Vraag aan Hammer 4400 gebruikers

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Ik ben benieuwd welke zaaglinten jullie het vaakst gebruiken, danwel welke het nuttigst zijn. Ik ben zo’n beetje toe aan nieuwe, nu de linten die ik erbij kocht vervangen moet worden.
En aanvullend: is het waar dat linten die voor krommen gebruikt worden daardoor minder geschikt worden voor 'rechtuit' zagen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ik gebruik nu linten van de Bandsageshop.
Algemeen gebruik Special Stahl:
1646217066233.png
Voordeel is dat lint eenvoudig gevijld kan worden. Vorige week nog ongelukje met spijker maar na halfuurtje is lint terug top. Van dit lint verwacht ik geen topprestatie voor recht zagen omdat zetting ook lijdt onder spijker en vijlen. Maar meestal zaag ik hiermee uit de losse hand en hindert een beetje drift niet.

Voor goede resultaten Flexback:
1646216976329.png
Deze linten zijn erg hard en niet te vijlen.

En voor grof werk (nat hout voor draaibank, brandhout) Udemholm.
1646217202941.png
De Udemholm komt nog van een andere leverancier. Deze linten zijn niet erg nauwkeurig (drift), maar uitstekend geschikt voor wat is ze gebruik. Een bot lint is na een half uurtje terug top.

Ik heb nog smalle linten van Felder, maar die zijn zeer matig (de brede trouwens ook). Die zijn dus nog aan vervanging toe. Ik gebruik het Flexback lint enkel voor herzagen, wat eerder zelden is. De twee herslijpbare zijn voor dagelijks gebruik (goedkoop omdat ze heel vaak herslepen kunnen worden).
En ik heb nog enkele nieuwe, nooit gebruikte linten van die Britse leverancier waar de naam me nu ontgaat.
 

Bijlagen

  • 1646216585653.png
    1646216585653.png
    12,6 KB · Weergaven: 0

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Sorry voor late reactie (was vandaag veel offline), maar dank voor de input. Roentgen is een goede tip. Nog ter verduidelijking -- ik wou goede suggesties omdat ik me meen te herinneren dat bestellen per 5 stuks handiger is, wat voor mij inhoudt dat ik graag wat selectiever ben. Maar ik kan, zeker met @mathieu s post, verder.

AANVULLING: Heb inmiddels eenenander besteld bij Bandsaegeshop. : )
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.