vraag over maken eiken tafelblad 40 mm massief

tjerkpolle

Nieuw lid
9 feb 2022
9
0
Achterhoek
Hallo allemaal,

ik wil graag een eiken blad maken van 40 mm balken. Ik koop deze geschaafd.
Welke lijm kan ik het beste gebruiken, ik lees hier verschillende verhalen over (gewone vs constructielijm)
En het lijkt mij goed om te werken met deuvels / lamello's. Ik heb geen echte lamellenfrees. Ik wil sleufjes in de balken maken en lamellos maken van dunne multiplex of mdf latjes.

Is dit een juiste werkwijze?

BVD voor het meedenken!

TP
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Als het voor een binnentoepassing is, zal gewone witte houtlijm volstaan. Gewoon koud verlijmen is sterk genoeg. De lamello's dragen niet echt bij tot de sterkte, en worden louter als uitlijning toegepast. Mits wat geduld kun je ook zonder lamello's die niveauverschillen beperken door alles goed te controleren tijdens het lijmen. Verlijm desnoods niet alle balken ineens, maar werk in secties. Heb je beschikking over een schaafbank of handschaaf? Je wil namelijk dat de naden zo goed mogelijk passen voor je van start gaat met verlijmen. Een beetje hol kan geen kwaad, bol daarentegen (uiteindes die niet aansluiten) kan nefast zijn.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.655
706
Antwerpen
  • lamello’s helpen eigenlijk alleen bij het uitlijnen van de planken, en brengen geen stevigheid.
  • jouw voorstel om een groef te maken met multiplex zou kunnen helpen ivm stevigheid maar dan zou je wel dikkere multiplex moeten gebruiken denk ik (>5 laags). Vergeet je voorstel ivm MDF, MDF is zwak ivm schuifkrachten
  • deuvels nauwkeurig plaatsen is een kunst op zich vind ik, en zou dan ook niet helpen bij het uitlijnen
  • domino’s helpen bij het uitlijnen en brengen ook extra stevigheid
  • maar als je planken haaks en geschaafd zijn, dan zal gewone houtlijm en vakkundig klemmen van de planken voldoende stevigheid geven aan je tafelblad zonder gebruik van een of ander hulpmiddel
als je twijfelt aan je kunde ivm het uitlijnen tijdens het verlijmen van een tafelblad dan zou je je toevlucht tot een soort lamello systeem kunnen nemen maar niet persé over de hele lengte
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.089
401
een groef en veer is een hele degelijke manier om een blad te maken.
maar ik zou wel een massief houten veer kiezen dat staat veel mooier op de kopse kant
 
  • Leuk
Waarderingen: tjerkpolle

tjerkpolle

Nieuw lid
9 feb 2022
9
0
Achterhoek
  • lamello’s helpen eigenlijk alleen bij het uitlijnen van de planken, en brengen geen stevigheid.
  • jouw voorstel om een groef te maken met multiplex zou kunnen helpen ivm stevigheid maar dan zou je wel dikkere multiplex moeten gebruiken denk ik (>5 laags). Vergeet je voorstel ivm MDF, MDF is zwak ivm schuifkrachten
  • deuvels nauwkeurig plaatsen is een kunst op zich vind ik, en zou dan ook niet helpen bij het uitlijnen
  • domino’s helpen bij het uitlijnen en brengen ook extra stevigheid
  • maar als je planken haaks en geschaafd zijn, dan zal gewone houtlijm en vakkundig klemmen van de planken voldoende stevigheid geven aan je tafelblad zonder gebruik van een of ander hulpmiddel
als je twijfelt aan je kunde ivm het uitlijnen tijdens het verlijmen van een tafelblad dan zou je je toevlucht tot een soort lamello systeem kunnen nemen maar niet persé over de hele lengte
is het nog verstandig om dit eiken blad van 4 cm te verstevigen met staal aan de onderzijde en wat dan de beste manier? Is een stalen strip al voldoende?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Zorg dat de te lijmen vlakken goed recht en haaks zijn, anders krijg je naden in het blad. Controleer dus bij het kopen van je hout of het hout goed haaks en recht is (en zeker ook niet geschoteld/getwist). En of alle planken even dik zijn.

Om het blad recht te houden en om te zorgen dat de planken onderling op dezelfde hoogte blijven tijdens het lijmen, klem ik er altijd een lat boven en onder, zoals op deze foto:
IMG_1824.jpg

Qua lijm is witte houtlijm voldoende, iedere D3-lijm volstaat. Gebruik geen constructie-bruislijm, dat kan lelijke naden geven; witte lijm droogt redelijk transparant op.

Het is het meest ideaal om met lamello's of domino's te werken, maar inderdaad vooral voor het uitlijnen. Qua sterkte is een goede lijmnaad op zich sterk genoeg. Zorg wel dat je het blad goed genoeg klemt om de lijmnaad ook de benodigde sterkte te geven, en eventuele kieren eruit te drukken.

Zorg ook dat je wat overlengte hebt in je hout, en zaag de tafel pas definitief op lengte na het lijmen. Dan hoef je in de lengte iets minder precies te zijn om alles op de mm nauwkeurig uit te lijnen, je zaagt de rand dan toch recht af.

En let er bij eiken op dat je meubelhout koopt. Eik wordt vaak als constructiehout verkocht, en is dan winddroog. Dat is een vochtpercentage van zo'n 18%. Als je dat tot een tafelblad gaat verwerken, gaat het geheid werken (kromtrekken, scheuren) doordat het snel verder droogt en dus krimpt.
Koop hout dat bij voorkeur ovengedroogd is (KD) met een vochtpercentage onder 12%.

is het nog verstandig om dit eiken blad van 4 cm te verstevigen met staal aan de onderzijde en wat dan de beste manier? Is een stalen strip al voldoende?
Als je het blad goed maakt, is versterken helemaal niet nodig. Begin met goed droog hout zoals ik hierboven schreef, laat het voor het verder bewerken/lijmen een week of 2 acclimatiseren.
Is het hout wat je gaat gebruiken dosse of kwartiers gezaagd en welke breedte heeft het? Bij kwartiers hout en een breedte tot 15 cm, is er niets aan de hand. Bij dosse gezaagde balken zou ik niet breder gaan dan een cm of 8, en dan met de jaarringen om en om leggen.
Zorg ook dat je het onderstel met sleuf/slobgaten bevestigt zodat het hout kan werken; een tafelblad zal gedurende de seizoenen altijd krimpen en uitzetten. Mocht je er toch een stalen strip oid onder willen maken, geldt dit natuurlijk ook.

edit, hieronder een foto van het blad dat ik laatst maakte, je ziet de sleufgaten waarmee de poten inmiddels aan het blad zijn bevestigd.
Dit blad is +/- 190 x 90 cm en 38mm dik.
IMG_1825.jpg

IMG_1826.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en tjerkpolle

jorisvh

Post veel
een zgn losse veer is zeker een goede techniek hiervoor.
1644480354222.jpeg
als je die niet laat doorlopen tot het einde zie je er inderdaad niks van.
qua sterkte is een veer met draad dwars op de verbinding best maar onpraktisch (fragiel). multiplex is de beste keuze (50% dwars, 50% langs).

als je de regels van de kunst volgt
  • stroken droog en stabiel
  • lijmvlakken haaks en recht
  • stroken met hartrichting om-en-om
  • zorg dat het hele blad in dwarsrichting vrij kan uitzetten en inkrimpen (slobgaten in geval van metalen C-profiel of potenstel)
is sterkte eigenlijk geen probleem en is koud tegen elkaar met witte PVAc houtlijm absoluut voldoende.

als je de regels niet volgt kan het zijn dat een lijmnaad lost (met een losse veer heb je dan nog kans dat je niet dwars door de spleet heen kan kijken maar dat is een magere troost).
maar in dit geval kan het blad net zo goed barsten naast een lijmnaad
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.