Vraag over 164 en schraapschaaf

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik heb vandaag dit filmpje gezien waarin dhr J. K. Mozes laat zien hoe door het vervangen van de beitel door een op 90 graden geslepen variant de low angel gebruikt kan worden als schraapschaaf. Ik heb hier diverse soorten lastig te schaven hout en inlays liggen die ik hiermee zo willen gaan schaven.
Is er iemand hier die dat al heeft gedaan. En zou dit ook gaan met de kleine 60 1/2 of de 102?

Graag ervaringen hiermee hier delen. Het scheelt flink wat of je alleen de beitel hoeft te vervangen of een hele nieuwe schaaf moet kopen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Proberen kan maar je moet flink slijpen om de boel weer in de oude hoek te krijgen.
Ik heb er al een die op 45 graden die een heel stuk beter is dan de standaard. Schrapen geeft soms een prima resultaat.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
735
de buurt van den bosch
als je al een schraapstaal hebt lijkt me dat het beste.
Ik heb de 164 ook en heb er toen gelijk wat beitels bijgekocht.
Allemaal geslepen op verschillende gr.
Hoef je ook je beitels niet steeds aan te passen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb vandaag dit filmpje gezien waarin dhr J. K. Mozes laat zien hoe door het vervangen van de beitel door een op 90 graden geslepen variant de low angel gebruikt kan worden als schraapschaaf. Ik heb hier diverse soorten lastig te schaven hout en inlays liggen die ik hiermee zo willen gaan schaven.
Is er iemand hier die dat al heeft gedaan. En zou dit ook gaan met de kleine 60 1/2 of de 102?

Graag ervaringen hiermee hier delen. Het scheelt flink wat of je alleen de beitel hoeft te vervangen of een hele nieuwe schaaf moet kopen.
Interessant idee - ga ik eens over nadenken - heb genoeg oude blokschaafjes om er daar een van 'op te offeren' - maar op dit moment doe ik mijn schraapwerk met een Stanley 80 kloon van Axminster, en dat voldoet...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Interessant idee - ga ik eens over nadenken - heb genoeg oude blokschaafjes om er daar een van 'op te offeren' - maar op dit moment doe ik mijn schraapwerk met een Stanley 80 kloon van Axminster, en dat voldoet...
Ja Henk de vraag is of je schraapijzer dik genoeg is anders gaat ie misschien klapperen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hai Wim,

Dat werkt super hoor!
Alleen wil ik het niet een schraap schaaf noemen maar een botte beitel schaaf. Je gebruikt het schaafmes dan net zo als de Blunt chisel techniek van Bill Carter.
Je kunt natuurlijk ook zo een klein blok schaafje met lage hoek op offeren.
Heb ik ook gedaan had nog redelijk wat 60 en een half liggen van Faithfull. Heb er twee geprepareerd want ze zijn redelijk snel bot. En kan dan de volgende pakken.
Zo heb ik ook een schaafje mishandeld door de voorzijde er af te zagen zodat er een lage hoek neus schaaf (beitelschaaf) ontstaat.

Groetnis,

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Excuus Wim,
Ik zie nu pas dat je het over een 164 hebt! Die heb ik wel maar met een gewoon mes. Ik heb een schaafmes van m’n 62 aangepast en van de veel kleinere 60 1/2.
Maar het werkt dus wel voor wat groter werk is de 62 uitermate geschikt!

Groetnis,
Roeland
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik zou het net zo goed met de 62 kunnen doen. Daar heb ik maar 1 beitel voor. Voor de 164 heb ik er 2. Dus daarom de 164. Toch denk ik dat ik met de Stanley 60 1/2 een test ga doen, die gebruik ik toch bijna niet meer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
De stanley 60 1/2 gepakt en de beitel ongeveer 90 gr geslepen. Even snel het aanzetstaal erover en geprobeerd. Geen uitbreeksels maar ook geen glad oppervlak. Nu weet ik ook weer waarom ik de stanley niet meer gebruik. Komt heel snel eea los maar dat terzijde. Hierna met de 164 erover met een 40 gr beitel mooie krullen maar wel tearout/uitbreeksels. In ieder geval een hoopvol begin met ruimte voor verbeteringen.
20240122_202017.jpg
20240122_202234.jpg
20240122_202418.jpg
De laatste foto is van schaafsel van de 164 met 40 gr beitel. Ik zal er t.z.t. ook eens een van 55 maken en inzetten
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Die eerste foto lijkt me cederhout, de andere twee lijken op plataan. Da’s nogal een verschil in hardheid en warrigheid toch?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Nee de eerste is een soort grenen. Is zwaar en hard. Komt van een balk uit een huis gebouwd in 1860. Dat is in totaal niet warrig.Maar lag op de werkbank dus gewoon even geprobeerd.
Het andere is bloem mahonie. Met olie erop ziet het er fantastisch uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De stanley 60 1/2 gepakt en de beitel ongeveer 90 gr geslepen. Even snel het aanzetstaal erover en geprobeerd. Geen uitbreeksels maar ook geen glad oppervlak. Nu weet ik ook weer waarom ik de stanley niet meer gebruik. Komt heel snel eea los maar dat terzijde. Hierna met de 164 erover met een 40 gr beitel mooie krullen maar wel tearout/uitbreeksels. In ieder geval een hoopvol begin met ruimte voor verbeteringen.
Bekijk bijlage 140207
Bekijk bijlage 140208
Bekijk bijlage 140209
De laatste foto is van schaafsel van de 164 met 40 gr beitel. Ik zal er t.z.t. ook eens een van 55 maken en inzetten
Wim, alleen slijpen op 90 graden en wetten geen braam met een aanzet staal trekken. Dat werkt niet! En een ori Stanley schraapschaaf werkt ook niet met een braam simpel haaks slijpen en wetten dan kun je 2 kanten gebruiken (bij de schraapschaaf) Bij de low angle dus maar 1 kant hè.

Groetnis,
Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: gvanheel en Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik zal het proberen. Dat met het trekken van een braam, daar denken diverse You-tube ers toch anders over. Nu gebruikte ik mijn schraapstaal vroeger altijd zo van de machine. Dat gaf wel veel poeder maar het resultaat was best redelijk. Ik zal volgende week wel weer een poging wagen.
Dus een stanley 12 1/2 Stanley 12 1/2 Schraapschaaf (49342-55) - Ducotools en vergelijkbare modellen gebruik je ook zonder er een braam aan te zetten?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Inderdaad Wim, maar gelukkig ben ik nauwelijks een You Tuber maar wel een ambachtsman. Bij het gebruik in een schaaf geen braam trekken de haakse hoek is genoeg de vouw is dan 90 graden en geeft dan aan beide zijden een snede. Trek je wel een braam dan doet ie niets meer
Een cardboard scraper dat is een ander verhaal (schraapstaal). Deze vijl je eerst haaks dan slijpen, wetten en vervolgens met een aanzet staal een braam trekken (aan beide zijden). Met deze braam (haakje) schraap/schaaf je. Wanneer bot dan bramen weg wetten men opnieuw vijlen(om de bolling/ronding van de vouw te verwijderen), slijpen en aanzetten. Een bot schraapstaal opnieuw aanzetten werkt dus niet. En nog een belangrijk verschil bij een schraapstaal si de hoek nan het schapen veel kleiner, je gebruikt hem dus veel platter. Een schraapschaaf staat onder een grotere hoek ruwweg tussen de 70 en 90 graden.
De schaaf waarna je verwijst gebruik je dus met een 90 graden vouw en bij deze schaaf kun je dus de aanvalshoek (schraaphoek) verstellen.
Bij het verbouwen van het mes van een 62 of 164 naar een 90 graden hoek veranderd de aanvalshoek dus niet. Je kunt echter wel een lichte variatie aanbrengen door bv een vouw tussen de 80 en 90 graden te slijpen. Je schaaf resultaat zal een ietsje pietsie veranderen.
Bij een schraapstaal is de aanvalshoek steeds verschillend omdat de zetting van de braam steeds een pietsje varieert. Je zet hem immers met de hand. Daarom moet je met het handschraapstaal elke keer weer de juiste hoek vinden om mooie krullen te krijgen.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: gvanheel

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Hier de link naar de stompe beitel van Bill Carter waar Roeland het over heeft.

Mooi dat je dit aanhaal Wim, zo zie je dat je gereedschap meer kan als je er wat aan tweakt..

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.