Vraag over klopboorfunctie in beton

Jos.

Nieuw lid
27 mrt 2023
12
8
Wijk bij Duurstede
Hey allen,

Ik zit al een tijdje met deze vraag in m'n hoofd en alle tegenstrijdige verhalen die ik op het internet tegenkom helpen daar totaal niet bij. De boormachine die ik heb (Milwaukee FPD2) heeft 3 standen: boren, schroeven en klopfunctie. Ik wil graag weten of de klopfunctie op een gemiddelde accuboor geschikt zou zijn voor beton. Ik heb me laten vertellen dat een slagboormachine niet krachtig genoeg is voor beton, en dat je hier je machine mee kan slopen. Maar ik hoor ook soms dat dit gewoon kan, maar de tegenstrijdige info maakt mij een beetje onzeker.

Dus mijn vraag luidt als volgt:
- Is de klopfunctie op een gemiddelde slagboormachine geschikt voor beton?
- Zoja, zou mijn boorhamer dan overbodig kunnen zijn (tenzij ik die nodig heb voor zwaardere klussen, bijv. boren >16mm)
- Zo niet, waar is die klopfunctie dan precies voor? Zit het verschil in steen vs. beton, of denk ik dan verkeerd?

y4wVuC7.jpeg
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Ik heb ooit een 1000 watt Peugeot klopboor kapot geboord op gewapend beton. Ik wou er wel een 2 cm gat in boren...
Vermoedelijk hangt het dus af van wat je ermee wil doen. Zachte steen en kleine gaatjes in beton zullen geen probleem zijn, maar grote gaten in gewapend beton zijn waarschijnlijk wat te veel gevraagd voor deze machines.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
het ene beton is het andere niet

bij een door hobby bob gestort betonplaatje praat je over hele andere kwaliteit
dan bij en prefab verdiepingsvloer of iets dergelijks.
ook heeft de leeftijd veel invloed in beton van een week oud kan je veel makkelijker een gaatje maken dan in een volledig uitgehard beton.

De gemiddelde slagboormachine is ongeschikt voor het boren van meer dan een incidenteel gaatje in beton.
ook als deze gewoon een stekker heeft.
kalkzandsteen en dergelijke gaat wel


Voor grotere aantallen gaten in beton gebruik je een boorhamer voor kleine gaatjes en als ze groter worden een watergekoelde cillinderboor
die laaste maakt het gat ongeacht hoeveel wapenings staal er in de weg zit
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Regulier beton is te hard, je komt er gewoon niet goed doorheen, boor gaat zoeken etc.
Je hebt een boorhamer nodig naast je kloptolletje. Die is leuk voor gaatjes in baksteen en kalkzandsteen, maar niet voor gaten in beton.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Wat boertje125 hierboven zegt,

Wat enorm kan bijdragen aan wat wel gaat en hoe goed het gaat is de kwaliteit boor die je gebruikt.
Met een kwaliteits steenboor kun je met een relatief lichte machine (met beleid) nog best ver komen, maar heb je een lage kwaliteit en/of versleten boor, dan kun je zelfs t mooiste apparaat om zeep helpen.
 

Jos.

Nieuw lid
27 mrt 2023
12
8
Wijk bij Duurstede
Bedankt voor de reacties allemaal! Dat neemt in ieder geval mijn onzekerheid weg, en weet ik dat ik mijn boorhamer liever in mijn collectie houd zodat ik deze heb wanneer ik 'm nodig heb :)
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Gewoon een machine met een sds aansluiting kopen. De rest is eigenlijk ondergeschikt voor boren in beton.
Een machine met een stekker kost ook de wereld niet.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Als ik het goed begrijp, zijn er drie soorten 'boor'machines, waarvan ik de namen hier boven tegen kom:

1. hamerboor
die tikt op de acherkant van de betonboor tijdens het draaien om door beton te komen.
Dit is de meest geschikte boor voor beton.

2. klopboor
die heeft een rondsel met tandjes, waardoor bij het drukken tijdens het boren de boorkop 'hobbelt over die tandjes, waardoor je een soort kloppen krijgt, maar veel minder dan bij een hamerboor.

3. slagboor
dat is een schroefboormachine, die de schroeven een tikje mee geeft in de draairichting van het schroeven, en dus niet bedoeld is om in beton te boren.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Hiepie

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Bedankt voor de reacties allemaal! Dat neemt in ieder geval mijn onzekerheid weg, en weet ik dat ik mijn boorhamer liever in mijn collectie houd zodat ik deze heb wanneer ik 'm nodig heb :)
Mijn klopboormachine heb ik al jaren niet gebruikt, ik pak altijd een boorhamer. Zelfs 5mm gaatjes in baksteen boor ik met mijn boorhamer. Maar voor dit soort licht werk heb ik wel een lichte en heel fijne "kleine" accu boorhamer van Bosch gekocht.
Een boorhamer met een goede SDS boor boort zelfs in een wand met zachte stuc een mooi rond gat.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
ook heeft de leeftijd veel invloed in beton van een week oud kan je veel makkelijker een gaatje maken dan in een volledig uitgehard beton.
"Veel makkelijker" noem ik het niet, want beton van een week oud heeft ongeveer 3/4 van de eindsterkte. Na drie dagen heb je al een hamerboor nodig.
1. hamerboor
die tikt op de acherkant van de betonboor tijdens het draaien om door beton te komen.
Dit is de meest geschikte boor voor beton.

2. klopboor
die heeft een rondsel met tandjes, waardoor bij het drukken tijdens het boren de boorkop 'hobbelt over die tandjes, waardoor je een soort kloppen krijgt, maar veel minder dan bij een hamerboor.

3. slagboor
dat is een schroefboormachine, die de schroeven een tikje mee geeft in de draairichting van het schroeven, en dus niet bedoeld is om in beton te boren.
Aanvulling:
- Hamerboor heeft een SDS aansluiting. Geschikt voor gaten tot pakweg 18mm.
- Klopboor is bedoeld voor (lichte) steenachtige materialen (baksteen, kalkzandsteen)
- Je zou nog een diamantboor kunnen noemen, al is dit geen machine. Met een diamantboor kan je ook in beton boren (en keramische tegels). De meeste moeten met water gekoeld worden. Dit doe je zonder kloppen/hameren.

Wolkje op tekening.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23, thomasz en mink

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
"Veel makkelijker" noem ik het niet, want beton van een week oud heeft ongeveer 3/4 van de eindsterkte. Na drie dagen heb je al een hamerboor nodig.

Aanvulling:
- Hamerboor heeft een SDS aansluiting. Geschikt voor gaten tot pakweg 18mm.
- Klopboor is bedoeld voor (lichte) steenachtige materialen (baksteen, kalkzandsteen)
- Je zou nog een diamantboor kunnen noemen, al is dit geen machine. Met een diamantboor kan je ook in beton boren (en keramische tegels). De meeste moeten met water gekoeld worden. Dit doe je zonder kloppen/hameren.

SNIP
Met mijn boorhamer heb ik voor gaten voor kabels al gaten 25x400 geboord, maar dat was wel in woningbouw in het werk gestorte beton van ons huis uit 1972.
Geen prefab spouwschil van zelfverdichtende beton:) in een nieuwbouw huis. Bijkomend probleem is dat je wapeningstaven tegen kunt komen en in civiele constructies mag je daar meestal niet doorheen boren met diamant.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Vroeger boorden ze ook met een klopboor in beton. Niet in elk beton. Begin 80 moesten er gaten in de vloer gedicht worden. 3x2 meter. Het duurde ruim 20 minuten per gat. De hamerboor was er toen nog niet of ons niet bekend. Er is ook beton waar je met een klopboor niet in komt.
Voor de volledigheid wil ik nog vermelden dat Skill kort een "opgevoerde klopboor" in het programma had. Die toen als beton boor door ging.
Meestal kom je met een beetje moeite tot 6 mm wel in beton met een klopboor.
Waarvoor ik nu een klopboor nodig zou hebben weet ik niet. Ik heb een accuboor en een sdsboor.
(er zijn in het begin meerdere type sds boren geweest en nu is het allemaal sds plus)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
In de jaren 70/ 80 had je wel zware hamerboren. Bijvoorbeeld van bosch. Die hadden boren met een spline opname. Waren echt onverwoestbaar. Veel beter dan sds max. Dat verslijt best snel en dan wiggen de meeneemrolletjes zich vast tussen de boor en de opname. Die grote machines werden volgens mij vooral gebruikt bij het aanleggen van cv installaties. Diamantboren waren toen nog geen gemeengoed. Of daar nog nieuwe boren voor te krijgen zijn betwijfel ik. Ik heb ze verder nooit meer ergens gezien.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Wat helpt als je onverhoopt een klopboormachine moet gebruiken in beton is een serie boortjes en een bakje water: even boren 5 mm, koelen, boren, koelen, boren, koelen, boren, koelen ...
Dan wat groter boortje en boren, koelen, boren, koelen ...
Groter boortje en boren, koelen ...
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Het zal vast niet goed geweest zijn, al die keren dat mijn boren veel te heet waren om aan te pakken.
Is dat koelen nodig om te voorkomen dat het geharde staal van de boorpunt onthard wordt door de te hoge temperatuur?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
De punt is van hardmetaal en daar krijg je geen problemen mee dat het onthard. Zoals chevvy zegt de soldeer smelt eerder.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
In die tijd boorde mijn vader gaten met een kango van 35 kg en een speciaal hulpstuk waardoor een boor heel langzaam draaide bij elke slag van die sloophamer.
aeg had toen volgens mij al een boorhamer met sds boor maar dat kan ook iets later zijn geweest
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.