vraag over verhogen werkplaatsdeuren

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
461
100
hoi allemaal,

een paar jaar geleden hebben wij eiken houten werkplaatsdeuren op maat laten maken. Ze zijn groot en zwaar, om 1 deur te tillen heb je toch 3 personen nodig. Ze draaien naar binnen. 1 deur ging na ongeveer 1 jaar op de natuurstenen drempel liggen, omdat de deur gezakt is. Daarom wil nu nog maar 1 deur, het exemplaar met het slot, open.

De bouwer heeft weinig interesse om het probleem te verhelpen, dus ik wil er nu graag zelf iets aan doen. Ik heb al over de opties nagedacht, het zijn gehengen die op duimen gemonteerd zijn, 3 scharnieren per deur. Ik zou een metalen ring op de duim kunnen doen, om enkele millimeters te verhogen. Maar wat mij nog handiger lijkt is om de metalen bevestingsplaten waar de duimen op zitten te verhogen: deze platen zitten in de deurpost geschroefd met ik dacht 6 schroeven. Als het lukt om deze bevestingsplaten met duimen 5 mm hoger te plaatsen, dan is het probleem opgelost. De moeilijkheid zit verwacht ik in het opnieuw boren van een gat vlak boven een oud gat. Nou vroeg ik mij af, of je ook de oude schroef kunt laten zitten, zodat het gat opgevuld is en je een nieuwe schroef er boven in het hout kunt boren. Of vul je het gat liever op? Hebben jullie wellicht nog een idee hier over, of ervaring hiermee?

Ter verduidelijking enkele foto's:

P1010480.JPGP1010481.JPG

foto boven: het gaat om de torx schroeven die je onderaan en bovenaan de motageplaat ziet waar de duim op zit. Dit is een foto genomen van de deurpost binnen.

P1010482.JPG

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.020
1.456
Omgeving Leiden
De foto van de twee deuren heb ik wat lichter gemaakt en ik denk dan te zien dat je bovenaan de deuren geen ruimte hebt om de deur van de duimen af te tillen.
Afgezien daarvan zou ik ringen van 5 mm dik onder de scharnieren leggen, zoals jezelf ook al oppert. Zes duimen zo'n klein stukje verzetten lijkt me heel veel werk.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
363
155
Zaanstreek
de gaten zul je wel moeten stoppen inderdaad, anders is het vragen om problemen. Immers, 5mm opschuiven bij 4mm schroeven is al half overlappend.. ook zie ik dat de scharnieren ingelaten zijn, dus zul je die sparing moeten vergroten. Kortom, een hoop gedoe wat een paar ringen ook kunnen oplossen. :)

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
269
196
Oosterbeek
Bij ons een bijna vergelijkbare situatie.een jaar of 8 geleden er voor gekozen om een ring op de duimen te leggen en dat geeft nog steeds het gewenste resultaat.
M'n inschatting is alleen dat eiken deuren nogal zwaarder zullen zijn dan onze grenen deuren, dus of het in jou situatie ook kan kloppen...., maar het is zeker de moeite waard om te proberen.
Stel je verzet de boorgaten en het blijkt toch niet afdoende te zijn heb je m.i. een nog veel groter probleem.

• Leuk
Waarderingen: teun van bloemendal

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
114
84
23
Den helder
hoi allemaal,

een paar jaar geleden hebben wij eiken houten werkplaatsdeuren op maat laten maken. Ze zijn groot en zwaar, om 1 deur te tillen heb je toch 3 personen nodig. Ze draaien naar binnen. 1 deur ging na ongeveer 1 jaar op de natuurstenen drempel liggen, omdat de deur gezakt is. Daarom wil nu nog maar 1 deur, het exemplaar met het slot, open.

De bouwer heeft weinig interesse om het probleem te verhelpen, dus ik wil er nu graag zelf iets aan doen. Ik heb al over de opties nagedacht, het zijn gehengen die op duimen gemonteerd zijn, 3 scharnieren per deur. Ik zou een metalen ring op de duim kunnen doen, om enkele millimeters te verhogen. Maar wat mij nog handiger lijkt is om de metalen bevestingsplaten waar de duimen op zitten te verhogen: deze platen zitten in de deurpost geschroefd met ik dacht 6 schroeven. Als het lukt om deze bevestingsplaten met duimen 5 mm hoger te plaatsen, dan is het probleem opgelost. De moeilijkheid zit verwacht ik in het opnieuw boren van een gat vlak boven een oud gat. Nou vroeg ik mij af, of je ook de oude schroef kunt laten zitten, zodat het gat opgevuld is en je een nieuwe schroef er boven in het hout kunt boren. Of vul je het gat liever op? Hebben jullie wellicht nog een idee hier over, of ervaring hiermee?

Ter verduidelijking enkele foto's:

Bekijk bijlage 167732Bekijk bijlage 167733

foto boven: het gaat om de torx schroeven die je onderaan en bovenaan de motageplaat ziet waar de duim op zit. Dit is een foto genomen van de deurpost binnen.

Bekijk bijlage 167734
Hoi hans, dacht deel eventjes wat van mijn eventueele ideeën voor oplossingen met u deur/deuren😁

Wat betreft over het onderwerp schroeven laten zitten of opvullen: ik denk, ookal ben ik geen expert op het onderwerp, dat uiteindelijk met hout opvullen handiger zou kunnen zijn, want als je de schroeven erin zou laten zitten, dan kunnen deze na een aantal jaren eventueel gaan roesten in het hout. Dan zou ik kijken of je ergens bijvoorbeeld duvels van een sterke houtsoort kan vinden, of misschien zelf maken als dit in u mogelijkheden zou vallen. En dan met goeie sterke houtlijm vastmaken. Maar denk dat zoals medelid @kees poortman ook zei dat dan eerder het met metalen ringen ophogen het handigste is, dat heeft ook de optie van als het niks is om nog terug te kunnen gaan naar het oude

Wat betreft de deuren zelf: ik denk dat het ophogen van de duimen van de hengen alleen maar tijdelijk zal kunnen werken. Want door het gewicht van de deur zelf komt er, mits ik je goed begrepen had, er vooral op de bovenste heng erge hefkracht te hangen, omdat de deur aan de niet scharnier kant natuurlijk vanwege zwaartekracht naar beneden wilt vallen. En dan bij elke keer de deuren open en dicht doen wordt die kracht op voornamelijk het bovenste scharnier uitgeoefend, waardoor waarschijnlijk het hout van de deurkozijn langzaam maar zeker telkens een beetje meer "versleten" raakt om het maar even zo te noemen want ken geen toepasselijker woord. Dit komt dan omdat de schroeven op dezelfde manier als je met een klauwhamer een spijker zou uit trekken worden belast

Wat ik misschien eerder zou proberen dan te doen, omdat zoals ik al zei het ophogen het probleem hoogstwaarschijnlijk alleen maar tijdelijk het zal doen oplossen, is kijken of er een mogelijkheid is om aan de kant waar geen scharnieren zitten aan de binnenkant van de deur een zwenkwiel zoals als voorbeeld een plaatje bij mijn bericht geplaatst is. Deze zorgt er dan voor dat het gewicht van de deur ook aan de andere uiterste kant opgevangen wordt, zodat de hefdruk van het gewicht niet meer geheel op de hengen hangt, zonder dat per se het open doen van de deur belemmert zal worden. Zal dan wel kijken voor een vaste wiel, want dat zwenken zal dan waarschijnlijk juist ervoor zorgen dat ie dan niet soepel open zal kunnen gaan, maar mocht je een vaste vinden met een wielrem, dan heb je ook gelijk een optie op de deur vast te zetten in een bepaalde positie zonder iets van een stopper ervoor te zetten of zo😁
Het exacte type wieltje zal u zelf helaas moeten uitzoeken dan, want ieder zijn smaak is toch anders😁😅

Hopelijk helpt mijn advies en ideeën om u problemen op te lossen😁

Met vriendelijke groet Teun

Bijlagen

• Screenshot_20260506_130804_Google.jpg
    Screenshot_20260506_130804_Google.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 0
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.904
1.217
72
Veldhoven
Dag Teun,
Zijn de deuren construktief geschraagd zoals op de foto?
De scharnieren horen op de foto dus links te zitten. Dan kan de deur niet gaan afhangen.
Je oplossing met wieltjes heb ik wel vaker gezien, trouwens. Helemaal niet gek bedacht hoor.

deur.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.