Voorgedraaide schalen bewaren

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
51
0
Brussel
Na velen jaren reguliere houtbewerking, wou ik eens iets anders.
Onder meer door de mooie draaiwerkstukken hier op het forum, besloten de Midi Pro te kopen incl. Supernova2 chuck, Sorby draaibeitelset en Sorby Pro Edge slijpsysteem.
Wat een plezier om de eerste kommen te draaien!
Wegens COVID-19 zijn voorlopig alle cursussen geschrapt in mijn omgeving, dus ben ik er zelf aan begonnen met Youtube filmpjes.Lukt redelijk goed, al heb ik al een hele resem happers mogen incasseren :)

Ik had al een aantal stammetjes Robinia, Es en Berk op maat gezaagd (50cm lang en in 2 gekliefd) en ingesmeerd met verdunde houtlijm. Die beginnen ondanks toch te barsten hier en daar, het is dan ook enorm heet en droog in de schuur momenteel. Dus ik ben nu aan een ijltempo schalen en kommen aan het voordraaien zodat hopelijk een deel van de spanning uit het hout gaat.

Nu mijn vraag: ik lees dat het best is om ze in een papieren zak te steken en koel te bewaren.
Echter met de huidige hittegolf is de enige plaats waar het geen +30graden is, onze oude kelder met 90% RV.
Is dit aan te raden of waar leg ik ze best? Mijn werkplaats (binnenshuis) heeft een RV van 37 momenteel, de rest van het huis is niet veel beter.
 
Laatst bewerkt:

EdP

Actieve deelnemer
4 jan 2016
729
81
Steenbergen, Noord Brabant
Wat is de diameter van de stammetjes geweest, als ik vragen mag? Als je ze alleen maar door de midden hebt gehaald, zit de kern van de stam er nog in (weliswaar de helft in beide delen, maar toch). Daar onstaan de meeste spanningen in het hout tijdens het drogen. Die kern moet er uit want daar beginnen de problemen. Verdunde houtlijm op de koppen werkt prima omhet drogen te vertragen. De ene houtsoort is wat gevoeliger voor scheuren dan de ander. De vraag is straks hoever de de scheuren doorlopen door het hout. Bij mij bepalen die of een blok nog geschikt is om een schaal uit te halen, danwel toch voor spindelwerk gebruikt gaat worden.
Bij dike takken heb je hetzelfde probleem: de kern is het probleemgebied.
Ik heb vorig jaar maart enkele bomen laten rooien van verschillende soort en kan de verschillen in drooggedrag goed zien.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.850
51
Riemst
Eerst een tijdje in de kelder traag laten drogen. Als ze bijna droog zijn kan je ze rustig verder laten drogen in schuurtje of dergelijke. Belangrijk bij het eerste droogproces is dat er dan alle vocht wat in de cellen gebonden verdwenen is. Ik gebruik regelmatig hout van afgestorven bomen (es en iep). Dat hout is bij het doorzagen nog 30 tot 35% RV, maar droogt snel tijdens het draaien. Op enkele dagen is het hout dan voldoende droog om een stabiel werkstuk te geven.
En zoals aangegeven: kern eruit. Daar komt alleen ellende van.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
51
0
Brussel
Wat is de diameter van de stammetjes geweest, als ik vragen mag? Als je ze alleen maar door de midden hebt gehaald, zit de kern van de stam er nog in
Diameter berk 35cm, es 40cm, robinia 30cm, maar grillige vorm en daar ligt de kern behoorlijk uit het center. Ik heb ze op max lengte van mijn kettingzaag afgekort zodat ik de methode kon gebruiken om ze te schulpen zonder in kopshout te zagen. Door de kern, maar die zit inderdaad nog deels in beide helften. Bij de schalen die voorgedraaid zijn, heb ik ze nu weggedraaid.
 

EdP

Actieve deelnemer
4 jan 2016
729
81
Steenbergen, Noord Brabant
Kijk...daar zit dus heel waarschijnlijk de oorzaak van het scheuren. Wil niet zeggen dat als je de kern er uit zaagt dat het hout helemaal niet meer scheurt hoor, maar het zal wel een heel stuk minder zijn. En de plak die uit het midden komt is niet helemaal verloren: ook daar de kern er even uitzagen. Wat je over houdt is prima geschikt voor kleiner spindelwerk (handvaten, honingdipper, bottlestopper, etc.).
Trouwens mooie set spullen heb je bij elkaar! Daar ga je veel plezier van hebben.
Succes!
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
51
0
Brussel
Bedankt voor de tips.

Alhoewel ik niet kan vergelijken met andere draaibanken, ben ik inderdaad zeer tevreden van de Midi Pro.
De draaibare kop lijkt met onmisbaar om schalen te draaien. Ook de frequentieregelaar is zo gemakkelijk. Mijn eerste optie was de Nova 1644 (riem verleggen), maar ik merk dat de snelheid lichtjes aanpassen bij een ongebalanceerd stuk vaak maakt of de bank trilt of net niet.

Nog enkele beginnersvragen:

Wat met houtkrullen? Per schaal heb ik een halve zak vol! Kan dit dienen als bodembebekker in de tuin? Bv krullen van eik of robinia met veel looizuur, is dit goed voor de planten? Of wat doen jullie daarmee?

Draaibank onderhoud. Ik had na het draaien van een schaal uit nat hout alle krullen laten liggen. De volgende ochtend was er roest op het bed. WD40, machinevet of Bison houtglijmiddel die ik voor de vandiktebank gebruik? Welk periodiek onderhoud is er verder nog nodig?

Kopse kanten van houtblokken insmeren met verdunde houtlijm. Welk verhouding gebruiken? Ik heb nu 1:1 gebruikt. Gewone D2 houtlijm? Ik heb nog veel D3/D4 staan.

Welke Sorby Edge schuurbanden voor draaibeitels? Ik heb nu Aluminium Oxide, maar lees bij Baptist dat Zirconium voor HSS aangeraden is. Werkt dit veel beter?

Hoe kan ik zonder grote lintzaag (geen plaats) een ronde vorm zagen? Nu doe ik dat deels met de kettingzaag en de laatste stukken met een Ryoba zaag voor de diagonale sneden, maar eindig dan met een 8-hoek waardoor het begin van draaien lang duurt omdat ik op trage snelheid de hoeken moet wegwerken met de afruwguts. Of meteen met de schalenguts beginnen? Dit lijkt niet zo goed te lukken.

Kern verwijderen. Bedoel je daarmee de 'pit' of de eerste x jaarringen? En geldt dit ook als de schalen meteen na zagen voorgedraaid worden? Want de es die ik heb heeft net een prachtig donkerbruine kern (8 jaarringen).
Hieronder een foto van Robina met typische off center kern. Best op de rode of blauwe lijn doorzagen?
InkedIMG_20200724_182342_LI.jpg
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.047
59
Doetinchem
Bedankt voor de tips.

Alhoewel ik niet kan vergelijken met andere draaibanken, ben ik inderdaad zeer tevreden van de Midi Pro.
De draaibare kop lijkt met onmisbaar om schalen te draaien. Ook de frequentieregelaar is zo gemakkelijk. Mijn eerste optie was de Nova 1644 (riem verleggen), maar ik merk dat de snelheid lichtjes aanpassen bij een ongebalanceerd stuk vaak maakt of de bank trilt of net niet.

Nog enkele beginnersvragen:

Wat met houtkrullen? Per schaal heb ik een halve zak vol! Kan dit dienen als bodembebekker in de tuin? Bv krullen van eik of robinia met veel looizuur, is dit goed voor de planten? Of wat doen jullie daarmee?

Draaibank onderhoud. Ik had na het draaien van een schaal uit nat hout alle krullen laten liggen. De volgende ochtend was er roest op het bed. WD40, machinevet of Bison houtglijmiddel die ik voor de vandiktebank gebruik? Welk periodiek onderhoud is er verder nog nodig?

Kopse kanten van houtblokken insmeren met verdunde houtlijm. Welk verhouding gebruiken? Ik heb nu 1:1 gebruikt. Gewone D2 houtlijm? Ik heb nog veel D3/D4 staan.

Welke Sorby Edge schuurbanden voor draaibeitels? Ik heb nu Aluminium Oxide, maar lees bij Baptist dat Zirconium voor HSS aangeraden is. Werkt dit veel beter?

Kern verwijderen. Bedoel je daarmee de 'pit' of de eerste x jaarringen? En geldt dit ook als de schalen meteen na zagen voorgedraaid worden? Want de es die ik heb heeft net een prachtig donkerbruine kern (8 jaarringen)

Hoi Olivier,

Voorgedraaide schalen laten drogen. Het belangrijkste is al gezegd, haal de kern eruit. Meestal zitten er al een paar kleine scheurtjes om de kern. Zaag ze weg, want als ze in je schaal zitten gaan ze geheid verder scheuren. Het mooiste hout zit idd om de kern, daar kun je dan iets anders van maken... Maar er zijn meer dingen waar je rekening mee kan houden. Zorg er voor dat de rand iets dikker is dan de bodem. (de meeste vervorming zit toch aan de rand). Plotselinge veranderingen in luchtvochtigheid (en temperatuur) doen hout vaak scheuren. Zorg er dus voor dat je ze bewaart in een ruimte met constante temperatuur en luchtvochtigheid is. Ze eerst een tijd lang in die kelder gooien is dus helemaal geen slecht idee. Droog er zoveel mogelijk tegelijk. op die manier houden de schalen elkaar "in evenwicht". Als je er maar 1 of twee droogt is een papieren zak een goed idee. Het hout kan daardoor nog ademen maar de papieren zak tempert de omstandigheden enigszins...Vers gezaagd hout heeft ook eerder de neiging tot scheuren dan wanneer je een stam eerst een tijd laat liggen. Het liefst in de lengte doorgezaagd. De spanningen kunnen er dan vast een beetje uit.
Houtkrullen worden bij mij opgehaald door een manege en ik heb er paden mee in de tuin en een parkeerplaats naast de weg.
Het bed van de draaibank houd ik schoon met een Unispray. Ik vind WD 40 niet glad genoeg worden en houtglijmiddel maakt niet schoon en ontroest niet. Unispray opspuiten, uitpoetsen met staalwol 0000 even in laten werken en nogmaals poetsen met staalwol 0000. afnemen met een doek.. Het is mij al eens gebeurd dat ik na het poetsen de losse kop naar achteren trok en dat ie doorgleed en van de bank af viel... Klut...
Als het hout te nat is valt de houtlijm er zo weer af. Tenminste bij mij, andere mensen schijnen er heel goede resultaten mee te hebben... Ik gebruik paraffine of endsealer van Chestnut.
Zirconium werkt inderdaad beter voor HSS. Het geeft bv iets minder warmte. Maar het resultaat is hetzelfde. Een aluminium bandje zal de beitel net zo mooi slijpen als een zirconium bandje. Als je alle beitels in vorm hebt zou je eens een triact korrel 600 kunnen proberen. Geeft een fantastisch resultaat.
Veel plezier met draaien!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.850
51
Riemst
De ruwe stukken mooi rond zagen is niet zo eenvoudig omdat je de ronding niet behoorlijk kan aftekenen. De kern (gezaagde kant moet je op de tafel leggen want met de buitenkant op de tafel ga je het stuk niet kunnen beheersen en gaat het zaaglint in de blok slaan.Een achthoek met de kettingzaag is een mooi begin. Je gaat toch geen stukken die mooi in balans zijn kunnen zagen, ook niet op de lintzaag.
Ik veronderstel dat je dit bedoeld met een afruwguts.

1597303756055.png
Deze guts is niet geschikt voor schalendraaien. Ook (zeker) niet voor het voordraaien. Dat doe je met een schalenguts. Een afruwguts is enkel voor spindelwerk (vierkante sectie rond draaien). De arend is veel te dun voor de krachten bij het voordraaien van schalen en het risico is dat je bij een happer de beitel plooit of zelfs breekt.
Heb je dit al gezien?


Op Youtube staan talloze filmpjes, maar veel te vaak tonen die hoe het niet moet. Maar er zijn ook heel wat (semi) professionele draaiers die uitstekende instructies geven.
 
Laatst bewerkt:

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
51
0
Brussel
Iedereen bedankt voor de info.
Misschien dat ik best een 16mm schalenguts bijkoop, de 10mm in de Sorby set is misschien wat te klein voor het grovere werk?
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
149
5
Wanroij
Om het bed van de draaibank in te vetten gebruik ik ballistol wapenolie, is te koop als spuitbus of fles. Werkt goed en blijft lang zitten als beschermlaag. Vooral met looizuren werkt dit goed.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.850
51
Riemst
Een 10 mm guts is niet erg zwaar. Een wat zwaardere (13 of 16 mm) is wel fijn. Die gutsen zijn wat zwaarder en gemakkelijker te beheersen. Ik koop losse beitels en maak zelf mijn heften. Is goedkoper en ik kan het heft aan mijn eigen wensen aanpassen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.