Voorstellen mezelf en mijn werkplaats

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Hallo,
Mijn naam is Jan kom uit 's-Gravenzande en zit op het HMC in Rotterdam. Na lang zoeken op het internet dan eindelijk gevonden; een houtbewerkingsforum en wat een werkstukken en advies kom je hier tegen. Na lang gekeken te hebben in de vele topics die het forum rijk is heb ik besloten om mezelf maar in te schrijven en mezelf daarbij ook voor te stellen :)
Aankomend schooljaar ga ik beginnen met het derde leerjaar van meubileringscolle met de opleiding ambachtelijk meubelmaken.
Tevens ben ik deze zomer/dit voorjaar begonnen met van steigerhouten meubelen en verkopen hiervan zodat ik zelf een beetje geld kon sparen voor inkomen maar ook voor machines natuurlijk.
Aangezien ik nu een beetje geld voor handen heb zit ik al een beetje om me heen te kijken voor machines die ik eventueel kan aanschaffen.
Momenteel heb ik een metabo afkortzaag KGS 216 waarmee je prima en netjes kan afkorten voor een prima prijs.
Daarnaast heb ik na wat sparen een Bosch pts 10 tafelzaag aangeschaft waarmee je vrij netjes kan schulpen en andere zaagwerkzaamheden kan uitvoeren.
Wat betreft handgereedschap heb ik momenteel een bosch vlakschuurmachine en een makita accutol 14,4 volt 1,5 Ampere.

Het liefst hoop ik een lamellofreesmachine en/of een kolomboormachine toe te voegen aan de collectie. En wellicht later een zaagtafel als deze (http://buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=1603) te kunnen kopen, iemand ervaring hiermee?
Een domino frees zou ook fantastisch zijn om in bezit te hebben maar dat is nogal prijzig en zal dus nog wat opdrachten en werkstukken vergen voordat ik deze kan bekostigen.

Momenteel probeer ik het steigerhout op te maken wat ik nu heb en over te gaan op meubels voor binnen van mooiere hardhout soorten.
Ik zou zeggen; zie de foto's en als er tips, advies en/of vragen zijn kun je deze gerust posten :cool:

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Mooie ruimte om in te werken.
Ik ben zelf niet zo'n fanatieke opruimer, maar als ik jouw ruimte had, maakte ik van de resten steigerhout eerst een paar stellingen om alle rondslingerende spullen overzichtelijk op te bergen. Ik heb geen idee wat er in die zwarte kratten zit, maar als je de inhoud nodig hebt bij het werken kan je elke krat direct uit het schap trekken als je wat nodig hebt.
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
WR1944 zei:
Mooie ruimte om in te werken.
Ik ben zelf niet zo'n fanatieke opruimer, maar als ik jouw ruimte had, maakte ik van de resten steigerhout eerst een paar stellingen om alle rondslingerende spullen overzichtelijk op te bergen. Ik heb geen idee wat er in die zwarte kratten zit, maar als je de inhoud nodig hebt bij het werken kan je elke krat direct uit het schap trekken als je wat nodig hebt.

Ok bedankt voor het advies. Een stelling is misschien wel een goed idee inderdaad. Maar ik denk dat als ik die van steigerhout maak dat het allemaal een beetje te robuust wordt. Ik denk dat wel wat vuren balkjes kan gebruiken van 45x70.
In de kratten zit allemaal afvalhout dus dat hoef ik voor de rest niet op te bergen ofzo :)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey jan
ik ben leroy kom ook uit s-gravenzande ziet er goed uit je werk ruimte kan nog wel wat aan gespijkerd worden maar dat komt met de tijd wel zelf heb ik een klein schuurtje van 270x400 maar dat gaat ook best je moet goed om gaan met de ruimte die je hebt mischien kunnen we wel wat betekenen voor elkaar in de toekomst altijd leuk om bij iemand anders te kijken of om advies te vragen groetjes van leroy
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
leroy zei:
hey jan
ik ben leroy kom ook uit s-gravenzande ziet er goed uit je werk ruimte kan nog wel wat aan gespijkerd worden maar dat komt met de tijd wel zelf heb ik een klein schuurtje van 270x400 maar dat gaat ook best je moet goed om gaan met de ruimte die je hebt mischien kunnen we wel wat betekenen voor elkaar in de toekomst altijd leuk om bij iemand anders te kijken of om advies te vragen groetjes van leroy

ah kijk een vakgenoot en een stadsgenoot :mrgreen:
Er kan inderdaad nog wel het een en ander aan mijn werkplaats gebeuren; maar zoals je zegt dat komt wel als de tijd verstrijkt en je tijd en geld erin blijft steken.
Lijkt me een prima idee om een keer bij elkaar langs te gaan; voorlopig eerst even de werkruimte upgraden tot een waardige meubelmakerij :cool:
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey jan
als je de domino een keertje wil uitproberen ik heb er 1 dus kijk maar en ik kan bij mij op de zaak ook wel houd schaven ik zelf ook wel een vandikte bankje maar die is niet al te groot groetjes van leroy
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
hallo leroy, een domino frees is natuurlijk altijd handig. Als het een keer van pas komt en het komt jou ook uit dan wil ik hem wel even uitproberen. Heb er op school ook al mee gewerkt en het is erg prettige machine moet ik zeggen; precies,lekker in de hand en veel toepasbaar!
Wat betreft het schaafwerk laat ik dat meestal doen bij marel houthandel. Woon daar vlakbij en kost me niets(ben er al een tijdje klant) en gaat tot op heden prima.
Wat voor vandiktebank heb je; van welk merk?
groeten

Jan
 

MartinNL

Nieuw lid
23 dec 2008
4
0
Rotterdam
Hoi Janus91,

Ik las in je 1e bericht dat je, later, misschien een zaagtafel van Buitelaar zou willen kopen. Nou dan zou ik je willen adviseren eens te gaan kijken naar die tafel! Ik ben zelf op zoek naar een goede (gebruikte) tafel, maar de HBM zou ik niet eens grait willen hebben. Alles loopt stroef, verstellingen zijn niet nauwkeurig in te stellen en in de roltafel zit speling. :cry:

Ik doe sinds januari een praktijkjaar houtbewerking in Langbroek bij de Schrijn, en daar wordt gewerkt met een Altendorf C45 (een oudje van 15 jaar!). Er worden regelmatig soortgelijke machines 2e hands aangeboden op het internet en ik zou daar eerder naar kijken dan een nieuwe HBM.

Overigens kun je inmiddels bij gerenommeerde bedrijven als SCM, FELDER, JET en ROBLAND al goede (nieuwe) formaatzagen kopen voor prijzen rondom de € 3500 - € 4500ex BTW.

Misschien toch even doorsparen? ;)
Groet,
MartinNL
 

MartinNL

Nieuw lid
23 dec 2008
4
0
Rotterdam
Hoi Janus91,

Nog even over die zaagtafel. Ik heb viavia gehoord dat HBM dit type machines aan het uitverkopen is, omdat hij ze niet goed verkopen. Hij wil binnenkort met een nieuwe serie (modellen) komen die wel voldoen aan de eisen. Die zullen dan ook wel flink duurder zijn.

Als je niet meer dan ca € 1000 wilt/kunt uitgeven, kun je beter een festool precisio kopen. Weet je tenminste zeker dat je een kwaliteitszaagtafel koopt! ;)

O ja, typfoutje in vorig bericht. "grait" is natuurlijk "gratis". :oops:

Groet,
MartinNL
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
allemaal helemaal mee eens. doorsparen en het beste kopen wat dan mogelijk is. goede machines kosten gewoon veel geld. tweedehands is zeker een goede optie!!! bijna alle koopjes bleken miskopen te zijn in mijn geval

rick
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
MartinNL zei:
Hoi Janus91,

Ik las in je 1e bericht dat je, later, misschien een zaagtafel van Buitelaar zou willen kopen. Nou dan zou ik je willen adviseren eens te gaan kijken naar die tafel! Ik ben zelf op zoek naar een goede (gebruikte) tafel, maar de HBM zou ik niet eens grait willen hebben. Alles loopt stroef, verstellingen zijn niet nauwkeurig in te stellen en in de roltafel zit speling. :cry:

Ik doe sinds januari een praktijkjaar houtbewerking in Langbroek bij de Schrijn, en daar wordt gewerkt met een Altendorf C45 (een oudje van 15 jaar!). Er worden regelmatig soortgelijke machines 2e hands aangeboden op het internet en ik zou daar eerder naar kijken dan een nieuwe HBM.

Overigens kun je inmiddels bij gerenommeerde bedrijven als SCM, FELDER, JET en ROBLAND al goede (nieuwe) formaatzagen kopen voor prijzen rondom de € 3500 - € 4500ex BTW.

Misschien toch even doorsparen? ;)
Groet,
MartinNL

he martin, bedankt voor je tips/advies, ik had zelf ook even research gedaan op het forum en zag in een eerder topic dat HBM niet echt hoog aangeschreven stond wat betrefd de zaagtafels. Denk dus ook niet dat ik hem ga halen. Festool zaagtafel is misschien wel een idee. Moet sowieso gaan sparen dus misschien dat ik dan alsnog ga voor een echte stationaire, tweedehands ofzo.
Bedankt in ieder geval voor je advies; goedkoop is idd duurkoop.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey janus
het van diktebankje is van gude grapippig klein dinggetje niks byzonders heeft van de marel ook nog een beetje byzondere hout soorten ik heb er eens wat eiken gekocht dat ging best mooie kast van gemaakt groetjes
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
hey leroy, naast eiken heeft marel niks bijzonders geloof ik. Ze kunnen het wel voor je bestellen maar goedkoop is het nooit. Het eiken wat ik daar heb laten schaven was van mezelf maar stel ik zou het kopen dan zou ik het bij de houtwerf(zoeterwoude) halen denk; schijnt wel een prima zaak te zijn. Ga er morgen toevallig langs voor een mdf gefineerde plaat eiken, ik zal even kijken of het een beetje een goede zaak is :lol:
mvg

jan
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Een tijd geleden heb ik besloten om de werkplaats maar eens grondig op te ruimen en opnieuw in te richten. Zie hier de resultaten:
(Inspiratie komt overigens van dit filmpje van the woodwhisperer:http://thewoodwhisperer.com/episode-19-assembly-table-stand/
Als er op of aanmerkingen zijn hoor ik die graag :cool:

Overigens nog een vraagje, ik wil graag een freestafel maken zodat ik mijn Festool OF 1400 ook stationair kan gebruiken. Echter kan ik met de tot nu toe gevonden plannen op dit forum niet wijs worden hoe ik dat moet doen. Ik zie namelijk alleen verslagen van andere freesmachines dan de festool. Weet iemand hoe dit moet of moet ik beter zoeken op dit forum?
Alvast dank

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hallo janus,

Bij het lezen van deze thread zag ik dat je bij de houtwerf in Zoeterwoude bent geweest. Was dat wat voor een particulier? Beetje normale prijzen? Keuze?

Je werkplaats ziet er trouwens veelbelovend uit. Mooi als je zo'n ruimte hebt.
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Seek zei:
Hallo janus,

Bij het lezen van deze thread zag ik dat je bij de houtwerf in Zoeterwoude bent geweest. Was dat wat voor een particulier? Beetje normale prijzen? Keuze?

Je werkplaats ziet er trouwens veelbelovend uit. Mooi als je zo'n ruimte hebt.

Hallo Seek,

Ik weet niet zeker of je als particulier er nou ook langs kan gaan. Ikzelf heb namelijk een onderneming en dat kon uiteraard wel.
Prijzen waren zover ik kon zien goed te doen en ze hebben van alles; fineer,gefineerd MDF, alle plaatmaterialen, HPL noem het maar op. Massief hout hadden ze geloof ik ook(ben niet in dat gedeelte geweest) maar weet niet welke keuze er allemaal was. Ze verkopen wel massief houten platen van eiken, beuken,noten etc. Ik gok dus dat ze vooral de bekende houtsoorten hebben aangezien het een groothandel is.

En het is inderdaad heerlijk al die ruimte, ik hoop het ook zo goed mogelijk in te vullen allemaal :)
Het is in ieder geval de moeite om een bezoekje te brengen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bedankt voor de info. Voor mij is het net aan de andere kant van de Rijn, maar ik wist niet eens dat ze bestonden. Ik zal eens gaan kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.