Voorstellen en een start maken

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Beste forumleden,

Mijn naam is Wouter, maar zo heten er wel meer. Vandaar dat dit op z'n Japans is verbasterd tot woruta voor gebruik op dit forum.
Ik heb begin dit jaar een huis gekocht en ik heb sindsdien ontdekt hoe leuk het is om met je handen te werken. Zonder dat ik ooit een schilderij aan de muur had gehangen, ging ik met mijn handige vader aan de slag met diverse klussen. Voorzetwandje, plafond, deurtje, etc. Ik vond het geweldig.

Omdat ik hout een prachtig materiaal vind, kreeg ik deze maand het idee om de komende jaren mijn huis van eigengemaakte meubels te voorzien. Langzaam alle Ikea-kasten vervangen door eigen projectjes zeg maar ;)

Na de zomer wil ik een cursus meubelmaken gaan doen bij het HMC in Amsterdam, in de hoop een goede basis aangereikt te krijgen. Voor het zover is besloot ik me aan te melden bij dit forum, om alvast de wereld van het houtbewerken te verkennen.

Ik heb vrijwel nog geen gereedschap, dus de eerste uitdaging wordt het aanschaffen van een goede beginnersset. En zoals altijd, de keuze is reuze:confused: Graag maak ik gebruik van jullie expertise en gezelligheid.

Groet,
Wouter
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Beste Wim,

Bedankt voor je reactie. De zoekfunctie heeft me de afgelopen dagen al behoorlijk veel info opgeleverd :)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
dus de eerste uitdaging wordt het aanschaffen van een goede beginnersset. En zoals altijd, de keuze is reuze:confused: Graag maak ik gebruik van jullie expertise

Er zijn vele stijlen van meubels en van meubelmaken.

Ik vond de I Can Do That aanpak leuk, al zou ik het tegenwoordig op een cirkelzaag houden en geen wipzaag of verstekzaagmachine.
http://www.popularwoodworking.com/projects/icandothat
http://d2amilv9vi9flo.cloudfront.net/wp-content/uploads/2011/02/ICDTBookHiResJune10.pdf
 
Laatst bewerkt:

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Bij HMC rotterdam heb ik de cursus meubelmaken 1+2 gevolgt (2x10 keer 1 avond per week) Is dus geen dagopleiding.
Meesten hadden nog maar weinig hout ervaring. Wel erg gezellig.

Ik raad je aan, om wel zelf een schaaf(je), beitels, kapzaag, afschrijfmes en blokhaak aan te schaffen. In rotterdam moetsen we eerst nog wat oude beitels en schaven gaan opknappen, wat opzich wel leerzaam was.

gr. Baan
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Dat weet ik niet om eerlijk te zijn, maar ik wil voor ik aan die cursus start al een basisset hebben aangeschaft.
Het lijkt me overigens dat ze bij zo'n cursus waar ook totale leken (like me!) aan meedoen, ze daar ook bruikbare tips kunnen geven voor de aankoop van gereedschap.

Moet/mag je bij het hmc niet meteen een mooie gevulde gereedschapskist aanschaffen?
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Bij HMC rotterdam heb ik de cursus meubelmaken 1+2 gevolgt (2x10 keer 1 avond per week) Is dus geen dagopleiding.
Meesten hadden nog maar weinig hout ervaring. Wel erg gezellig.

Ik raad je aan, om wel zelf een schaaf(je), beitels, kapzaag, afschrijfmes en blokhaak aan te schaffen. In rotterdam moetsen we eerst nog wat oude beitels en schaven gaan opknappen, wat opzich wel leerzaam was.

gr. Baan

Is het gebleven bij die twee modules, of heb je daarna nog verdere cursussen gedaan?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Een goede keus lijkt me om met je enthousiasme een gerichte cursus te gaan volgen. Ik heb het me allemaal zelf wat proberen aan te leren, maar achteraf was zo'n cursus waarschijnlijk een beter idee geweest. Ik heb vorig jaar een week op school in de usa meegelopen en alleen al voor de gezelligheid vond ik het geweldig! Je zit met een groepje dat dezelfde hobby deelt, dat werkt voor mij erg stimulerend.

jaap
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Ha Woruta,

Ik heb bij HMC-cursus gevraagd (april 2013), wat de inhoud van een eventuele vervolgcursus zou zijn, maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.
Wellicht volgend cursus seizoen meubelrestauratie. Ben nog zoekende naar een cursus die nog beter aansluit aan mijn behoeften.
De cursus, met name de professionele omgeving en de tips van de docent, heb ik als zeer waardevol ervaren. Het heeft me ook inzicht gegeven in het feit dat ik al aardig op weg ben.

gr. Baan
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik had begrepen dat meubelmaken 3 bij het HMC vooral gericht was op machinegebruik.

@Woruta: Heb je nog gekeken naar de deeltijdopleiding bij het HMC? Een paar jaar geleden werd me in Rotterdam verteld dat het mogelijk was deze opleiding versneld te doen door de theorievakken te laten vallen. Niet handig als je gaat voor een diploma, maar als het je gaat om de praktische vaardigheden dan zou dit ook een optie kunnen zijn.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik had begrepen dat meubelmaken 3 bij het HMC vooral gericht was op machinegebruik.

@Woruta: Heb je nog gekeken naar de deeltijdopleiding bij het HMC? Een paar jaar geleden werd me in Rotterdam verteld dat het mogelijk was deze opleiding versneld te doen door de theorievakken te laten vallen. Niet handig als je gaat voor een diploma, maar als het je gaat om de praktische vaardigheden dan zou dit ook een optie kunnen zijn.

Dat wist ik niet, is het overwegen waard. Ik zal ze eens bellen van de week :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.