Voor wie iets anders wil, mijn ontwerp voor een schaafhandvat.

D

DervishD

Guest
Ik heb altijd al een hekel gehad aan het standaard handvat dat sterk voorover gebogen is en voor mensen met grote handen ook niet breed genoeg is. Daarom heb ik jaren geleden zelf een handvat ontworpen dat op vrijwel alle Stanley en Record schaven past. Ik ga dit handvat ook weer voor mijn Record #3 maken. Het steekt aan de achterkant wel iets uit maar dat vind ik niet erg. Als je het op 100% A5 afdrukt dan heb je de juiste afmetingen... denk ik. Ik heb op dit moment niets aan meetgereedschap in huis maar A5 moet goed zijn. Misschien heeft iemand er iets aan dus ik post het ontwerp maar even.



Ff klikken voor de grote afbeelding.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Ik weet niet wat jij voor een link krijgt als ik op de foto's klik.... maar hier krijgt menig mens nog rode oortjes van! :eek:
Ik heb de afbeelding maar even verwijderd om de oren koel te houden;) Derwish kan mogelijk opnieuw plaatsen door ze rechstreeks in het forum te importeren.

Fons
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik kreeg de foto's gewoon normaal te zien, ook als ik erop klikte. Wel vreemd dat anderen iets anders te zien kregen...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb ook een paar dagen gelden een gewone tekening en foto van een handvat gezien.
Kan zo'n item gekaapt en veranderd worden door een houtterrorist?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.694
99
Utrecht
Nu ben ik wel benieuwd, overigens benieuwd naar de handvaten en niet de overige rompslomp waar internet al vol mee staat...
 
D

DervishD

Guest
Komt ie nog een keer.
IY5tky5.jpg

N6IPgPI.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Laat ik dan ook een duit in het zakje doen. Ik heb de tekeningen van de site van Veritas gehaald, en op basis van de tekening van het handvat voor de No.3 en 4 schaaf een eigen handvat getekend wat aan de achterzijde wat hoger is, om mijn grotere hand iets beter kwijt te kunnen. Ik heb het handvat nog niet gemaakt, maar de tekening kan ik wel delen uiteraard.

Het betreft hier de omzetting van de klassieke No.3 en 4 handvat, en niet de rechtere Veritas variant die ze voor de eigen schaven maken. Het zijn de originele Veritas tekening en mijn eigen tekening die op A4 geprint kunnen worden. De templates (basisvormen) komen van Lee Valley: http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=63262

Hier de tekening van de No.3 en 4 handvat:
Bekijk bijlage Stanley 3 and 4 bench plane tote.pdf

Hier de aangepaste versie van mij:
Bekijk bijlage Stanley handvat No.3 en 4 schaaf.pdf

Het is de bedoeling dat er eerst een vierkant wordt gezaagd met de nerf in de juiste richting, om daarmee de gaten te boren onder de juiste hoek, en dan de vorm uitzagen/boren.

Een plaatje zegt meer:

Stanley handvat No.3 en 4 schaaf.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.