Vraag over motor freestafel

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Goedemiddag allemaal,

Ik ben van plan een frees in een werkbank in te bouwen. Met lift (zelfbouw).

Nu weet ik dat hiervoor vaak de Triton 001 wordt ingebouwd.

Ik wil eigenlijk echter een losse motor inbouwen.

Nu vraag ik me af of iemand ervaring heeft met een CNC spindelmotor. Deze zijn qua afmetingen super geschikt. De vierkante versie helemaal.

Zoiets:

Met de frequentieomvormer kun je het toerental goed regelen.

Deze wordt normaal gesproken op een CNC tafel gebruikt. Ik vraag me af hoe deze zou presteren op een routertafel.

Zie ik iets over het hoofd?

Iemand ervaring met zo'n soort motor voor onder een tafel?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Wat voor frezen wil je in je tafel gebruiken? De spantang van die motor gaat tot 7mm. Dat heeft een reden. De motor heeft een hoog toerental en dus weinig koppel. Dus als je sleufjes wil frezen van 5mm, gaat dat prima. Probeer je een grote profielfrees, dan trek je de motor stil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Bertislief

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Wat voor frezen wil je in je tafel gebruiken? De spantang van die motor gaat tot 7mm. Dat heeft een reden. De motor heeft een hoog toerental en dus weinig koppel. Dus als je sleufjes wil frezen van 5mm, gaat dat prima. Probeer je een grote profielfrees, dan trek je de motor stil.

Ik gebruik freesjes met een 8mm schacht.

ER16 is ook verkrijgbaar.

Ook op de ER11 kun je een 8mm collet gebuiken.

Wat voor motor zou jij adviseren?

Ze zijn ook in 2.2kw te verkrijgen. Moet genoeg zijn, toch?

Op een CNC frees hebben deze toch ook flink werk te verzetten?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Waarom kijk je niet bij AUK routers. Veel vermogen en alle gangbare spantangen te krijgen. Juist wereldwijd is er in 1/2 frezen veel meer verkrijgbaar tegen schappelijke prijzen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Het is eigenlijk een 2 polige draaistroommotor . Die draait op 50 Hz 3000 toeren. Die laten ze met een FR 8 keer zo hard draaien. Als je de maten van dit motortje vergelijkt met die van een normale 1500 watt 3000 toeren motor, zie je gelijk waarom deze freesmotor niet gemaakt is voor grote frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
ben benieuwd naar hoe je die gaat inbouwen + van hoogte verstellen

Ik ook...

Hahaha

Heb al wel een idee.

Glijstangen of lineaire geleiding.
Met een Actuator voor de verstelling.
Houten constructie met metalen klem voor de router.

Gaat helemaal goed komen.
Is wel een leuk projectje voor deze winter. Geen haast mee.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Het is eigenlijk een 2 polige draaistroommotor . Die draait op 50 Hz 3000 toeren. Die laten ze met een FR 8 keer zo hard draaien. Als je de maten van dit motortje vergelijkt met die van een normale 1500 watt 3000 toeren motor, zie je gelijk waarom deze freesmotor niet gemaakt is voor grote frezen.

Thanks voor je tip!

Ga er nog eens kritisch naar kijken.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Waarom kijk je niet bij AUK routers. Veel vermogen en alle gangbare spantangen te krijgen. Juist wereldwijd is er in 1/2 frezen veel meer verkrijgbaar tegen schappelijke prijzen.

Mooie router.

Echter ben ik een Nederlander he. Altijd aan het puzzelen om zo goedkoop mogelijk uit te zijn.
;)

Misschien kom ik hier wel op uit uiteindelijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Als je een 12 mm bossingfrees nodig hebt in een grote maat ben je bij bekende merken zo tussen de twee en drie honderd euro kwijt. In 1/2 vaak enkele tientjes Ja ik weet dat de kwaliteit minder is maar voor een klus voldoen ze vaak. Dan is het prijsverschil van de moter niet meer belangrijk. Tel de waarde van goede frezen maar eens bij elkaar dat is bij mij veel meer dan alle 4 machines bij elkaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als je veel wat groter freeswerk zoals profielen en bossingen wil frezen, kan je beter een spilfrees kopen.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Als je een 12 mm bossingfrees nodig hebt in een grote maat ben je bij bekende merken zo tussen de twee en drie honderd euro kwijt. In 1/2 vaak enkele tientjes Ja ik weet dat de kwaliteit minder is maar voor een klus voldoen ze vaak. Dan is het prijsverschil van de moter niet meer belangrijk. Tel de waarde van goede frezen maar eens bij elkaar dat is bij mij veel meer dan alle 4 machines bij elkaar.

Je hebt gelijk ook !

Voer tot nadenken...
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Als je veel wat groter freeswerk zoals profielen en bossingen wil frezen, kan je beter een spilfrees kopen.

Dat snap ik, maar dit ligt niet binnen mijn beoogde budget.

Bovendien heb ik niet veel zwaarder freeswerk.

Wat groeven, lichte profieletjes, randjes, sleuven, dat soort dingen.

En ik heb niet veel haast he. Het is hobbymatig. Dus dan ga ik de zwaardere profielen wel in 2 of 3 keer frezen. Geen probleem...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als je handig met metaal bent en al het werk zelf kan doen en je kunt de dure onderdelen voor weinig van marktplaats halen, dan wordt het waarschijnlijk nog steeds duurder dan een complete machine kopen.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Als je handig met metaal bent en al het werk zelf kan doen en je kunt de dure onderdelen voor weinig van marktplaats halen, dan wordt het waarschijnlijk nog steeds duurder dan een complete machine kopen.

Klopt.

Ik wil in het kader van ruimte besparing deze inbouwen in de werkbank. Daarom niet interessant om een complete machine te kopen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
De afbeelding vd motor is een 400hz motor Van1,5kw bij 400hz draait hij 24000 toeren.
200 hz motoren zie je veel in kantenlijmers. Staan dan ook achter een freq regelaar. Voor grotere frezen zou ik toch een wat zwaardere motor kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.