Vraag voor Dewalt 7492 gebruikers

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Ik heb mijn zaag nu zo'n 2 jaar en er zit nog het originele zaagblad in. Ik gebruik hem niet zo vaak en ik ben er prima tevreden over.

Het viel mij dit weekend wel op dat als ik het zaagblad vast pak, ik het een beetje naar links en rechts kan bewegen (Uiteraard bedoel ik niet draaien). Net of er wat speling op het blad zit. Is dat normaal / bij jou ook?

Zou ik er eerst een nieuwzaagblad op moeten zetten?
Gebruik jij originele DeWalt zaagbladen? Sautershop verkoopt een set van Freud bladen die best goed uit de test komen.

Tevens vind ik dat het tafelblad wel snel krast. Heb jij dat ook?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
De speling zit vermoedelijk op de as. Heeft met de bouwwijze van dit soort zaagmachines te maken. Of er een nieuw zaagblad op moet? Is deze bot? Dan ja, zet er een nieuw blad op. Zaagt hij nog prima, dan heeft het geen zin om hem te vervangen. Elk blad van redelijke kwaliteit is prima.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
De speling zit vermoedelijk op de as. Heeft met de bouwwijze van dit soort zaagmachines te maken. Of er een nieuw zaagblad op moet? Is deze bot? Dan ja, zet er een nieuw blad op. Zaagt hij nog prima, dan heeft het geen zin om hem te vervangen. Elk blad van redelijke kwaliteit is prima.
Nee het blad is zeker nog niet bot. Het ging mij meer om de speling.
Dus dan hoef ik waarschijnlijk geen garantie bij DeWalt te claimen als dit normaal is voor dit soort zaagtafels. het viel mij gewoon op
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
302
134
Wetteren, Belgie
Een beetje speling is niet te vermijden natuurlijk. Het mag alleen niet te veel zijn. Ik merk geen grote speling op en moet er al flink op duwen om het te zien. Misschien eens controleren of het blad nog goed vast zit? Onlangs is bij mij het blad losser gekomen en die heeft dan, met verlies van een paar tanden, een hap genomen uit het tafelblad. Ondertussen vervangen door een blad uit de pro line van Ecotools. Voorlopig héél tevreden over.
Wat die krassen in het blad betreft: dat zie ik ook wel. Als ik me niet vergis is het tafelblad van gegoten aluminium, dus snel krassen lijkt me niet onwaarschijnlijk. Als ik de tafelzaag even als tijdelijk werkblad gebruik, leg ik er dan ook altijd een stuk multiplex op.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
302
134
Wetteren, Belgie
Trouwens nog een goede tip: installeer een softstart module. Het is een wereld van verschil qua geluid bij het starten. Niet duur en helemaal niet moeilijk als je de uitleg op youtube volgt. Kwartiertje werk, waarvan het meeste kruipt in het openmaken en sluiten van de schakelaardoos op je tafelzaag. Er worden geen zegels verbroken, dus ik veronderstel dat het geen invloed heeft op je garantie. Je kan er meer over lezen in dit draadje.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.138
529
Moordrecht
Is bij mij ook, dit heeft geen invloed op de breedte of de kwaliteit van de zaagsnede, was bij mn oude zaag, de DW745 ook
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
Bij mij is dat ook, moet net zoals Superbra wel wat kracht zetten om het zien/voelen.

Ik denk dat dit niet op de lagering van de motoras zit maar in de ophanging van de motor. Met je hoogteverstelling beweeg je de hele motor omhhog en omlaag
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.