakste deel ontworpen is omdat dat a) makkelijk te vervangen is b) niet zo duur is

• Leuk
Waarderingen: Emilio

rik

Post veel
8 nov 2010
835
166
Nee dus, als je freesjes breken ga je te ruw om met de machine. Festool kan dit prima als bescherming zo hebben ontworpen. Beter een freesje slopen dan de machine.
Het kan daarnaast ook zijn dat mensen ze gewoon te lang gebruiken, tot ze te bot zijn en dat daarom de freesje overbelast worden. Dan gaat nog steeds bovenstaande op, maar is de oplossing duidelijk...
wederom met je eens, zie je wel we zijn het telkens met elkaar eens! dat is mooi toch. misschien is het nog beter voor de machine en beter voor gebruiker als je dit probleem op een andere manier oplost. bijvoorbeeld een overbelastings sensor in de machine. dan breken de freesjes niet en worden gebruikers zich op een minder frustrerende manier bewust dat ze de machine niet juist gebruiken. Voor gebruikers die de machine al juist gebruiken veranderd er bovendien niets. Er zijn veel machines die voor overbelasting beveiligd zijn. Daarbij hoeft er niks stuk te gaan, en is iedereen blij.... nou ja festool misschien minder omdat er minder freesjes stuk gaan en er dus minder verkocht worden. Misschien zijn er ook hier tegenargumenten te bedenken, ik hoor ze graag

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.741
514
Dordrecht
wederom met je eens, zie je wel we zijn het telkens met elkaar eens! dat is mooi toch. misschien is het nog beter voor de machine en beter voor gebruiker als je dit probleem op een andere manier oplost. bijvoorbeeld een overbelastings sensor in de machine. dan breken de freesjes niet en worden gebruikers zich op een minder frustrerende manier bewust dat ze de machine niet juist gebruiken. Voor gebruikers die de machine al juist gebruiken veranderd er bovendien niets. Er zijn veel machines die voor overbelasting beveiligd zijn. Daarbij hoeft er niks stuk te gaan, en is iedereen blij.... nou ja festool misschien minder omdat er minder freesjes stuk gaan en er dus minder verkocht worden. Misschien zijn er ook hier tegenargumenten te bedenken, ik hoor ze graag
Sensoren kunnen stuk, je wilt niet dat je machine stopt, etc,etc. Er zijn juist weinig handmachines beschermd tegen overbelasten, dat heeft een reden.
De machine functioneert prima, dus waarom aanpassen, het probleem is de gebruiker.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.