Vraag over schuren

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
269
94
Noordwolde (Fr)
Ik ben brede planken voor een boekenkast aan het maken en ik lijm deze met lamello's aan elkaar. Toch is er soms nog hoogteverschil (<< 1 mm) tussen de planken en dat kost me heel veel moeite om weg te schuren (de planken zijn te breed voor de vlakbank; schaven gaat ook niet omdat je regelmatig tegen de draad in gaat). Ik heb bosch excenter schuurmachine met korrel 80 (ook nog wel grover). Het schuurpapier slijt nauwelijks.

Kan het aan het schuurpapier liggen of ben je hier gewoon altijd uren mee bezig?

En weten jullie goede merken schuurpads die in kleine verpakkingen verkrijgbaar zijn (125 mm/9 gaten)?

Groeten, Jan

Laatst bewerkt:

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
365
155
Zaanstreek
Lamello's hebben, by design, speling bij het lijmen. Als je niet goed klemt krijg je inderdaad wat gedoe met drijven van de delen en dus hoogteverschillen.

Goede schuurmachine scheelt de wereld, welke schuurmachine heb je? 125mm is niet verkeerd, maar het merk/type kan behoorlijk uitmaken in de mate van afname. Rhinogrip is redelijke betaalbaar te krijgen (want doosje van 50st). Merken als Sia, Rhino, Mirka, 3M, Festool zijn allemaal kwaliteits schuurvellen. Groffe schuurvellen lijken niet te slijten (doen pijn aan je handen), maar zijn ook na een tijdje niet meer effectief. Wisselen van schuurpapier scheelt dan de wereld. Ook is een degelijke afzuiging een enorme verbeteringen aangezien je niet rondje in je eigen stof staat te draaien.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.