Vraag over drogen

t.timmermans

Actieve deelnemer
14 jun 2023
49
55
Schoonhoven
Hoe haalbaar is het om een plak taxus te drogen in de magnetron van 7 cm dik, 30cm in diameter? Hij is 2 maanden terug gekapt. Groet Thijs
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Ik heb laatst een gedraaide schaal in de oven laten drogen. Niet echt een succes geweest. He hout droogde nauwelijks. In de microgolf heb ik ook al gedaan, maar ook niet echt een succes. Een schijf van die afmetingen drogen zonder scheuren is sowieso een uitdaging. Ik denk dat je best een tijdje geduld uitoefent en het hout rustig laat drogen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Weet niet wat er gaat gebeuren met een schijf hout in een magnetron.
Magnetron is bedoeld om gerechten op te warmen en te garen.
Volgens mij kans dat je de lignine in het hout gaat verweken en daarmee het hout verzwakt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Er word wel meer met een magnetron gedroogd. Mij zijn alleen kleine stukken bekend. Vanochtend nog met een houtdraaier over gesproken hij vond het lang duren (houtjes 2x2 cm) Hout was vers gekapt.
Als ik ga denken dan is het volgens mij zo dat de magnetron van binnen uit het water laat verdampen. Hierdoor word de vaste stof ook warm. Probleem is dat het vocht er uit moet kunnen. Dat kan bij 30 cm een lange weg zijn. Veel succes.
 
Zie Experiment hout drogen

Pas wel op want mocht er een beetje rotte plek inzitten dan is brand niet uitgesloten.
Als ik hout droog in de magnetron dan laat ik het afkoelen buiten onder een zinken teil. Zeker s'nachts buiten leggen op voldoende afstand van brandbaar materiaal. De kunst is heel vaak kort herhalen voldoende tijd nemen om het af te laten koelen. Hou ook rekening met het gegeven dat de damp die uit het hout komt een geur achter laat in de magnetron.

M.vr.gr. Jan
 

t.timmermans

Actieve deelnemer
14 jun 2023
49
55
Schoonhoven
Zie Experiment hout drogen

Pas wel op want mocht er een beetje rotte plek inzitten dan is brand niet uitgesloten.
Als ik hout droog in de magnetron dan laat ik het afkoelen buiten onder een zinken teil. Zeker s'nachts buiten leggen op voldoende afstand van brandbaar materiaal. De kunst is heel vaak kort herhalen voldoende tijd nemen om het af te laten koelen. Hou ook rekening met het gegeven dat de damp die uit het hout komt een geur achter laat in de magnetron.

M.vr.gr. Jan
Betreft die geur,
Ik droog het alleen als mijn moeder is werken.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en rinus

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Wat wil je doen met de plak? Hoeveel heb je uiteindelijk niet nodig? Wat er niet meer aan zit hoef je ook niet te drogen.
En: Hoe droog wil je het hebben? Je kunt het droogproces met de magnetron een snelle start geven door het vrije water eruit te koken, maar een deel van het water is gebonden. Denk aan het drogen van wasgoed door het in een droge handdoek te rollen. Je haalt de bulk van het water eruit maar het moet toch nog een poosje hangen voordat het de kast in kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.