voorstel omtrent regels marktplaats

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik ben bezig met bouwen van een website, en kwam op een forum waar men ook een marktplaats heeft, en men gebruikt daar de volgende regels. volgens mij zou dat voor hier ook handig zijn. gezien dat het forum steeds drukker wordt.

Commerciële posts mogen uitsluitend geplaatst worden binnen het Marktplaats forum.
U moet minimaal 20 nuttige berichten hebben om te mogen posten.
Om commerciële aanbiedingen te mogen doen moet u in het bezit zijn van een geldige KvK inschrijving en BTW nummer (of soortgelijke nummers bij buitenlandse rechtsvormen).
Bedrijven dienen hun geldige KvK- nummer te vermelden bij het adverteren en/of het reageren zodra ze kosten in rekening brengen.
Bedrijven mogen één keer per 2 weken een post met een advertentie plaatsen. Mocht er een discussie ontstaan dan mag het bedrijf binnen de thread daarop reageren.
Elke nieuwe advertentie dient in een nieuwe thread geplaatst te worden.
Een nieuwe advertentie dient ook een NIEUWE advertentie te zijn. Het herhalen van advertenties is niet toegestaan
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Ik stel voor helemaal geen commerciele postings te willen.
Die moeten gewoon verwijderd worden.
Marktplaats, e-bay ed. is meer dan genoeg.

Als er al een commerciele posting geplaatst moet worden die echt zinnig is, dan svp pas na toestemming van moderator ofzo iemand (ik denk hierbij aan de posting van beqwaam, die ik toch op de grens van toelaatbaar zou vinden).

En anders twee fora maken, een commercieel markplaats/forum
en een niet commerciele.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
mmm moeilijk punt. persoonlijk heb ik er geen problemen mee als een bedrijf deelneemt aan het forum maar dan wel op een opbouwende manier. het moet inderdaad geen uithangbord gaan worden voor hun eigen zaak. ik weet dat er iemand van Baptist wel eens langskwam op dit forum. ik kan me niet herinneren dat hij/zij ooit een koppeling heeft gemaakt naar de zaak. dit ervaarde ik als erg prettig.

het is natuurlijk een forum voor de hobby'st en de pro. soms heb je dingen over die je graag kwijt wil(bv overschot aan hout,haha) dit is dan wel een mooie plek om te neer te kunnen zetten.

ik laat dergelijk moeilijke punten liever aan onze beheerder over.


rick
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik vindt persoonlijk dat er zinvolle inbreng moet zijn op de onderwerpen en dat er dan een commercieele posting bij zit helemaal geen probleem. maar alleen maar produkten aanbevelen van je zelf en geen bijdragen leveren aan vragen dat zou ik graag zien in regels
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Hans
Ik vind het een goed idee om het pure reclame werk op het forum aan te pakken. Je aanmelden en dan direct beginnen met je zelf/je bedrijf/je spullen aan te bieden is mijns inziens niet in de geest van dit forum. Natuurlijk zijn er veel gebruikers die hier ook om commerciële redenen aanwezig zijn. Dit forum is ook gegroeid door de inbreng van de professional die met raad en daad de amateurs bijstaan. Als reclame niet het hoofddoel is prima, als het gaat om ikke ikke ikke dan heb je hier mijns inziens niets te zoeken.

HG Hugo
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je bent een interessante discussie gestart Hans en de reacties zijn ook prima! Loop ook al een paar dagen te denken wat ik hier kan bijdragen. Ik ben niet zo van de strenge regels, maar meer van een kader waarbinnen je, met je eigen verantwoordelijkheids gevoel, werkt.
Er zijn verschillende geweest, waarvan ik vond dat het niet kon, waar de postings van verwijderd zijn. Sommige zijn van een chinese schoenenboer, maar ook van nederlandse handelaren die vrij schaamteloos adverteren. Ik had het zelf bedachte standpunt, geen bijdrage, geen commercieel verhaal. Er zijn ook nette partijen, die mij keurig een mailtje sturen of ze wat mogen schrijven over hun product en daarvoor ook wel wat willen betalen. Dat betalen kan dan ook in de vorm dat forumleden korting krijgen als ze zaken doen met dat bedrijf. Maar hoe ga je dat administratief waterdicht regelen. En regelen betekent weer regeltjes. En adverteerders betekent dat het forum haar onafhankelijkheid zou kunnen verliezen, of althans die indruk wekken. Dus ik heb daar nog geen ei over gelegd. En dat ei wil ik eigelijk ook niet in mijn eentje leggen, want ik zie het toch wel als ons forum; misschien zouden we een soort forum raad moeten hebben een clubje wijze mannen en vrouwen!! Een aantal forumleden zag ik tot voor kort ook wel prive en hebben we dat ook wel eens besproken.
Tot nu toe heb ik het altijd uit eigen zak betaald en kost het me best veel tijd. In het begin kon iedereen zich vrij aanmelden, maar tegenwoordig scan ik alle nieuwe aanmeldingen voordat ze geactiveerd worden. We hebben soms 3 a 4 spammers per dag, uit alle hoeken van de wereld.
Voor de rest gaat het wel goed met ons forum, we zitten eigenlijk nooit meer onder de 1300 bezoekers per dag en regelmatig boven de 1600!! Ik had nooit verwacht dat er zo veel houtwormen graag een nederlands forum willen lezen en er zijn ook veel actieve posters, het sproeit af en toe berichten en onderwerpen, echt geweldig!!
Een volgende stap zou volgens mij een meer informatief deel aan het forum, waarin een verzameling met links, how to do's, filmpjes van youtube op categorie, cursussen etc etc. Daarnaast zou ik graag een verkoop site aan het forum willen hangen, waar werkstukken te koop kunnen worden aangeboden. Maar dan eigenlijk niet alles zoals op ons marktplein kan, maar alleen de werkstukken die aan een bepaalde kwaliteitsnorm voldoen. Maar dan moeten we wel een onafhankelijke commissie die dat kan beoordelen. In de UK hebben ze een guild en kun je je werkstukken ter beoordeling opsturen. D.w.z. je stuur de foto's op en het guild komt dan kijken hoe goed het is, niet alleen in uitvoering, maar ook in design. Ik ben met Serge van Intarsio 2 jaar geleden al eens naar de UK geweest en hebben we o.a. met de toenmalige voorzitter Andrew Varrah over dit onderwerp gesproken. Dus ideeen genoeg en als we gaan veranderen, dan is er meer te doen dan alleen de regeltjes voor ons marktplein; het moet gewoon nog een beter forum worden :D :D !

jaap
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Hoi Jaap,

ik ben helemaal met je eens dat je niet te strenge regels moet maken. Maar gezien het toenemende aantal bezoekers had ik zoiets van ik wil dit toch wel eens bespreekbaar maken.

mocht je in de toekomst hulp nodig hebben om het e.e.a. te verwezenlijke dan ben ik altijd bereid om mij bijdrage te leveren aan dit mooie forum.
 

Pjotr8

Actieve deelnemer
20 apr 2008
34
0
Tja, vind dat er wel degelijk regels moeten zijn wat betreft het maken van reclame voor eigen bedrijf op dit forum. Het grote pluspunt van dit forum is juist het ontbreken van deze commercialiteit, waardoor ik het idee heb nog serieus en onzelfzuchtig hulp en advies te krijgen op dit forum. Maar tegelijkertijd besef ik ook dat het onderhouden van dit forum geld kost. Hopelijk kun je een gulden middenweg vinden door i.e.g. reclame ook duidelijk als zodanig te profileren.

Goed voorbeeld hoe het niet moet vind ik inderdaad Beqwaam, die wel meedeelt hoeveel cursusplaatsen er nog vacant zijn, maar geen antwoord geeft op vragen over bv. zijn freestafel.

Via google is er genoeg te vinden over de prijzen van de verschillende machines en gereedschapsmerken. Daar heb ik geen onafhankelijk forum voor nodig. Het gaat mij juist om de adviezen, methoden van werken en vooral de "trucjes", die je anders nooit te weten komt.

Pjotr
 

WR1944

Oud hout
Misschien zou het FOG-forum (Festool Owners Group) als voorbeeld kunnen dienen. Daar kan je bij de naam zien of iemand een Festool dealer is. Verder is er een speciale afdeling voor bedrijfs gerelateerde zaken. Misschien kan de webmaster op die site inspiratie opdoen.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
zolang het maar één richtingsverkeer is dan denk ik dat je paal en perk moet gaan stellen aan postings. En nu valt het wellicht nog mee maar aangezien steeds meer bezoekers weten de commerciele partijen snel dit forum te vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.