Voordeur maken

ruudvanderklooster@gmail.

Actieve deelnemer
17 jul 2019
27
3
Hallo allemaal, ik ben van plan om een nieuwe voordeur van Afzelia hout te maken. Deze houtsoort is stabiel en zet niet veel uit (volgens de gids). In de deur worden 2 panelen verwerkt die in een groef vast zitten. De panelen zullen in de breedte gaan uitzetten en krimpen. Ik kan het paneel dus niet vastlijmen in de groef. Hierdoor is de groef aan de onderkant niet waterdicht en kan er water in blijven staan. Wat moet ik doen om de groef waar het paneel in zit toch waterdicht te maken?
Het hout wordt niet geverfd en kit wil ik daarom liever niet gebruiken.
Alvast bedankt!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.075
1.709
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessante vraag, heb ook wat gezocht met google maar geen direct antwoord. Je zou kunnen kijken om de onderste veer en groef net als rabat overlappend te maken. Dus niet een groef waar het water in kan blijven staan. Hout rot als het nat blijft, dan komt er schimmel op. Als het goed kan drogen gaat het niet of nauwelijks rotten. Op toch traditioneel maar dan met een kleurloze polymere kit in de onderste groef b.v.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
569
Worden het vlakke panelen, zonder bossing? Dan kan je in plaats van massieve panelen triplex / multiplex nemen in een bijpassend dekfineer. Dat is volgens mij wel stabiel genoeg om te kunnen verlijmen.
 

ruudvanderklooster@gmail.

Actieve deelnemer
17 jul 2019
27
3
Hallo Kor, bedankt voor je reactie. Het worden idd panelen zonder bossing. Ik heb geen ervaring met fineer. Zou ik bv een multiplex plaat van 10 mm aan beide kanten kunnen verlijmen met aan beide zijden 5 mm Afzelia dat ik zelf op 5 mm zaag en schaaf? Of kan je dat fineer kant en klaar kopen?
Groet, Ruud
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
569
Ruud, ik bedoel kant en klaar gefineerde plaat. Multiplex waarbij de deklagen bestaan uit zichtkwaliteit hardhoutfineer, bijvoorbeeld okoumé of meranti. Binnen dezelfde houtsoort is veel kleurverschil mogelijk, zelfs in één partij. Je vindt daarom waarschijnlijk vrij gemakkelijk een plaat die goed genoeg bij je afzelia past.

Multiplex is maatvast genoeg om in het kader te verlijmen. Ik heb jaren geleden voor mijn schoonouders de voordeur aangepast. Ze hadden iets engs gezien op Opsporing Verzocht :eek: en toen moest direct het glas in de deur kleiner worden gemaakt. Zie onderstaande aanpassing.
Ik heb toen 18 mm okoumé multiplex gebruikt, daar overigens wel een vlakke bossing aan gefreesd, en de panelen met woodmax in de stijlen en regels gelijmd. De deur is daarna in de verf gezet, na 6 jaar nog geen scheurtje in de overgangen te bekennen. Deur vol op het zuiden... En het belangrijkste: geen inbrekers :cool:

Voordeur.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.