Vraag over vlakvandiktebank

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Beste houtvrienden,
Ik heb een Record Power PT107 en bij het vlakken heb ik last van snipe op de laatste ~5 cm en een ribbelvormig patroon op het hout (het patroon ziet wat zwart, misschien door houtglijmiddel op de vandiktetafel). Zie bijgaande foto's. De messen zijn scherp en de tafels zijn goed afgesteld. Ik krijg dit niet bij het vandikken, afgezien van ondiepe, scherpe ribbels van de doorvoerrollen. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Hartelijke groet, Jan
 

Bijlagen

  • Snipe.jpg
    Snipe.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 60
  • Ribbels.jpg
    Ribbels.jpg
    59,5 KB · Weergaven: 59

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.228
2.644
Hobbelen gebeurt bij mij als de messen niet scherp genoeg meer zijn. Bij vandikte schaven heb je dan nog geen last, omdat de tafel de ruimte beperkt.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Bedankt allemaal. Ik heb de hoogte van de uitvoertafel ingesteld op 0.1 mm onder het mes (met een voelermaat) maar ik heb inderdaad het idee dat een duimstok meer dan enkele mm wordt meegenomen. Ik zal de afvoertafel nog wat omhoog zetten. De messen zijn vers geslepen dus dat zou het niet moeten zijn.

Nog fijne feestdagen gewenst!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb de hoogte van de uitvoertafel ingesteld op 0.1 mm onder het mes (met een voelermaat)
tiens
bij mij staat de uitvoervlaktafel op een vaste hoogte
het enige wat ik kan instellen is de hoogte van de aanvoervlaktafel + de messen
en als ik het goed voorheb, staat de hoogte van de vandiktetafel + de doorvoerrollen afgesteld op de hoogte van de uitvoervlaktafel
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Beste houtvrienden,
Ik heb een Record Power PT107 en bij het vlakken heb ik last van snipe op de laatste ~5 cm en een ribbelvormig patroon op het hout (het patroon ziet wat zwart, misschien door houtglijmiddel op de vandiktetafel). Zie bijgaande foto's. De messen zijn scherp en de tafels zijn goed afgesteld. Ik krijg dit niet bij het vandikken, afgezien van ondiepe, scherpe ribbels van de doorvoerrollen. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Hartelijke groet, Jan
Ribbels krijg ik op de vlakbank als ik het hout te snel doorvoor. Snipe (aan het eind) meestal als ik mijn plank niet zorgvuldig op de uitvoertafel gedrukt houdt. Beide zijn in mijn ervaring te voorkomen door zorgvuldig te werken. Wat denk ik ook zeker meespeelt (naast afstelling van de vlakbank - de onze heeft alleen een bewegende invoertafel, en daar kom ik eigenlijk nooit aan, als ie goed staat staat ie goed - en de vlakbank is toch de eerste bewerking dus in principe heb je dan nog hout genoeg om de afname niet op weinig te hoeven zetten) is de lengte (en stijfheid) van de de in- en uitvoertafels. Ik denk dat een losse vlakbank 'beter' werkt dan een kombi VVD...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik denk dat een losse vlakbank 'beter' werkt dan een kombi VVD...
veel hangt van de prijs en - hopelijk met de prijs meegaand - van de kwaliteit van de machine af
die record power pt107 zou voor die prijs en met zijn 162 kg een betrouwbare stevige knaap moeten zijn
bij een combi zit onder het vlakdeel een tafel die je op en neer kan draaien
het enige dat de vlak- en vandiktefunktie gemeen hebben, is de as met de messen
een manier waarop ze mekaar beïnvloeden zie ik niet
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
veel hangt van de prijs en - hopelijk met de prijs meegaand - van de kwaliteit van de machine af
die record power pt107 zou voor die prijs en met zijn 162 kg een betrouwbare stevige knaap moeten zijn
bij een combi zit onder het vlakdeel een tafel die je op en neer kan draaien
het enige dat de vlak- en vandiktefunktie gemeen hebben, is de as met de messen
een manier waarop ze mekaar beïnvloeden zie ik niet
Niet zozeer beïnvloedin, maar combimachines zijn vaak lichter en hebben vaak mechanismen om de vlaktafels weg te klappen - beide maken het vlakgedeelte vaak minder stabiel dan een (flinke) losse vlakbank. Persoonlijk denk ik dat als je een beperkt budget hebt beter voor een 1e kwaliteit (of oude zware) vlakbank en een eenvoudige lunchbox planer kunt gaan dan een combi van hetzelfde budget. En natuurlijk zijn er ook zware stabiele combimachines.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Ribbels krijg ik op de vlakbank als ik het hout te snel doorvoor. Snipe (aan het eind) meestal als ik mijn plank niet zorgvuldig op de uitvoertafel gedrukt houdt. Beide zijn in mijn ervaring te voorkomen door zorgvuldig te werken. Wat denk ik ook zeker meespeelt (naast afstelling van de vlakbank - de onze heeft alleen een bewegende invoertafel, en daar kom ik eigenlijk nooit aan, als ie goed staat staat ie goed - en de vlakbank is toch de eerste bewerking dus in principe heb je dan nog hout genoeg om de afname niet op weinig te hoeven zetten) is de lengte (en stijfheid) van de de in- en uitvoertafels. Ik denk dat een losse vlakbank 'beter' werkt dan een kombi VVD...
Maar ik let er juist op dat ik het stuk goed op de uitvoertafel druk. Het waren wel dunne plankjes (3 cm), misschien heeft de snipe daarmee te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.