voorstellen en vraag

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Hallo,
Ik zal beginnen met me even voor te stellen dat is wel zo netjes als je nieuw bent op een forum. Ik ben Niels, 47 jaar woonachtig te Eindhoven en werk in de zorg. Ik ben lid geworden omdat ik plannen heb op het gebied van houtdraaien. Ik heb ooit in een ver verleden eens mijn eigen gereedschap moeten maken op een draaibank en heb enkele jaren geleden een dag een introductiecursus gedaan met een houtdraaibank. Tevens heb ik van een oom een draaibank gekregen voor miniatuur werkjes voor de modelbouw en heb me daar wel eens mee bezig gehouden.
Maar ik kijk al langere tijd filmpjes over pennen maken. Ik bedoel dan niet meteen van die pen kits waar je twee buizen draait en die dan in elkaar zet maar ik ben meer geinteresseerd in de vulpennen dat je zelf het schroefdraad draait. Dat is enorm moeilijk lijkt me maar ik vind het wel een mooie uitdaging. Vooral als je die Japanse oude mannen bezig ziet en ik wil dit ook gaan proberen. Ik wil dus geen grote schalen enz gaan draaien maar vooral kleinere items. Ik vind die noten ook prachtig en
Ik dacht eraan een draaibank te gaan kopen via mp. Ik ben ook beperkt qua ruimte. Hebben jullie tips voor een wat kleinere maar goed regelbare draaibank. Ik zie ook dat die mannen vaak een soort van kopboor gebruiken of een houten klem naar een kant en ook vaak een fysiek aangedreven optie hebben voor het fijnere werk zoals schroefdraad.

Veel vragen zo ineens maar je moet ergens beginnen.

groet Niels
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Heb je een link naar zo'n filmpje? Ik ben niet geheel op de hoogte, maar ik weet dat sommige houten vulpennen draad in het hout hebben, vaak met een tap. Maar die draai je er toch met de hand in? Of bedoel je draad in de metalen delen van een vulpen? Dat kan ook, maar is wel heel anders.

Bij een kleine maar goed regelbare draaibank denk ik aan zoiets:

MIDI 2 draaibank - De Houtdraaierij De MIDI 2 is er!
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Hallo,
Ik zal beginnen met me even voor te stellen dat is wel zo netjes als je nieuw bent op een forum. Ik ben Niels, 47 jaar woonachtig te Eindhoven en werk in de zorg. Ik ben lid geworden omdat ik plannen heb op het gebied van houtdraaien. Ik heb ooit in een ver verleden eens mijn eigen gereedschap moeten maken op een draaibank en heb enkele jaren geleden een dag een introductiecursus gedaan met een houtdraaibank. Tevens heb ik van een oom een draaibank gekregen voor miniatuur werkjes voor de modelbouw en heb me daar wel eens mee bezig gehouden.
Maar ik kijk al langere tijd filmpjes over pennen maken. Ik bedoel dan niet meteen van die pen kits waar je twee buizen draait en die dan in elkaar zet maar ik ben meer geinteresseerd in de vulpennen dat je zelf het schroefdraad draait. Dat is enorm moeilijk lijkt me maar ik vind het wel een mooie uitdaging. Vooral als je die Japanse oude mannen bezig ziet en ik wil dit ook gaan proberen. Ik wil dus geen grote schalen enz gaan draaien maar vooral kleinere items. Ik vind die noten ook prachtig en
Ik dacht eraan een draaibank te gaan kopen via mp. Ik ben ook beperkt qua ruimte. Hebben jullie tips voor een wat kleinere maar goed regelbare draaibank. Ik zie ook dat die mannen vaak een soort van kopboor gebruiken of een houten klem naar een kant en ook vaak een fysiek aangedreven optie hebben voor het fijnere werk zoals schroefdraad.

Veel vragen zo ineens maar je moet ergens beginnen.

groet Niels
Hallo Niels, ik ben Bert, van oorsprong ben ik opgeleid in de fijnmechanische techniek, dus draaien frezen en slijpen. Van houtdraaibanken weet ik niet heel veel, van metaaldraaibanken wel iets meer, Hoewel ik door vele omzwervingen nu beroepsmatig iets anders doe, hou ik van houtbewerken, frezen etc. Het werken met mn handen. Hetgeen je schetst, maken van pennen, lijkt me fantastisch.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.744
2.600
Gaanderen
Ik maak al enige tijd af en toe een vulpen. Had me voorgenomen om ook een vulpen in zijn geheel te gaan maken. Heb daar volgens mij bijna alle spullen voor. Bedenk wel dat dit naast je draaibank en aanverwante gereedschappen een behoorlijke uitgave is. Hier een link naar een lijstje met spullen
Hier nog een link
Wil je meer zoeken kijk dan naar: bespoke fountainpen op you tube
Vooral de speciale tappen kosten geld.
Je komt niet weg met een goedkope houtdraaibank. Die van de houtdraaierij zijn prima daar heb ik er ook een van. Je hebt ook best wat lengte tussen de centers nodig. Je komt lang niet altijd weg met een boorkop tot 13 mm maar je hebt ook groter nodig. Dan ben je inclusief boor zo een 25 cm kwijt.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga er zeker iets mee doen. Ik heb zelf ook een link toegevoegd van een video die ik gevonden heb een tijd geleden. Ik heb alleen niet heel veel geld. Ik denk eraan om de draaibank via marktplaats te kopen en de gereedschappen nieuw te bestellen. Of zou er een redelijke draaibank voor rond de 400 euro te koop zijn nieuw? Of is het beter dan dat geld in marktplaats uit te geven. Het lijkt me niet een apparaat waar veel kapot aan kan gaan. of welke merken zou ik moeten zoeken op marktplaats?

 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Wat me opvalt is dat ze allemaal de draaibank recht op zich hebben staan en alles met de hand doen. Super moeilijk natuurlijk maar wel mooi om te zien.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat mij altijd opvalt aan houtdraaibanken op marktplaats is dat de goede nauwelijks in waarde dalen. Een 1000 euro houtdraaibank vind je niet voor 400 euro op marktplaats. Wel héél veel goedkope meuk, waar iedereen snel weer van af wil.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.744
2.600
Gaanderen
Heel veel goedkope draaibanken hebben een afwijking waardoor je licht ovaal draait. Dat maakt voor heel veel dingen niet uit maar als je dunne wanddiktes gaat draaien dan kom je in de problemen. De spoed van een fijne schroefdraad zit soms onder de millimeter en dan is een afwijking wel een probleem.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ok. Ik heb al vaker gekeken maar er zijn er zoveel. Wat zou een mooi tafelmodel zijn voor een bedrag rond de 400,- om te beginnen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zo'n draaibank vind je niet eenvoudig buiten Japan.
Hier een uitgebreid bericht van een Duits houtdraai-forum, waar ze een Japanse houtdraaierin hadden uitgenodigd; zij draait geen pennen, maar kommen/kannen + afwerking op traditionele manier. Ergens halverwege staan ook wat foto's van hoe zo'n draaibank min of meer in elkaar zit. Volgens mij laat de as zich zowel op de motor draaien als met voetpedalen gedoseerd bewegen.

Eiko Tanaka - Drechsler-Forum
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.744
2.600
Gaanderen
Ja jurriaan die Eiko kan wel draaien. Ze doen dat wel wat anders dan hier. Wij zijn moderner en zitten niet vast aan tradities. Ronald Kanne heeft een keer een workshop met deze japanse dame gegeven in Venlo. Ik was daarbij. Volgens mij las ik dat ze ook op de DFT komt deze zomer.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Dat klopt van die voetpedalen maar dat is inderdaad niet nodig. ik ben immers geen bejaarde japanner, gelukkig. Ik heb zitten kijken en ik denk dat goedkoop duurkoop is en ik wellicht beter een Midi II kan kopen voor rond de 1000 euro dan heb ik meteen iets fatsoenlijks. Anders is het alleen maar een hoop frustratie. Ik heb voor nu geen interesse om grote dingen te gaan maken en ook de ruimte niet voor groot en veel spullen.

Ik zag ook een Record power; Coronet Herald draaibank staan voor hetzelfde bedrag ongeveer? wat is een goede voor rond de 1000 euro?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In jouw filmpje gebruikt die houtdraaier die pedalen juist om de schroefdraad gecontroleerd te snijden.
Voor wat betreft de Coronet Herald: mijn eerste gedachte als ik dat zie is dat ze wel erg veel moeite in het Design gestoken hebben. Zo kan bijvoorbeeld de midi II 100 mm diep boren door de opbouw van de losse kop. Het 'innovatieve design' van de C. Herald ziet er hip uit, maar boort geen 100 mm diep volgens mij.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.744
2.600
Gaanderen
Ik heb een tijdje geleden ook voor een keuze gestaan welke draaibank. Nu was de wens een echte grote maar deze past in tussen de verzameling. Ik wilde er ook wat groters op kunnen draaien en nauwkeurig op kunnen werken en ik kwam uit op de twister 180 tafelmodel. Deze zou ik voor alleen klein werk niet nemen want deze bank is een stuk groter. De midi is prima voor het draaien van pennen. Ja dat is een stuk meer dan een machine van HBM maar je krijgt een veel beter kwaliteit. Ik ben zeer tevreden over mijn keuze.
O en wil je een keer veel geld stuk slaan op een kleine draaibank zoek dan op Steinert Piccolo
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.458
545
Welkom op dit forum.
Ikzelf ben niet gecharmeerd door de Herald. Zou liever een Midi hebben.

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.