Vraag over Robland X31 combinatiemachine

Felisje

Nieuw lid
20 jul 2020
3
0
Hallo,
ik heb een Robland X31 en gebruik al jaren de vandikte schaaf niet meer.
Ik moet het hout er in duwen, blijven duwen en dan naar de andere kant om het eruit te trekken.
Het blad is goed glad (siliconespray) (en de tractie staat aan).
Invoer is vooraan een getande as, dan de schaaf en dan een gladde as (geen idee of daar mss een rubber coating op gezeten heeft, maar ik zie geen resten van rubber of zo)
Iemand enig idee wat ik kan proberen om dat terug fatsoenlijk te laten werken? Ik mis het af en toe wel een beetje....
Bedankt alvast voor sugesties.
Leo
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Het is al even geleden dat ik er 1 had, maar volgens mij worden de rollen via een ketting aangedreven via de schaafas. Wellicht dat de engelstalige gebruikersgroep op groups.io (voorheen yahoogroups) je snel verder kan helpen. Daar zitten een hoop kenners, eigenaars en gebruikers: roblandx31 groups.io Group
 

Felisje

Nieuw lid
20 jul 2020
3
0
De rollen draaine, doen moeite om het hout door de schaaf te duwen/trekken, maar het hout blijft wat ter plaatse steken, tenzij ik het verder help.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Als het hout vast loopt, lopen de rollen dan ook vast, of draaien die over het hout heen?
 

jel2

Nieuw lid
8 jan 2016
20
2
Kempen
De twee aandrijfrollen hebben een veersysteem dat ze naar beneden drukt. Je kunt dit zien door - bij een NIET draaiende machine- een stevig stuk hout aan te brengen tussen de vandiktetafel en een van de rollen en dan te trachten je hout naar boven te bewegen. Aan de 2 zijkanten moet te zien zijn dat de rol zich naar boven verplaatst. Na verloop van tijd hoopt zich hier veel vuil op en kunnen de veren vast komen te zitten. Het vuil verwijderen en in de behuizing van de veren een weinig olie aan te brengen wil dan helpen.Probeer op dezelfde manier de achterste rol los te krijgen. En ja, de achterste rol zou moeten voorzien zijn van een rubberen ommanteling.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Die achterste rol heeft bij mijn Robland geen rubberen rol hoor. Alleen een ruw gemaakte stalen as.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
De twee aandrijfrollen hebben een veersysteem dat ze naar beneden drukt. Je kunt dit zien door - bij een NIET draaiende machine- een stevig stuk hout aan te brengen tussen de vandiktetafel en een van de rollen en dan te trachten je hout naar boven te bewegen. Aan de 2 zijkanten moet te zien zijn dat de rol zich naar boven verplaatst. Na verloop van tijd hoopt zich hier veel vuil op en kunnen de veren vast komen te zitten. Het vuil verwijderen en in de behuizing van de veren een weinig olie aan te brengen wil dan helpen.Probeer op dezelfde manier de achterste rol los te krijgen. En ja, de achterste rol zou moeten voorzien zijn van een rubberen ommanteling.
Als de rollen vast lopen, zit hier inderdaad het probleem. Blijven de rollen wel lopen, dan is de tafel waarschijnlijk niet glad genoeg, of je wilt in 1x te veel afnemen.
 

jel2

Nieuw lid
8 jan 2016
20
2
Kempen
Bij een vastzittend veersysteem blijven de rollen nog wel lopen maar omdat er onvoldoende druk uitgeoefend wordt op het hout bemoeilijkt dit het doorvoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gam.damen

Felisje

Nieuw lid
20 jul 2020
3
0
Bij een vastzittend veersysteem blijven de rollen nog wel lopen maar omdat er onvoldoende druk uitgeoefend wordt op het hout bemoeilijkt dit het doorvoeren.
Makkelijk was het niet, maar ik heb ze proper gemaakt en (ook lastig) olie aan gedaan. Het gaat al vlotter, misschien nog wat wachten tot de olie wat doorgedrongen is.
Alvast bedankt voor die tip, lijkt me idd mijn probleem te zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.