Vraag over (exacte) maten van een bed

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hoi allen,

Ik ben bezig met het maken van twee halfhoogslapers voor mijn zonen.
De lattenbodem en matras wil ik kopen bij de IKEA en kies hier voor de maat van 90x200.

Om verder te kunnen, heb ik reeds een lattenbodem gekocht en gemonteerd, om de exacte maatvoering op te meten.
De lattenbodem meet ik op 901mm x 1987mm

Nou is het zo, dat met de constructie van mijn bed, net als zoals veel andere bedden, zijn de planken gemonteerd op het midden van de paal.
De planken 20mm dik, de palen 70mm dik. Dus links en rechts van de planken zit nog een stuk ruimte van 25mm. Bijgevoegd een bovenaanzicht ter verheldering.

1637167556481.png

Aan de lange zijden komt aan de planken geschroefd een lat waar de lattenbodem op kan rusten.
Als deze binnen de palen moet vallen, dan wordt de binnenmaat van het bed 1987mm + 2 maal 25mm
Totaal kom ik dan op 2037mm ofwel 204cm. Hierdoor kan ik als binnenmaat over de breedte ongeveer 91cm aanhouden. De lattenbodem heeft dan 10mm speling links / rechts.

Nu de vraag: wat is gebruikelijk? Ik las dat doorgaans de lattenbodem kleiner is dan de opgegeven maat, maar dat is met deze lattenbodem niet helemaal het geval.
Is een binnenmaat van 204cm voor een matras van 200cm goed? 4cm voelt wel als heel ruim, al ben je dat met een dikke deken zo weer kwijt natuurlijk.
Dus bij voorkeur loopt nu iedereen met een rolmaat naar zijn of haar matras en hebben we een super informatief topic er bij. Maar algemene kennis is ook welkom :-D
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Matras maten + 2,5 cm aan alle kanten is prima, dus binnenmaat 205 x 95. Van de staanders hoef je niets aan te trekken. Denk er om dat als je pen en gat verbindingen maakt deze wat meer aan de buitenkant zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Matras maten + 2,5 cm aan alle kanten is prima, dus binnenmaat 205 x 95. Van de staanders hoef je niets aan te trekken. Denk er om dat als je pen en gat verbindingen maakt deze wat meer aan de buitenkant zitten.
Het lijkt me erg ruim. Ik hou altijd de matras ontwerpmaat aan en dat gaat altijd goed.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Het lijkt me erg ruim. Ik hou altijd de matras ontwerpmaat aan en dat gaat altijd goed.

Als ik binnenmaat de matras maat (200x90) aan hou, dan zou m’n lattenbodem al niet passen. Lattenbodem is 1mm breder en zal dus zwaar klem zitten. In de lengte zou ik dan ook al niet uitkomen gezien de hoeken van de palen voorkomen dat de lattenbodem past.

Ik had ergens gelezen dat een lattenbodem vaak 3cm korter is, en 1cm smaller gerekend met de ‘normale maat’. Dus koop je een bed van 200x90, dan is dat de exacte binnenmaat van het bed, en is de lattenbodem 197 x 89.

Wat ik dus niet weet is of een matras van de IKEA ook afwijkt van de maat zoals verkocht. En wat gebruikelijk of prettig is. Kan me voorstellen dat een beetje ruimte wel prettig is voor het opmaken van het bed.

Hier nog een foto van het uiteinde van de lattenbodem. Er zou nog ruimte zijn om deze in te korten indien nodig, maar dat lijkt me wat raar.


A9F568EA-C452-4DB3-B54A-A74600393B2F.jpeg
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Het lijkt me erg ruim. Ik hou altijd de matras ontwerpmaat aan en dat gaat altijd goed.
Dat heb ik ook gedaan maar blijkt nu niet ideaal. Bij het opmaken van het bed is het altijd proppen om de matrashoes en het dekbed er omheen te krijgen. 2,5Cm per kant zou misschien wat te ruim zijn maar strak maken is niet ideaal. Wat is wijsheid? Ik denk ergens in het midden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Ook hier nog even gemeten (geen Ikea, maar een bed compleet met lattenbodem en matras van de lokale meubelspeciaalzaak).
Matras is ongeveer even groot als de binnenmaten van de ombouw. Lattenbodem is in totaal zo'n 2,5 cm smaller dan de binnenwerkse ombouw (dus 12mm per kant) en ligt met de bovenkant een cm of 10 lager dan de bovenkant van de ombouw. Matras is zo'n 20-25 cm hoog dus steekt er nog flink bovenuit.

Bij het opmaken tillen wij altijd de hoek van het matras omhoog om de hoes erom te doen of het achtereind van de dekbedhoes onder het voeteneind van het matras te stoppen.
De ombouw echt groter dan het matras lijkt mij overigens niet echt wenselijk; kan dit dan niet gaan schuiven bij bijvoorbeeld het omdraaien? (aangezien het een kinderbed wordt hoef je dacht ik, voorlopig in ieder geval, geen rekening te houden met andere niet nader te noemen bezigheden:oops:)
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
komen er dekens op die je ook onder de matras, dus tussen de matras en de latten wil steken ?
of gebruik je donsdekens, die dus over de matras en de latten vallen ?

Nog niet zover over nagedacht. We stoppen de kinderen wel altijd goed in, en dan gaat de deken klem tussen matras en het bed.

Ook hier nog even gemeten (geen Ikea, maar een bed compleet met lattenbodem en matras van de lokale meubelspeciaalzaak).
Matras is ongeveer even groot als de binnenmaten van de ombouw. Lattenbodem is in totaal zo'n 2,5 cm smaller dan de binnenwerkse ombouw (dus 12mm per kant) en ligt met de bovenkant een cm of 10 lager dan de bovenkant van de ombouw. Matras is zo'n 20-25 cm hoog dus steekt er nog flink bovenuit.

Bij het opmaken tillen wij altijd de hoek van het matras omhoog om de hoes erom te doen of het achtereind van de dekbedhoes onder het voeteneind van het matras te stoppen.
De ombouw echt groter dan het matras lijkt mij overigens niet echt wenselijk; kan dit dan niet gaan schuiven bij bijvoorbeeld het omdraaien? (aangezien het een kinderbed wordt hoef je dacht ik, voorlopig in ieder geval, geen rekening te houden met andere niet nader te noemen bezigheden:oops:)

Bedankt voor de moeite!! Wordt erg gewaardeerd. Had je toevallig de binnenmaat ook opgemeten? Was deze exact de matrasmaat? Bijvoorbeeld de volle 200cm.

Ik ga zeker even opmeten in de Ikea, dat lijkt me de kortste klap. Zelf hebben we een boxspring dus helaas geen referentiemateriaal.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Matras maten + 2,5 cm aan alle kanten is prima, dus binnenmaat 205 x 95. Van de staanders hoef je niets aan te trekken. Denk er om dat als je pen en gat verbindingen maakt deze wat meer aan de buitenkant zitten.

Ik ga voor de korte kanten pen en gat verbindingen maken. Ik begrijp alleen niet zo goed wat je bedoelt. Kun je dit toelichten?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
Het bed wat ik regelmatig zie heeft aan de lange zijkanten latten gespijkerd als rand/sponning om de bodem te dragen.
Het hoofdeinde en voeteneinde zijn schotten, die wel de zijkanten dragen (met bedverbinders), maar ze dragen de bodem totaal niet. (geen randje dus bij hoofd en voeteneind).
Daarmee hoef je niet zover weg te blijven van de zijkant met je bodem. Bij het hoofdeind en/of voeteneind dus wel
Inmiddels is die randlat geschroefd, nadat de gespijkerde lat bij een noest brak en de helft los ging laten.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Bij tafels, stoelen, bedden wordt het gat van de pen en gat verbinding niet in het midden van de poten gemaakt maar meer aan de buitenkant. Daarmee wordt de pen wat langer en krijg je een steviger verbinding.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Bij tafels, stoelen, bedden wordt het gat van de pen en gat verbinding niet in het midden van de poten gemaakt maar meer aan de buitenkant. Daarmee wordt de pen wat langer en krijg je een steviger verbinding.

Ik lees de woorden maar begrijp er niks van. Mijn palen zijn vierkant met een kopse maat van 70x70. Het ontbreekt mij aan de logica dat als ik de pen verder naar buiten plaats, dat deze langer wordt. Heb je misschien een voorbeeld?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Zojuist bij de IKEA de materialen opgehaald en even gemeten bij de showroom modellen. Gemiddeld meet ik de binnenmaat op 91x202.

Dus 1cm breder en 2cm langer als de beschreven maat. De matrassen zijn daarentegen wat kleiner dan de beschreven maten, waardoor je de nodige ruimte al hebt voor dekens etc. Mijn streven is om dezelfde binnenmaat aan te houden.

Gezien mijn constructie lichtelijk anders is in verband met de palen die uitsteken in de hoeken, zal de lattenbodem standaard niet passen tussen de palen. Maar hiervoor biedt de lattenbodem nog enige speling die er af gezaagd kan worden, zie foto.

Het belangrijkste vind ik dat de binnenmaat goed is voor de pasvorm van het matras met dekens, dat is uiteindelijk het belangrijkste.

E282A1D5-C068-407D-A4EA-FD6764B21B5E.jpeg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Ik lees de woorden maar begrijp er niks van. Mijn palen zijn vierkant met een kopse maat van 70x70. Het ontbreekt mij aan de logica dat als ik de pen verder naar buiten plaats, dat deze
Omdat er van 2 hoeken een pen in de paal gaat, (bijv. voeteneind en zijkant) treffen die elkaar op een bepaald punt in de paal. Hoe verder je de pennen naar buiten zet, hoe langer je de pennen kan maken.
Soms worden de pennen in 45gr gezaagd zodat ze goed op elkaar aansluiten in het gat.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Omdat er van 2 hoeken een pen in de paal gaat, (bijv. voeteneind en zijkant) treffen die elkaar op een bepaald punt in de paal. Hoe verder je de pennen naar buiten zet, hoe langer je de pennen kan maken.
Soms worden de pennen in 45gr gezaagd zodat ze goed op elkaar aansluiten in het gat.

Ah zo, nu snap ik het! In mijn geval is de situatie iets anders. Ik heb enkel een pen en gatverbinding aan de korte zijde van het bed. Dit wordt verlijmd en wel en gaat nooit meer uit elkaar.

De lange zijden worden met dwarsmoeren gemonteerd. Deze zullen wellicht een stukje van de pen kruisen, maar dat lijkt me geen probleem (misschien nog wel een stukje extra borging.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.