Vraag over afwerking mdf

Bas Kris

Nieuw lid
3 jun 2022
3
1
Utrecht
Ik heb een groot aantal gelakte mdf panelen laten zagen (dikte 18mm) . Ik wil de randen graag afwerken. Het liefst met hetzelfde materiaal waarmee de boven en onderzijde zijn afgewerkt. Heb een paar vragen daarbij

1 Weet iemand of dat mogelijk is en of dat erg bewerkelijk is?
2 Hoe werkt dat ongeveer?

Ik werk nu de randen af met lakplamuur en dan opschuren, maar het duurt me te lang (heb 300 paneeltjes)

Als iemand antwoorden/ tips heeft, heel graag!

Fijne dag allen!
 

Bijlagen

  • IMG_0753 2.JPG
    IMG_0753 2.JPG
    56,1 KB · Weergaven: 22
  • IMG_0755 2.JPG
    IMG_0755 2.JPG
    40,9 KB · Weergaven: 22
J

j1eke

Guest
300 :oops:, dan heb je wel een systeempje nodig ja.
Bij mijn weten kun je niet zelf lakdraagfolie aanbrengen.

De snelste manier die ik heb gevonden is
- schuren en kantjes breken
- randsealer of dikke (mdf) grondverf
- (schuren als het niet vlak is)
- uiteindelijke grondverf evt op kleur
- schuren met hogere korrel
- lakken

Spuiten heb ik niet veel ervaring mee, maar dat zou logischer zijn zonder lakdraagfolie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bas Kris

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.658
708
Antwerpen
ofwel afplakken met kantenband (is wel niet hetzelfde materiaal maar komt in alle kleuren), is een pak sneller dan gronden-schuren-verven
 
  • Leuk
Waarderingen: Bas Kris

jorisvh

Post veel
Als de platen gelakt zijn in een standaard (bvb RAL) kleur is, dan moet kantenband in de juiste kleur te vinden zijn.

Je kan ook kantenband van lakdraagfolie (laten) kleven en die lakken, met wat geluk lukt dat in 1 laag. Dat zal voor deze hoeveelheid sneller zijn dan de zaagkanten zelf lakken want daar zijn een aantal bewerkingen voor nodig om dat netjes te krijgen (bvb schuren, sealen, schuren, primer, schuren, aflakken, …)

Nu allicht te laat, maar een werkvolgorde waarbij je eerst stroken zaagt en de lange kanten afplakt en dan pas afkort en de korte kanten afplakt was misschien minder werk geweest.

Heb je die platen gelakt gekocht of is het misschien melamine of HPL? Op de foto lijkt het wel erg strak om gelakt te zijn. En dan zijn er allicht ook al krassen op van het verzagen.
in dat geval is bij horende kantenband quasi zeker te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bas Kris

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heb je die platen gelakt gekocht of is het misschien melamine of HPL? Op de foto lijkt het wel erg strak om gelakt te zijn.
ze lijken sterk op de platen met lakdraagfolie die ik gebruik
dat is geen afgewerkte laag
dus inderdaad met een (bijhorende) kantenband op te lossen als nadien alles toch gelakt wordt
die mdf-panelen zou ik direct hebben laten afkanten
300 😭
 
  • Leuk
Waarderingen: Bas Kris

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
Het strak afwerken van mdf randen is erg bewerkelijk.
Je kan het uitbesteden maar dat zal waarschijnlijk behoorlijk prijzig zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Het strak afwerken van mdf randen is erg bewerkelijk.
Je kan het uitbesteden maar dat zal waarschijnlijk behoorlijk prijzig zijn.
Ik ben het geheel met je eens broertje en ik ben benieuwd of de prijs voor bas chris meevalt of niet. Ik denk het niet. Ga er dan wel vanuit dat alles met factuur gaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.