vraag over "doodzagen" eiken houten tafel

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
45
0
Goedemiddag,

Geen vraag over wat doodzagen is en of het wel of niet nodig is.

De vraag is hoe uit te voeren bij een eiken houten tafel, verlijmd uit 4 delen van 20cm breed en 200cm lang.
- moet je iedere plank in de lengte "doodzagen" (of b.v. alleen de middelste twee of om en om)
- hoe diep moet je inzagen (2/3 van totale dikte blad?)
- is een zaagsnede breedte genoeg?

Dank voor het meedenken.

Groet,

Paul
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
45
0
Staat het al bol/hol?
neen, nog niet. Omdat toch maar alles te vertellen:

Het is mijn eerste verlijmde tafel. Ik lees van alles; u profiel / doodzagen etc. Ik weet ook niet precies waar ik wel of geen goed aan doe.

- u profielen over de breedte tegen werking wilde ik doen
- over doorzagen twijfel ik omdat je de tafel (35mm dik) significant verzwakt (moet je dan weer een dwarsligger onder de tafel monteren?)

Het was vooral een informatieve vraag. Enig advies, waarvoor dank!!

Paul
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.518
973
Riemst
Als je droog hout hebt gebruikt en je het blad bevestigd met bladwervels (zodat het kan werken) hoef je het niet dood te zagen. Dood zagen is een oplossing voor vermijdbare problemen.
Bouw je het blad volgens de regels van de kunst, zijn er geen problemen te verwachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.803
760
Enschede, Twente
neen, nog niet. Omdat toch maar alles te vertellen:

Het is mijn eerste verlijmde tafel. Ik lees van alles; u profiel / doodzagen etc. Ik weet ook niet precies waar ik wel of geen goed aan doe.

- u profielen over de breedte tegen werking wilde ik doen
- over doorzagen twijfel ik omdat je de tafel (35mm dik) significant verzwakt (moet je dan weer een dwarsligger onder de tafel monteren?)

Het was vooral een informatieve vraag. Enig advies, waarvoor dank!!

Paul
Het preventief doodzagen zou ik nooit doen. Wil je wat zekerheid over vlak blijven, kies dan voor een van de gekende oplossingen: c-profiel infrezen, zwaluwstaartprofiel inlaten, dwarsbalk eronder, op de uiteinden 'breadboards'...
En in een eerder stadium: niet al te brede delen verlijmen, dus het houden bij 7 tot 10 cm brede planken. Hoe 'vierkanter' (dus de ratio breedte/dikte richting 1 op 1) de delen hoe stabieler de verlijmde plaat. Vermits goed geselecteerd op nerfrichting etc.
En dan ook nog: beide zijden tegelijk afwerken met bij voorkeur hetzelfde product.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Scheppie

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
45
0
ik heb zo'n tafel reeds gemaakt
uit eik
noodzaak om dood te zagen dient zich niet aan
wat is het ontwerp van het onderstel ?
Oke, dank. Heb je wel u profielen gebruikt in de breedte en hoe heb je het blad bevestigd

het wordt een werkbank. Onderzijde is geheel omringt met eiken balken: dus aan lange en korte zijdes geheel ondersteund aan buitenkant.
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
45
0
Als je droog hout hebt gebruikt en je het blad bevestigd met bladwervels (zodat het kan werken) hoef je het niet dood te zagen. Dood zagen is een oplossing voor vermijdbare problemen.
Bouw je het blad volgens de regels van de kunst, zijn er geen problemen te verwachten.
Beveel je wel u profielen aan in de breedte.

Het is aan de win gedroogd Frans eiken. Niet geheel om en om ringen kunnen afwisselen ivm mooiste tekening.
Ik wilde blad bevestigen met bladklemmen zodat het kan werken: Bladklem verticaal - Baptist
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
45
0
Het preventief doodzagen zou ik nooit doen. Wil je wat zekerheid over vlak blijven, kies dan voor een van de gekende oplossingen: c-profiel infrezen, zwaluwstaartprofiel inlaten, dwarsbalk eronder, op de uiteinden 'breadboards'...
En in een eerder stadium: niet al te brede delen verlijmen, dus het houden bij 7 tot 10 cm brede planken. Hoe 'vierkanter' (dus de ratio breedte/dikte richting 1 op 1) de delen hoe stabieler de verlijmde plaat. Vermits goed geselecteerd op nerfrichting etc.
En dan ook nog: beide zijden tegelijk afwerken met bij voorkeur hetzelfde product.
Bedankt Bert. Ook voor de bladklemmen :)

Ik ga in ieder geval voor de c (u) profielen. 3 op 180 is dan voldoende vermoed ik? Een dwarsbalk kan ook prima uit het zicht worden gemonteerd. Is misschien nog wel beter / steviger?
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
140
40
Delft
Afhankelijk van waar je je profiel erin zet verlies je minder sterkte van het blad met doodzagen.
Bij c profiel dwars op het blad verlies je alle stijfheid in de richting waarin het blad van nature stijf is, bij doodzagen verlies je alleen stijfheid in de richting waarin het blad niet stijf is, en in de richting die toch opgevangen zou moeten worden door de rest van de constructie van de tafel.

Ik begrijp dan ook niet waarom c profiel gezien wordt als een betere manier voor verstijven van een blad. Komt het uit de youtube sferen?

Aan de andere kant, doodzagen/c profiel plaatsen kun je ook nog doen nadat je blad eventueel krom is getrokken. Als het niet krom trekt dan heb je een boel moeite bespaard, en anders ga je er niet op achteruit. Als het hout krom wil trekken dan wil het kromtrekken, ik heb nooit literatuur gevonden over dat als je het hout vlak dwingt dat het dan uiteindelijk minder zou willen werken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.256
1.994
Klein-Brabant, Vlaanderen
het wordt een werkbank
dan speelt de esthetiek een kleine rol
ben het met @Bert Vanderveen eens dat je voor de stroken best naar een kleinere breedte overstapt
wissel de groeiringen om en om
bladwervels zijn een goed bevestigingsmiddel
het hout (kops) insluiten zou ik niet doen
alle hout dient eerst aan de omgeving waarin het uiteindelijk komt, te akklimatiseren
een werkhuis zonder constante temperatuur en vochtigheid is voor massief hout een uitdaging
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en lucky_paolo

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.518
973
Riemst
Beveel je wel u profielen aan in de breedte.

Het is aan de win gedroogd Frans eiken. Niet geheel om en om ringen kunnen afwisselen ivm mooiste tekening.
Ik wilde blad bevestigen met bladklemmen zodat het kan werken: Bladklem verticaal - Baptist
Geen U profiel. Historisch zijn die nooit gebruikt en toch bleven tafels vlak. Enkel houten bladwervels die het blad op zijn plek houden en kans geven om te werken.
Als je windgedroogd hout gebruikt het eerst voldoende lang binnen leggen zodoende dat het helemaal droog is.
Windgedroogd hout zonder acclimatiseren gebruiken is vragen om problemen. Als het hout niet droog is zal het werken. Buigen of barsten. Dat houdt je niet tegen.
Al die extra's zoals doodzagen, extra profielen en dergelijke zijn om fouten in het ontwerp en constructie op te vangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: lucky_paolo

jorisvh

Post veel
- moet je iedere plank in de lengte "doodzagen" (of b.v. alleen de middelste twee of om en om)
Als een plank perfect kwartiers is, heeft doodzagen geen enkele zin.
Als ze dosse, breder dan 10cm, niet perfect droog, .. is, kan het helpen om problemen te voorkomen of oplossen.
Als het blad door het frame verhinderd wordt om krom te trekken is het niet nodig. Bij een blad dat met bladwervels rondom rond aan een traditioneel frame wordt bevestigd, doe ik het nooit. Als het blad enkel in het midden op een metalen tafel onderstel rust eventueel wel.
- hoe diep moet je inzagen (2/3 van totale dikte blad?)
2/3 doe ik. zo verlies je in de breedte meteen ook 2/3 van de sterkte, wat je evt kan terugwinnen door metalen profielen in te frezen, waarmee je dan de sterkte in de lengte volledig om zeep helpt. wat wijs is, hangt ook hier af van de ondersteuning (tafel met op de 2 eindes een metalen frame als poot + C-profiel in het midden = veel kans dat je 2 halve tafels hebt als je er in het midden op gaat zitten).
- is een zaagsnede breedte genoeg?
Ja
 
  • Leuk
Waarderingen: lucky_paolo

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.463
407
Dordrecht
Doodzagen en stabiliseren wordt, zoals aangegeven, gewoon bepaald door welk hout je toepast, hoe droog het is hoeveel spanning het heeft, hoe de boom gegroeid is, hoe breed het is etc.
Als ik van stamdelen tafels maak dan zaag ik dood waar ik spanningen verwacht en zwakke punten zitten en stabiliseer ik, krijg is kwartiers van een goede droger dan doe ik helemaal niets.
Het komt voor een deel op ervaring aan en de krachten zijn best groot als het fout gaat. Heb al 5x50 kopjes en masse moeten oprapen bij aangeleverd hout wat per se verwerkt moest worden vanuit sentimentele optiek.
 
  • Leuk
Waarderingen: lucky_paolo

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
45
0
Doodzagen en stabiliseren wordt, zoals aangegeven, gewoon bepaald door welk hout je toepast, hoe droog het is hoeveel spanning het heeft, hoe de boom gegroeid is, hoe breed het is etc.
Als ik van stamdelen tafels maak dan zaag ik dood waar ik spanningen verwacht en zwakke punten zitten en stabiliseer ik, krijg is kwartiers van een goede droger dan doe ik helemaal niets.
Het komt voor een deel op ervaring aan en de krachten zijn best groot als het fout gaat. Heb al 5x50 kopjes en masse moeten oprapen bij aangeleverd hout wat per se verwerkt moest worden vanuit sentimentele optiek.
Dankjewel!

Toch een vraagje voor de zeer ervaren houtbewerkers. Hoe "voel" je of "zie" je dat er spanning zit. Is dat b.v. door bijkomende lengte scheuren in het verlijmde blad? Ik zie die lichtelijk ontstaan in 1 vd 4 verlijmde eiken plankdelen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.256
1.994
Klein-Brabant, Vlaanderen
in elk stuk hout, massief of samengesteld, zit spanning
uiteraard meest bij massief
hoofzakelijk bij het zagen komen spanningen vrij
hoe krommer de draad bij massief, hoe groter de kans op spanningen
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.518
973
Riemst
Dankjewel!

Toch een vraagje voor de zeer ervaren houtbewerkers. Hoe "voel" je of "zie" je dat er spanning zit. Is dat b.v. door bijkomende lengte scheuren in het verlijmde blad? Ik zie die lichtelijk ontstaan in 1 vd 4 verlijmde eiken plankdelen.
Als je nu al scheurvorming hebt is er niet veel goeds te verwachten. Waar heb je het hout gekocht ? Bij een houthandel die oven gedroogd hout uit productie bossen verkoopt of iemand die stammen ‘redt’ van de kachel ?
Bij bomen die niet uit gecontroleerde groei omgeving komen zijn er spanningen te verwachten.
Getordeerde planken en veel scheuren in het hout voorspellen weinig goeds.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.