Vraag Plano lijmpers

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Ik ben een Plano lijmpers aan het monteren maar volgens de gebruiksaanwijzing moet dat op een 4”x3” balk, dus 10 cm van de wand. Ik zie niet in wat daar het nut van is, m.i. zou hij ook (bijna) vlak tegen de muur kunnen (zolang je de kboppen kunt draaien). Of mis ik iets?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Volgens mij is die balk vooral bedoelt om te zorgen dat de klemmen allemaal in het zelfde vlak blijven staan. En de bovenste is handig om de losse onderdelen op te leggen, die je na verloop van tijd krijgt. Het hoeft geen massieve balk te zijn. Je kan hem ook uit losse stroken samen bouwen. Als het maar recht is en blijft.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Ik heb hem gewoon aan een dun plankje opgehangen, kan zo ook bij de klemmetjes om de hoogte aan te passen. Allen mijn vloer is nie vlak dus ik moet met shims werken voor zware bladen.image.jpg
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Mijn ervaring is dat een centimeter of 8 tot 10 van de muur veel handiger werkt. De schroefklemmen kun je naar achter duwen en daar blijven ze dan ‘hangen’. Ze zitten dan niet in de weg als je het paneel gaat samenstellen.
Precies dit! Je wilt die even omhoog zetten en tegen de muur laten steunen terwijl je je hout aan het laden bent.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.