Vraag ivm RVS

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
338
5
Regio Gent, België
Niet houtgerelateerd, maar jullie weten alles :) :
Ik heb een hogedruk spuitcabine met een roestvrijstalen rooster. De rechte langshoeken van de latjes zijn te scherp en beschadigen de werkstukken.

Waarmee kan ik snel en relatief goedkoop de kanten breken?

Met een gewone vijl ga ik voor roest zorgen denk ik.

Hebben jullie een concrete tip voor het juiste gereedschap?

Alvast heel erg bedankt!

1752847627824.jpeg

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.267
1.023
Enschede, Twente
Een aantal malen ‘blind’ spuiten met zo dik mogelijke verf en de afzuiging uit, zodat je wat lagen verf op het rvs opbouwt. Dan krijg je automatisch afgeronde kanten.

Blind wil zeggen zonder een produkt dat gespoten wordt.

• Leuk
Waarderingen: Bram

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
338
5
Regio Gent, België
Een aantal malen ‘blind’ spuiten met zo dik mogelijke verf en de afzuiging uit, zodat je wat lagen verf op het rvs opbouwt. Dan krijg je automatisch afgeronde kanten.

Blind wil zeggen zonder een produkt dat gespoten wordt.
Mogelijk niet duidelijk genoeg omschreven: er wordt enkel met water gespoten. Het is een reinigingscabine.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.941
928
Antwerpen
waarom zou vijlen voor roest zorgen? het is toch door en door RVS?

(strikt genomen ga je inderdaad voor roest zorgen, maar bij RoestVast Staal blijft de oxidelaag "roest" er vast aan zitten, dus geen probleem)
doordat staal harder is dan de oxidelaag op RVS wordt de anti-corrosie laag beschadigd en daar zet zich staal vast en tast de RVS aan. Daarom ook advies om RVS enkel met een RVS borstel te borstelen

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.404
531
roestvast staal is een homogeen product.
na bewerking vormt er een nieuwe oxide laag

bewerkingen kan echter wel voor roest zorgen indien het gereedschap gewoon staal bevat of voor het bewerken daarvan is gebruikt.
een klein deeltje gewoon staal zorgt voor roest

een schuurmachine of haakse slijper met schuurschijf is het meest voor de hand liggende

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.586
3.584
Gaanderen
doordat staal harder is dan de oxidelaag op RVS wordt de anti-corrosie laag beschadigd en daar zet zich staal vast en tast de RVS aan. Daarom ook advies om RVS enkel met een RVS borstel te borstelen
Mij is verteld dat wat je meestal ziet bij rvs dat staaldeeltjes die zich hechten aan rvs gaan roesten. Dus niet het rvs. Ik heb dit gehad bij enkele project met exclusief hang en sluitwerk. In een nieuwe wijk bij Amsterdam.
Wij, mijn leverancier en ik, zijn er geweest met een mild reinigingsmiddel voor rvs en het probleem was opgelost. Dat wil niet zeggen dat roestvast staal niet kan roesten, maar daar is toch vaak zout bij nodig of andere agressieve middelen.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar en jorisvh

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.932
1.106
Omgeving Eindhoven
Inderdaad, rvs kan roestvlekken krijgen door contact met staal. Dus ook door gebruik van (zaag/slijp)gereedschap dat al voor staal is gebruikt.

Als er veel vanaf moet kan afbramen het beste met een schuurschijf of lamellenschijf op de slijptol, neem dan een nieuwe waar niet eerder staal mee is bewerkt.

In dit geval is dat te lomp denk ik, zijn het maar kleine puntjes of een scherpe rand. Ik zou hier zeggen gewoon een stukje schuurpapier (bij voorkeur schuurlinnen) van korrel 100-150 oid op een klosje. Of natuurlijk de schuurmachine. Vaak is het voldoende om er maar een paar keer over te gaan om de rand te breken, er zit dan gewoon een braam aan die je even weg moet halen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.