Voorbehandelen voor verlijmen, do's en don'ts

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
20
3
Ik hoor graag hoe jullie te verlijmen houtvlakken voorbereiden op een goede verlijming, en misschien nog wel belangrijker, wat volgens jullie juist uit den boze is om te doen.

1. Ontvetten (welk middel gebruiken jullie)
2. Schuren (tot welk grid schuurpapier)
3. Nogmaals ontvetten
4. Lijmen (welke lijm geeft het sterkste resultaat)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ontvet nooit, eerlijk gezegd, zelfs niet met douglas of iroko (wat toch vrij vettig kan zijn). Schuren doe ik wel voorhand, maar dat is vooral onderdeel van de voorbereiding op afwerken, niet specifiek voor het lijmen. Sommige lijmen hebben een (beperkt) vullend vermogen en de lijm die ik het liefst gebruik (D4 Woodmax) doet dat zeker. Bovendien heeft het spul na uitharden een treksterke van 100km per vierkante centimeter, dus zelfs als ik een slechte job doe blijft het echt wel zitten.

Maar zelfs witte D2/D3 PVA lijm heeft, indien juist gebruikt, een sterkere hechting dan het hout zelf dus dat is vaak 'goed genoeg'. Waar je wel op moet letten is dat PVA lijm goed aangedrukt moet worden (minimaal een uur, maar afhankelijk van temp/vochtigheid langer) terwijl Woodmax alleen tegen elkaar gehouden hoeft te worden (bij te sterk klemmen druk je de lijm ertussenuit).

Ik heb meerdere bureau/tafel/werkbladen met die woodmax aan elkaar geplakt en dat is echt met geen grof geweld meer los te krijgen, terwijl met dat met PVA soms nog wel lukt (met grof geweld).

In de praktijk zul je meerdere soorten lijmen hebben liggen afhankelijk van de klus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Smeigel_12000

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik hoor graag hoe jullie te verlijmen houtvlakken voorbereiden op een goede verlijming,
Super vlak en glad schaven. Hoe vlakker de delen zijn hoe beter ze tegen elkaar aan liggen hoe minder lijm, of vullend vermogen, je nodig hebt en hoe minder aanperskracht. Na het schaven zo snel mogelijk verlijmen, niet een nacht laten liggen. Dan zorgt vocht weer voor bobbels in het oppervlak.

T.a.v. ontvetten, je haalt olien weg en geeft daarmee weer ruimte aan olien om die ruimte te vullen. Hier heb je met name last van bij olie houdende hardhout soorten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.