Vraag frees met scherende sneden

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Ik wil een kantenfrees bestellen, maar nu zag ik dat er 2 soorten zijn.

1)HM kantenfrees Industrial 12,7 x 38 mm met onderlager
2)HM kantenfrees Industrial 12,7 x 38 mm met onderlager (met scherende sneden)

Ik heb op Google gezocht en op YT, maar ik kan alleen een filmpje van 10 jaar geleden zien, wat er niet uitziet.
Kan iemand mij vertellen wat "met scherende sneden" inhoud, en is dat beter dan een gewone kanten freesje?

Vreemde is, die met "scherende sneden" is nog goedkoper ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Het voordeel van een rechte is dat je hem makkelijk even over een diamantplaat kan halen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Bij een scherend snijvlak staat het snijvlak onder een kleine hoek ten opzichte van de aanvoerrichting van het materiaal i.p.v. loodrecht. Dit zorgt ervoor dat het snijvlak een meer snijdende dan schrapende beweging maakt en daardoor krijgt je een mooier resultaat. Zeker bij lastig draad in je hout kan dat best uitmaken.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
@chevy66 Ik neem aan dat je hiermee het "slijpen" bedoelt?

@ErnstKuhne Aha die gedachten van mezelf waren dus toch juist, het enigste wat ik kon verzinnen was inderdaad dat hij minder hakt.

@hdv Kijk, helemaal duidelijk nu, ik zat zelf te twijfelen.

Mij is het nu helemaal duidelijk en ik ga de frees met "scherende sneden" bestellen.
Allemaal bedankt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Vooral als je materiaal als mdf freest, geeft dat slijtage. Dan is het fijn als je je frees even over een diamantplaatje heen kan halen, voordat je frees echt bot is en rookwolken produceert. Dat gaat met een rechte frees makkelijk. Ik heb geen enkele frees met een scherende snijkant, dus ik weet niet of dat beter resultaat geeft. Ik heb een rechte snijkant nooit als een probleem ervaren.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Scherende snijvlakken kun je ook slijpen hoor. Althans, ik doe het af en toe en heb nog nooit een probleem ervaren. Net als bij rechte snijvlakken moet je wel opletten dat je alleen de vlakke kant van het snijvlak slijpt. En er rekening mee houden dat de diameter iets zal afnemen. Meestal is dat niet zo'n probleem, maar als je teveel is zul je de lager moeten vervangen door een beter passende.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Let op dat het 'scheren' twee kanten op kan gaan: naar boven en naar beneden. Wat je aan één kant ( waar de snede 'in' gaat) wint aan kwaliteit lever je aan de andere kant (waar de snede 'uit' gaat) mogelijk dubbel in.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
@ Efvee Dank je wel, dus dat heeft niet alleen maar voordelen.
Gelukkig heb ik er nog geen besteld, dan denk ik maar dat ik een rechte bestel.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
17
Beusichem (Betuwe)
Ik gebruik de scherende snijkanten met name als er een kwetsbare toplaag op het materiaal zit. Dan krijg ik minder uitbraak aan de bovenkant. Maar een (duurdere) spiraalfrees doet hetzelfde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.