Vraag: hulp schulpen stamdeel 80x550x1700 omgeving alkmaar

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Beste,

Ik kan 2 douglas houten stamdelen bekomen van ongeveer 80 x 550 x 1700. Beste plakken welke voor mij in deze maat lastig te bewerken zijn.
Ik zou deze graag in dikte willen halveren maar heb geen idee waar.

Wat rond gevraagd maar nog geen mogelijkheid gevonden.
Is er iemand die mij hiermee op weg kan helpen.

Het is de bedoeling om er tafelbladen van te maken.

Alvast hartelijk bedankt
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zijn het onbekantrechte delen?
Ik zou op zoek gaan naar delen die de juiste dikte hebben. Een schaaldeel van die afmetingen in de dikte doorzagen is een uitdaging (of zelfs onmogelijk). De resterende dikte gaat waarschijnlijk ook te dun zijn voor jou doel. Er blijft minder dan 40 mm over (als er mooi recht wordt gezaagd tenminste) en die moet je dan nog schaven. Reken nog op tenminste 10 mm verlies.
En je loopt het risico dat de delen flink krom gaan trekken na het doorzagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en jaap

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
hoe wil je de bladen maken?
550 is een beetje smal voor een tafel.

als je als in de breedte wilt opdelen kan je dit beter eerst doen en daarna pas op dikte.


je zou Huibers in schagen eens kunnen bellen die hebben er wel de machines voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap
Ik weet niet of je de mogelijkheid van transport hebt. Zo ja dan kun je een afspraak maken via hout@molendesalamander.nl gelegen in Leidschendam en kan er op basis van kostprijs delen gezaagd worden van jouw hout. Wel goed bekijken of er geen ijzer in het hout zit. Standaard lezen wij het hout met een metaal detector uit. Zie voor gegevens van de molen Houtverkoop - Molen de Salamander Die wordt geheel gerund door vrijwilligers.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Een ieder hartelijk bedankt voor uw antwoord.
Zijn het onbekantrechte delen?
Het zijn 2 delen welke (fijn?) bezaagd zijn, boven en onder relatief recht. Dit moet ik echter nog bezien.
Volgende week kan ik de delen bekijken. Ik voeg hier een paar foto's bij om een indruk te geven.
Vooralsnog sta ik open voor andere opties om een blad te maken.

De verkoper heeft meer Douglas hout voor de verkoop en geeft aan dat (al) het hout 5 jaar gedroogd is alvorens het gezaagd is. In hoeverre dit klopt, weet ik niet. Ik ben een leek met dit soort zaken.

Zijn ze al echt droog zoals voor tafels nodig is? Als dat niet zo is, altijd eerst drogen, dan evt. dunner maken.
Dit is ook hetgeen wat ik mijzelf afvraag. Het zijn rest stukken van een plak met een lengte van 4000 mm. Waar de verkoper zelf een tafel van maakt/gemaakt heeft. Zie foto's.
Waar hij nu het rest stuk heeft opgeslagen is mij niet duidelijk. Ik zelf kan helaas zulke stukken niet opslaan.
Mijn schuur is klein en staat aardig vol.

hoe wil je de bladen maken?
550 is een beetje smal voor een tafel.

als je als in de breedte wilt opdelen kan je dit beter eerst doen en daarna pas op dikte.


je zou Huibers in schagen eens kunnen bellen die hebben er wel de machines voor.
De voorkeur gaat uit naar 1600x900. Hartelijk dank voor de tip.
Dit houdt ik in gedachten.

Ik weet niet of je de mogelijkheid van transport hebt. Zo ja dan kun je een afspraak maken via hout@molendesalamander.nl gelegen in Leidschendam en kan er op basis van kostprijs delen gezaagd worden van jouw hout. Wel goed bekijken of er geen ijzer in het hout zit. Standaard lezen wij het hout met een metaal detector uit. Zie voor gegevens van de molen Houtverkoop - Molen de Salamander Die wordt geheel gerund door vrijwilligers.

M.vr.gr. Jan
Vervoer is an sich niet een groot probleem. Het gaat mij er nu voornamelijk om wat het meest praktisch is.


Al met al stof tot nadenken!

Een tafelblad maken uit losse planken en deze verlijmen is voor mij ook een optie.
Of dat dan uit de genoemde plakken zal gaan, is nog te bezien.
Hetgeen ik graag wil bereiken is een tafel van Douglas hout afmetingen 900x1600x780.
We hebben nu een prachtige tafel van 900x2000x790 maar die is net te groot, helaas.

Ik twijfel nu enorm om tot een koop over te gaan.
Het lijkt mij teveel van het goede en vermoed dat andere opties praktischer zijn.
Ik ga wel volgende week kijken bij de delen en zal hier dan een terugkoppeling op geven.

Nogmaals hartelijk dank voor de tips en geboden informatie.


IMG_4790.jpegIMG_4791.jpeg
IMG_4795.jpeg
IMG_4793.jpeg
IMG_4792.jpeg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik weet niet wat voor tafel je wilt maken en of deze een beetje patina mag krijgen in het gebruik, maar Douglas is niet al te hard en beschadigd daardoor sneller dan bijv. eiken.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Bij de getoonde foto met lijmklemmen zou ik de volgende keer even opletten op de richtingen van de jaarringen ivm vervorming.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Ik weet niet wat voor tafel je wilt maken en of deze een beetje patina mag krijgen in het gebruik, maar Douglas is niet al te hard en beschadigd daardoor sneller dan bijv. eiken.
Een eettafel.

Dat zeg je goed en ben ik eerlijk gezegd straal vergeten. Douglas is natuurlijk relatief zacht.
Ze kunnen hier nog wel eens wat ruwer zijn. Incluis mijzelf.
Wij vinden douglas hout er mooi uit zien, is betaalbaar en gemakkelijk verkrijgbaar.

Is dit met een heldere topcoating/laag te versterken ?
In het verleden PU lakken gebruikt en dat werkte toen voor mij goed.

Je huidige tafelblad inkorten en onderstel opnieuw opbouwen is geen optie?
Haha. Jawel.
Dit is wat ik hier zelf ook al ter sprake heb gebracht en is mijn optiek de kortste klap.
Ik krijg dat nog steeds niet echt in de kop van de opdrachtgever. Lees vrouw. Haha.
Maar ik ga die discussie zeker weer aanslingeren.

Bij de getoonde foto met lijmklemmen zou ik de volgende keer even opletten op de richtingen van de jaarringen ivm vervorming.
Dit is het zelfbouw blad van de verkoper.
Het viel mij ook op. Misschien niet bekend bij hem of hij geeft er niet om.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Een lak is zo sterk as zijn basis, PU is misschien niet zo krasgevoelig, maar alle overige en zwaardere belastingen doet het niets tegen. Enige wat helpt is een dikkere laag epoxy, maar dan plastificeer je de boel en dat gaat ernstig ten koste van de tactiliteit, wat naar mijn mening 1 van de belangrijkere kwaliteiten van hout bij oppervlakten die je aanraakt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een ieder hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Het zijn 2 delen welke (fijn?) bezaagd zijn, boven en onder relatief recht. Dit moet ik echter nog bezien.
Volgende week kan ik de delen bekijken. Ik voeg hier een paar foto's bij om een indruk te geven.
Vooralsnog sta ik open voor andere opties om een blad te maken.

De verkoper heeft meer Douglas hout voor de verkoop en geeft aan dat (al) het hout 5 jaar gedroogd is alvorens het gezaagd is. In hoeverre dit klopt, weet ik niet. Ik ben een leek met dit soort zaken.


Dit is ook hetgeen wat ik mijzelf afvraag. Het zijn rest stukken van een plak met een lengte van 4000 mm. Waar de verkoper zelf een tafel van maakt/gemaakt heeft. Zie foto's.
Waar hij nu het rest stuk heeft opgeslagen is mij niet duidelijk. Ik zelf kan helaas zulke stukken niet opslaan.
Mijn schuur is klein en staat aardig vol.


De voorkeur gaat uit naar 1600x900. Hartelijk dank voor de tip.
Dit houdt ik in gedachten.


Vervoer is an sich niet een groot probleem. Het gaat mij er nu voornamelijk om wat het meest praktisch is.


Al met al stof tot nadenken!

Een tafelblad maken uit losse planken en deze verlijmen is voor mij ook een optie.
Of dat dan uit de genoemde plakken zal gaan, is nog te bezien.
Hetgeen ik graag wil bereiken is een tafel van Douglas hout afmetingen 900x1600x780.
We hebben nu een prachtige tafel van 900x2000x790 maar die is net te groot, helaas.

Ik twijfel nu enorm om tot een koop over te gaan.
Het lijkt mij teveel van het goede en vermoed dat andere opties praktischer zijn.
Ik ga wel volgende week kijken bij de delen en zal hier dan een terugkoppeling op geven.

Nogmaals hartelijk dank voor de tips en geboden informatie.


Bekijk bijlage 138734Bekijk bijlage 138735
Bekijk bijlage 138736
Bekijk bijlage 138737
Bekijk bijlage 138738
Vijf jaar alvorens het gezaagd is. Vreemde uitleg. Een stam wordt relatief snel na het kappen verzaagd, tenzij het hout gewaterd wordt. Wateren wil zeggen dat de stammen gedurende een tijd (één jaar) in een vijver liggen. Daardoor verbeteren de kwaliteiten van het hout. Een stam vijf jaar laten drogen alvorens te zagen wordt niet gedaan. Dan krijg je schimmels en houtrot in je stam.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en Paul90

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Vijf jaar alvorens het gezaagd is. Vreemde uitleg. Een stam wordt relatief snel na het kappen verzaagd, tenzij het hout gewaterd wordt. Wateren wil zeggen dat de stammen gedurende een tijd (één jaar) in een vijver liggen. Daardoor verbeteren de kwaliteiten van het hout. Een stam vijf jaar laten drogen alvorens te zagen wordt niet gedaan. Dan krijg je schimmels en houtrot in je stam.
Helemaal mee eens. Hout droogt 2/2.5 cm per jaar dan duurt het wel lang voor een dikke stam.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Vijf jaar alvorens het gezaagd is. Vreemde uitleg. Een stam wordt relatief snel na het kappen verzaagd, tenzij het hout gewaterd wordt. Wateren wil zeggen dat de stammen gedurende een tijd (één jaar) in een vijver liggen. Daardoor verbeteren de kwaliteiten van het hout. Een stam vijf jaar laten drogen alvorens te zagen wordt niet gedaan. Dan krijg je schimmels en houtrot in je stam.

Helemaal mee eens. Hout droogt 2/2.5 cm per jaar dan duurt het wel lang voor een dikke stam.
Hartelijk dank voor deze uitleg, heren.
Aangezien ik daar niets to weinig over weet.

Waarom zou iemand dit dan mededelen ?
Soort van verkopers praat ?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Vijf jaar alvorens het gezaagd is. Vreemde uitleg. Een stam wordt relatief snel na het kappen verzaagd, tenzij het hout gewaterd wordt. Wateren wil zeggen dat de stammen gedurende een tijd (één jaar) in een vijver liggen. Daardoor verbeteren de kwaliteiten van het hout. Een stam vijf jaar laten drogen alvorens te zagen wordt niet gedaan. Dan krijg je schimmels en houtrot in je stam.
Dat klopt maar er is nog een uitzondering dan wordt een boom eerst geringd waardoor hij afsterft en pas later omgezaagd.
Dit wordt net als wateren nauwelijks nog gedaan
staand dood hout
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Als ik de foto zie van die tafel met die lijmklemmen en de richting van de houtnerf dan denk ik eerder aan een hoog hobby-bob gehalte. Een foto verteld echter maar een deel van het verhaal. Zo kan het ook verkeerd gezegd zijn over het drogen van hout. Verkopers zijn niet altijd ook de makers.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Volgens mij heeft stoeretafels in Alkmaar ook wel wat grotere machines staan. Wellicht hebben die op zaterdag zin in een klusje?
Hartelijk dank voor de tip.
Ik kreeg ook de stadsfabriek Alkmaar als tip.
Die hebben ook wat staan. Maar vergt een jaar abonnement inclusief een uurtarief voor bepaalde machines. Altijd een optie om te bekijken.

Als ik de foto zie van die tafel met die lijmklemmen en de richting van de houtnerf dan denk ik eerder aan een hoog hobby-bob gehalte. Een foto verteld echter maar een deel van het verhaal. Zo kan het ook verkeerd gezegd zijn over het drogen van hout. Verkopers zijn niet altijd ook de makers.
Een bezoekje brengen staat op een agenda.
Ik ben namelijk wel benieuwd en het is aardig dichtbij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Wezen kijken bij de plakken.
Alles ziet er prima uit maar ik heb niet de ruimte of de machines om het te verwerken hoe ik graag zou willen.
Om mijzelf in allerlei bochten te wringen om het voor elkaar te krijgen zie ik niet zitten.

Ook kreeg ik geen goed gevoel bij de verkoper door de velen praatjes over het drogen en /of wateren van de stammen en zijn vele projecten waar hij mee bezig was.

De huidige tafel op maat maken is de kortste klap.

Allen bedankt voor de tips en reacties.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Helemaal mee eens. Hout droogt 2/2.5 cm per jaar dan duurt het wel lang voor een dikke stam.
Nou, dat is wel zo, maar... de dikte van het hout maakt minder uit dan de lengte. Het merendeel van het water verdwijnt uit het kopse hout. Ook logisch natuurlijk gezien de opbouw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.