Vraag afzuigkap plaatsen.

jorisvh

Post veel
Nu weet ik niet wat er exact bedoelt wordt met hercirculatie, ik weet wel (als dat bedoelt wordt) dat ik
koolstoffilters voor de kap kan kopen ( kosten €23,-), zodat de pijp komt te vervallen.
Ik weet niet of dit ermee bedoelt wordt.
dat is alleszins wat ik ermee bedoelde.

er zijn inderdaad voor- & nadelen, maar met de nieuwe energienormen voor de woningbouw is er niet aan te ontkomen, vrees ik.
woningen worden quasi luchtdicht waardoor een traditionele dampkap gewoon niet meer werkt.
en het is energetisch gezien ook niet erg slim om lucht die door de verwarming en je fornuis lekker warm is gewoon naar de vogeltjes te blazen.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
De warmte naar buiten gooien is inderdaad zonde, maar een huis juist isoleren en lucht dicht maken is mooi, maar dat gaat samen met ventileren. De ventilatie rooster die kunnen die afzuigkap wel aan, maar je moet ze niet dicht zetten die roosters.
Maar een woningbouw huis luchtdicht, goed geïsoleerd, ik twijfel daar aan. Ja, nieuwbouw huur huizen.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Even een update.

Bedankt voor het meedenken.

Mijn mening (niet vragen aan de woningbouw omdat ik dacht dat ze dat nooit zouden doen,
deelde de vrouw niet en ze is er achteraan gegaan), misschien vaker naar haar luisteren.
De woningbouw heeft ons vanmorgen bericht dat ze een opdracht hebben gegeven om het gat te vergroten naar 150mm.
Natuurlijk ben ik het eens met dat je warme lucht naar buiten blaast, maar persoonlijk heb ik liever dat de geuren naar buiten wordt geblazen (ik heb berichten genoeg gelezen dat met een filter men de geuren nog rook)

Dan een meubelplaat die oversteekt en de slang aftimmeren is het plan.
 

jorisvh

Post veel
dat komt helemaal goed dan!

met recirculatie is er inderdaad een grotere kans dat luchtjes blijven hangen, zeker als de filter niet meer nieuw is.
recirculatie wordt vaak gebruikt in recente, goed geïsoleerde woningen, maar zoals @Ambidexterity zei, daar komt dan ook ventilatie bij. als het goed is geforceerde ventilatie met warmterecuperatie en debieten gebaseerd op sensoren die de luchtkwaliteit meten. daar is het dus sowieso minder een probleem.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
@jorisvh Dank je wel, ja gelukkig dat ze dat gat willen boren, is weer een pak van mijn hart.
Zelf zie ik dat niet zitten, en om een wild vreemde te vragen, vind ik ook weer zo iets.
Maar goed, ik wilde het liefste de slang gewoon door de afvoer, dus inderdaad komt wel goed zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.