Vraag over frees koppen

Daikath

Nieuw lid
11 apr 2012
3
0
Ik heb een idee voor een bepaald patroon wat ik in hout wil krijgen.

Daarvoor zou ik een holle afwerk bit voor een frees nodig hebben en een ronde afwerkbit van dezelfde grote (roundover en cove in het engels). Zodat het in elkaar past en ik de ronde vormen in elkaar kan steken. Maar het werkt het beste als het wat groter zou zijn.

Ik heb gezocht, maar ik kan geen passende bits vinden online die voor elkaar gemaakt zijn en groot genoeg zijn. Ik heb wel online verschillende bits die de rand hol en bol afwerken met een radius van een inch. Maar van verschillende makers.

Is de kans groot dat als ik ze apart koop en ze aankomen dat ze niet in elkaar passen? Zelfs als het alleen een cirkel is met dezelfde radius? Een cirkel is een cirkel zou je zeggen...

Of maken ze speciaal passende bitten ook in grotere maten en kon ik ze alleen niet vinden?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.951
3.516
Whiteside heeft een 1 inch radius uitvoering van zowel de holle, als de bolle. Dat zijn al flinke frezen voor een handfreesmachine in een tafel.

• Leuk
Waarderingen: Daikath

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.568
2.344
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je een geschikte ronde freesbit (voor het holle profiel in het hout) vindt in de goede afmeting, kun je ook kijken om het bolle profiel te frezen met kwart holle frees. Je freest dan echter 2 keer om de goede en passende bolle kant te maken. Zo heb je wat meer mogelijkheden om de juiste speling te krijgen en het is waarschijnlijk ook wat goedkoper. Wel wat meer werk....

jaap

• Leuk
Waarderingen: Daikath

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Er is een reden dat je dergelijke frezen niet vind voor een bovenfrees. Ze worden te groot. Hiervoor is een stationairefrees geschikt. Ook met de hand dmv profielschaven kom je er.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.