Voorstellen, en mijn afweging: handwerk of machinaal werk?

Jantje-7

Nieuw lid
16 apr 2020
6
1
Goedendag!

Mijn naam is Jan, getrouwd, vader van drie kids en woon in Putten. Ik ben sinds mijn zesde onregelmatig met hout aan het knutselen, maar begin het nu steeds meer te pakken te krijgen. Ik heb wat handgereedschap, een hele fijne japanse zaag, een (nog) botte schaaf en een mini invalzaagje van Bosch Blauw een en een setje nooitgedacht beitels en daarmee kom ik een heel eind. Ik heb niet zoveel ruimte en maak met name kleine of lange halen gauw thuis projecten, maar wil kwalitatief beter werk afleveren.

Ik twijfel over de aanschaf van een zaagtafel, dat zou natuurlijk in een aparte post kunnen, maar ik weet nog niet of ik een zaagtafel zou willen. Ik probeer met de hand hout exact recht te zagen en merk dan dat er nog wel wat verschil zit tussen mensen die een plank kunnen zagen en mensen die een plank recht kunnen zagen. Een zaagtafel zou dat ongemak natuurlijk oplossen, maar ik twijfel dus of ik niet liever beter/preciezer/rechter leer zagen met de hand of een juiste mal maak die me daarbij helpt. Daarnaast wil ik ook leren werken met een schaaf en ben ik begonnen door beter te leren aftekenen en mijn beitels te leren slijpen.

Ik heb al heel wat interessante dingen langs zien komen. Leuk om te lezen, dus nu al dank voor al jullie bijdragen, jullie creëren hier echt wat me elkaar.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dag Jan. Welkom op dit forum. Voor wat betreft het werken met handgereedschappen: oefening baart kunst! Het grote voordeel van handgereedshap is dat het weinig ruimte nodig heeft. Je hebt wel een goede werkbank nodig. En een knappe zaagbok helpt voor bij het met de hand afkorten en schulpen van hout. Goed handgereedschap is nooit weg, ook als je straks meer en meer machinaal gaat doen. Natuurlijk maken machines zaken een stuk gemakkelijker, maar ja, die moet je wel een plek kunnen geven zodat je er ook VEILiG mee kunt werken. Daar is wel het nodige over te vinden, niet alleen hier op het forum maar bijv. Ook op YouTube. Succes!!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Welkom

En gelijk een mooie afweging. Een zaagtafel is natuurlijk heerlijk om te hebben staan maar als je het leuker vindt om alles met de hand te zagen dan zou ik dat zeker doen. Handmatig hout bewerken heeft iets meditatiefs. Da's echt een ander gevoel als wanneer ik hier 200 meter eiken door de zaagtafel druk. Nu vind ik dat ook leuk maar ook moet ik mijn geld ermee verdienen dussnelheid is vaak wenselijk.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Simpele afweging: gaat het je om het resultaat, ga machinaal. Gaat het om het proces, doe het met de hand of met een mix als het teveel/te zwaar wordt.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Jan, welkom op het forum. Als de ruimte eerder beperkt is, zou ik niet twijfelen en voor handgereedschap gaan. Ikzelf werk ook uit een tuinhuis van 10m², en dat lukt aardig. Je hebt zoals gezegd wel een degelijke werkbank nodig met bankschroef. Kijk hiervoor eens op het YouTubekanaal van Paul Sellers:
https://www.youtube.com/watch?v=V9W9xQS-EdQ
Bekijk zeker ook eens enkele van zijn andere video's over het leren slijpen en het maken van houtverbindingen. Om je handschaaf terug werkend te krijgen is deze video interessant:
https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk&t=1364s
Dat je nog niet onmiddellijk recht zaagt met een handzaag is normaal. Dat vergt wat oefening (en de juiste zaag!). Het hoeft ook niet 100% recht te zijn met de zaag, je schaaft het normaal gezien nog tot aan de gemarkeerde lijn. Hoe dichter je tot bij de lijn kan zagen zonder ze te overschrijden, hoe minder schaafwerk je nog hebt. Met andere woorden: zaag je nog veel scheef, laat dan wat extra hout staan.

Als het werken met handgereedschap je bevalt, kun je later nog altijd uitbreiden met 1 of meerdere machines. Ik heb zelf een zaagtafeltje gemaakt met cirkelzaag en wat multiplex, zodat ik mijn hout snel bruut op maat kan zagen. Dat doe ik dan buiten onder een afdak. Met de handschaaf kom ik dan tot de finale afmetingen. Verder heb ik ook nog een decoupeerzaag voor als ik snel wat bochten wil zagen. Bovenfrees heb ik ook liggen (ooit eens gewonnen met een wedstrijd), maar gebruik ik zelden of nooit. Maar machines zijn dus echt optioneel. Zoals Rick ook al aangaf, werken met de hand werkt ook heel meditatief. Je hebt in het begin wel wat geduld nodig, want er is een leercurve aan verbonden. Begin eenvoudig, bv. een snijplankje:
https://www.youtube.com/watch?v=rbreLrpLW_c
 

Jantje-7

Nieuw lid
16 apr 2020
6
1
Wat leuk om gelijk inhoudelijke reacties terug te krijgen en dank voor alle welkomsberichtjes.

Je hebt wel een goede werkbank nodig. En een knappe zaagbok helpt voor bij het met de hand afkorten en schulpen van hout. Goed handgereedschap is nooit weg, ook als je straks meer en meer machinaal gaat doen.

Hier komt mijn dilemma, heb mijn schuur opgeruimd zodat ik 1,5m bij 2m ruimte vrij heb om een werkbank of juist een of twee machines te plaatsen. Dan kan ik er nog omheen te kunnen lopen en heb daarnaast nog wat extra werkruimte voor de aanvoer of afvoer van materiaal of een combinatie daarvan. Ik overweeg een werkbank als eerste project, lijkt me een leuke start. De afweging handwerk of machinewerk hoort daarbij. Omdat ik via het forum ook op het spoor gekomen van werkbanken met een ingebouwde zaag. Een andere optie is een oude zaagtafel (ik vind Inca of Kity beide mooie machines die in mijn budget passen) en en een kleine werkbank op exact dezelfde hoogte zodat je deze ook kunt gebruiken als aflegtafel voor bredere stukken.

Een zaagtafel is natuurlijk heerlijk om te hebben staan maar als je het leuker vindt om alles met de hand te zagen dan zou ik dat zeker doen. Handmatig hout bewerken heeft iets meditatiefs.

Zeker iets meditatiefs, ben nu bezig met een paar snijplanken, het aftekenen is zeker meditatief, het eerste stukje zagen daarna ook, maar dat gecorrigeer daarna, poeh.

Simpele afweging: gaat het je om het resultaat, ga machinaal. Gaat het om het proces, doe het met de hand of met een mix als het teveel/te zwaar wordt.

Ik denk dat ik te perfectionistisch ben om het nu gelijk al perfect met de hand te willen doen.

Dat je nog niet onmiddellijk recht zaagt met een handzaag is normaal. Dat vergt wat oefening (en de juiste zaag!). Het hoeft ook niet 100% recht te zijn met de zaag, je schaaft het normaal gezien nog tot aan de gemarkeerde lijn. Hoe dichter je tot bij de lijn kan zagen zonder ze te overschrijden, hoe minder schaafwerk je nog hebt. Met andere woorden: zaag je nog veel scheef, laat dan wat extra hout staan.

Deze tips helpen wel, alleen moet ik dat schaven nog onder de knie krijgen, ik trek nu meestal op het laatste stukje een stuk van de nerf mee. En dat kan natuurlijk niet...

Dank ook voor de video's heel boeiend en helpend!
 
Hoi Jan,

Welkom, hoe groot of klein je werkruimte ook is, hoe veel en hoe duur je gereedschappen ook zijn. Je moet er plezier in hebben dan maakt het eigenlijk allemaal niks uit.
Koop een CNC machine en je kunt de mooiste dingen maken of je doet het met de hand, ieder zijn ding.
Met de hand, dus zonder stekker heb ik meer respect voor.
;)
Vooral genieten van wat je maakt en natuurlijk dit forum.:cool:

Groet Edwin
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Hoi Jan,
welkom
eindelijk een plaats genoot, ook ik ben ooit begonnen in een klein hoekje van de schuur van mijn vader dus dan behelp je jezelf met wat voorhanden ligt en daarmee creëer je gelijk ook het gevoel met hout, inmiddels is mijn hobby wat uit de hand gelopen en heb ik een aardige machinale Werkplaats met o.a Martin freesbank en vandiktebank, schaafbank,formaatzaag, Pennenbank,Holtrop en Jansma afzuiging,wat speciale Tools van Mafell en onlangs een houtdraaibank aangeschaft , de magma titan 400 dus ik zou zeggen als de nood hoog is en je loopt vast stuur een pb misschien kan ik wat voor je betekenen
 

Jantje-7

Nieuw lid
16 apr 2020
6
1
Hoi Jan,

Welkom, hoe groot of klein je werkruimte ook is, hoe veel en hoe duur je gereedschappen ook zijn. Je moet er plezier in hebben dan maakt het eigenlijk allemaal niks uit.
Koop een CNC machine en je kunt de mooiste dingen maken of je doet het met de hand, ieder zijn ding.
Met de hand, dus zonder stekker heb ik meer respect voor.
;)
Vooral genieten van wat je maakt en natuurlijk dit forum.:cool:

Groet Edwin

Dank! Ik blijf genieten van elke dag dat ik weer tijd heb om lekker aan de slag te zijn. Het proces is zo fijn en dat respect deel ik, als iemand zijn werk laat zien en je weet dat het puur handwerk is, dat is toch een ander gevoel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.