Vraag over Huvema PD-16 kolomboor

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van deze zware jongen uit 1977 (voor mij dan). Heeft iemand nog een gebruiksaanwijzing hiervan (niet op internet te vinden en Huvema heeft hem ook niet)? Ik wil hem graag demonteren om schoon te maken, maar ik heb geen idee hoe ik de kop en de werktafel, en dan vooral de tandheugeloverbrenging eraf haal. De tankbaan is aan de onder- en bovenkant vlak dus van de voet afhalen en de tafel eraf draaien is geen optie.

Trouwens, verwijderen van oppervlakkig roest, gaat dat goed in oxaalzuur? Kan ik dat ook met de boorkop doen of past die dan niet meer?

Alvast bedankt, Jan
 

Bijlagen

  • IMG_0917[1].JPG
    IMG_0917[1].JPG
    68,2 KB · Weergaven: 38
  • IMG_0918[1].JPG
    IMG_0918[1].JPG
    71,6 KB · Weergaven: 38
  • IMG_0919[1].JPG
    IMG_0919[1].JPG
    99,2 KB · Weergaven: 38

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik vermoed dat je met een handleiding ""Ferm 16 mm (tafel)kolomboor"" al een eind komt. Is er ook niet een exploded view op het internet te vinden?

Nog beter is het als een medeforumlid een handleiding heeft liggen :)

Erg ingewikkeld zitten die dingen niet in elkaar (daarom zijn ze ook zelden stuk).

mvg
Klaas
 

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Roest verwijderen mbv oxaalzuur of citroenzuur werkt heel goed. Ik werk liefst met citroenzuurkristallen.
Voorzie een grote kuip om de onderdelen in te leggen. Kokend water toevoegen (bij voorkeur) en voldoende kristallen (citroenzuur of oxaalzuur). De onderdelen moeten volledig in het water liggen.
Nachtje laten inwerken, en daarna proper maken. Dan met een fijn schuurpapiertje of schuurwol verder opschonen. Sommige delen kunnen zwart uitslaan. Meestal bij de geslepen kant van beitels enzo. Dit kan je heel snel en gemakkelijk verwijderen (schuurpapiertje), is heel oppervlakkig.

Doe deze procedure enkel met metaal, niet met aluminium onderdelen!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Roest van de tafel, kolom en andere delen zijn vaak alleen oppervlakkig, dus met een olie of wd40, pluk staalwol en wat elleboogvet kom je al een heel eind...

In dit topic, post nr 23 zie je wat je daarmee kan bereiken.

Verreweg de meeste kolomboren zitten met twee imbusboutjetje vast op de kolom. Als je die losdraait kan de hele kop eraf. tafel om hoog draaien en eraf halen, dan kan je de bovenste tandheugelhouder losmaken en de tandheugel ook verwijderen.

In principe zit er op nagenoeg elke kolomboor op de pulley die op de spindel zit een platte moer, als je die losdraait, kan je alles verwijderen. Er zijn meer dan voldoende tutorials op Youtube hoe dit te doen en hoe ook de veer voorzichtig los te maken. De boor uit genoemde link is volledig in- en uit elkaar geweest, niet gehinderd door enige vorm van kennis.. Na 4 jaar extra kloten heb ik 'm toch maar weggedaan en een andere gehaald... :)
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
354
43
Drunen bij Den Bosch
Gebruik niet de uitdrijf sleuf om de spindel te blokkeren om de moer van de pulley los te kunnen draaien (waarschijnlijk linkse draad) want je ontzet (tordeert) mogelijk de spindel (as die verticaal beweegt). Bij mijn exemplaar waren deze verassend zwak uitgevoerd, absoluut geen machine staal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.