vraag ivm aan te schaffen freestafel

PBT

Actieve deelnemer
beste mensen,

Ik ben op zoek naar een freestafel, 230 volt, ik maak voornamelijk uit (hardhouten) raam- en deurkozijnen. Hiervoor frees ik sponningen van +/- 46x16mm, de onderdorpel word ongeveer 15 grade schuin gefreest waarbij ongeveer 9cm hoog, diepte op hoogste punt 10mm, laagste punt +/-35mm, in 1 keer weggefreest word. Wat kunnen jullie hiervoor aanraden? Gebruikt of nieuw is niet zon probleem. Budget is een ruime 1000 euro (ex btw).

alvast bedankt,

Peter
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In 230V zal het niet makkelijk te vinden zijn, je hebt voor dit soort werk in hardhout 5pk nodig en een aandrijver. Met dat budget moet je een occasie zoeken, maar die zijn het vaakst 380v. Kwestie as diameter zou ik voorkeur geven aan 30mm, nieuw gereedschap is gemakkelijker te vinden en goedkoper dan dat voor een 50mm as.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb het tfe 30 hulpstuk op mijn scheppach hm1, maar dit soort werk kan ik met mijn scheppach vergeten... dat haal tie niet

Ik zat zelf te denken aan een holzmann fs 200 met een 3,8 pk motor. deze is betaalbaar, lijkt mij goede kwaliteit (oostenrijk)... iemand bekend hiermee?
http://dvhm.test0.nl/site/media/machines_nieuw/holzmann/PDF/2 Freesmachines.pdf

een 380v is voorlopig nog geen optie. tevens moet alles een kelder in, dit zie ik mezelf niet doen met een machine van pak 'm beet 500 kg
 

PBT

Actieve deelnemer
volgens mij zit er een 3 fasen motor onder ja. Maar werkt het met condensators e.d. om hem op 1 fase te laten lopen. Onder mijn elektra beckum tkhs 315 hangt ook een 3 fase motor, deze loopt ook gewoon op 230. en volgens mij is 3x230 kracht????? (ben geen electricien)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Je kunt idd een kracht machine wel op 220 laten lopen maar volgens mij ben je dan wel een heel stuk van het vermogen kwijt. Da's dus niet echt een goede optie...uit 220 volt afgekeerd op 16 ampère haal je max 3520 watt is volgens mij circa 2.6Pk.

Er zijn hier wel wat experts op elektragebied die het precies weten
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb het tfe 30 hulpstuk op mijn scheppach hm1, maar dit soort werk kan ik met mijn scheppach vergeten... dat haal tie niet

Ik zat zelf te denken aan een holzmann fs 200 met een 3,8 pk motor. deze is betaalbaar, lijkt mij goede kwaliteit (oostenrijk)... iemand bekend hiermee?
http://dvhm.test0.nl/site/media/machines_nieuw/holzmann/PDF/2 Freesmachines.pdf

een 380v is voorlopig nog geen optie. tevens moet alles een kelder in, dit zie ik mezelf niet doen met een machine van pak 'm beet 500 kg

Holzmann is een importeur die machines in China koopt en er zijn stempel op plakt, het zijn bv dezelfde als de machines van axminster. Kwaliteit is in verhouding met de prijs, al zou het ietsjes hoger liggen dan wat we van China gewoon zijn.
Indien je professioneel bent en van plan ze vaak te gebruiken dan zou ik er weg van blijven. Ik heb nu een Hammer F3 frees op bestelling met ongeveer dezelfde kenmerken en die kost 3-4 keer meer en is wel in Oostenrijk gemaakt. Voor Europese kwaliteit moet je betalen, al zit die Hammer op de onderste trede van aanvaardbare machines voor prof gebruik.
 

PBT

Actieve deelnemer
in principe hoeft het voor mij, een startend bedrijf (sinds november bezig) geen profesionele machine te zijn. Machine zal ook echt niet iedere dag in gebruik zijn. Ook moet ik rekening houden met een budget van +/- 1000 euro.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Eigenlijk kan je best 3 x 380 laten inleiden. Het is een eenmalige kost en je bent niet meer gebonden aan die machines op 220 volt. De keuze aan machines op 380, zowel nieuw als occasie, is veel groter. Een andere mogelijkheid is een omvormer van monofasig 220 naar driefasig 380. Maar deze dingen kosten ook wat geld, en ze moeten aangesloten en ingesteld worden door iemand die deze dingen kent.

www.conrad.be/ce/nl/product/197906/Frequentieomvormer-VD-220E2IP66/1101123&ref=list

Mathieu
 

PBT

Actieve deelnemer
het probleem is dat ik 50 meter oprit met daaronder 60cm stol moet opengraven om een kabel te leggen, terwijl het huis te koop staat, en de volledige meterkast aangepast zou moeten worden. er ligt een krachtkabel naar de garage, maar dat is een 5x1.5mm2 kabel, lijkt me niet echt geschikt om pak 'm beet 5 pk aan te hangen...

de optie van de omvormer houd ik in gedachten!

ik denk dat die titan frees wat zwaar is om van een trap af te dragen (mijn werkplaats komt in een kelder... vandaar dat ik redelijk lichte machines moet hebben)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Maar is die werkplaats dan zeer tijdelijk vermits het huis te koop staat?
En ben je zeker dat de inleiding maar tweedraads is? Meestal wordt een vierdraads kabel gelegd, ook als maar één fase gebruikt wordt.
De aanpassingen aan de meterkast zijn beperkt. In België hoef je eigenlijk enkel een vierpolige automaat en differentieel bij te plaatsen. De herkeuring geld dan ook enkel voor het aangepaste gedeelte.
 

PBT

Actieve deelnemer
de werkplaats is tijdelijk... zolang het huis niet verkocht is heb ik daar mijn werkplaats.

er loopt een 5 aderige kabel naar de garage, probleem is dat dit 5x 1.5mm2 is. Niet echt geschikt om bijvoorbeeld 5 pk aan te hangen.

Bij ons zal wel een behoorlijke aanpassing aan de meterkast gedaan moeten worden omdat wij een enkelfasige meter hebben. Ook moet er een krachtgroep bijgezet worden. wij hebben nog de ouderwetse zekeringkast met draaistoppen, dit zal dan ook vervangen moeten worden. Daarnaast mag alleen een erkend installateur de aanpassing in de meterkast maken, waarna Enexis de nieuwe meter komt plaatsen en de aansluiting maakt. Al met al een kostbare ingreep voor een huis dat te koop staat. Als ik zeker zou weten dat we hier zouden blijven wonen, was dat geen probleem, dan was waarschijnlijk de aanpassing allang gedaan...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik zou persoonlijk nog even wachten met de aankoop. De kans is groot dat je binnen afzienbare tijd moet vaststellen dat lichte machine niet voldoet en nu de mogelijkheid hebt om een zwaardere te plaatsen
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De omvormer die in die link van Conrad staat heeft 3 x 380 volt uitgangsspanning.
Maar of de motor in ster of driehoek moet staan hangt niet af van de uitgangsspanning van de omvormer. Als het een motor is van 380/660 moet hij in driehoek staan op een net van 380.

Mathieu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.