Volgelaatsmasker

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Gelaatsmaskers:, Een onderwerp dat hier al veel ter sprake is geweest maar toch nog steeds aanleiding geeft tot vragen.

Vervelend bij een gelaatsmasker vind ik de condensvorming. Als je het masker even afzet en vervolgens het onfrisse vochtige ding weer op zet is dat niet prettig. Afdrogen? Is werk onderbrekend en gebeurt dus niet. En als je het de volgende dag weer opzet, ruikt het. Het na gebruik schoon maken blijft er bij. Gevolg is dat ik het masker voor een kort klusje vaak niet op zet. Niet verstandig, maar zo gaat dat bij mij.

(Vanzelfsprekend is de allereerste eis dat het masker me effectief tegen fijnstof beschermt. Tot nu toe heb ik een slecht sluitende en niet al te deugdelijk halfgelaatsmasker.)

Nu zag ik o.a. bij Baptist het volgelaatsmasker
JSP PowerCap Active beschermkap met luchtventilatie - Baptist

Als ik het goed begrijp blaast het ding middels een batterij gevoed ventilatortje gefilterde lucht naar binnen. Daarmee wordt de afsluiting iets minder kritisch (er heerst binnen het masker overdruk) en het condens-probleem is opgelost of flink gereduceerd en lijkt het me bruikbaar voor brildragers. Veel geld (550 Euro)? Zeker, maar als het ding effectief en naar mijn zin prettig werkt, kom ik daar wel overheen.

Heeft iemand ervaring met en/of mening over dit (soort ) gelaatsmasker?
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ik gebruik de trend airshield pro sinds 2008. Het bevalt me goed en ik ben brildragend. De filters haal ik regelmatig een stofzuiger langs Die zijn nogal aan de prijs dus vervang ik iets minder vaak dan ze adviseren. De accu en de oplader zijn inmiddels ook vervangen, ook niet goedkoop. Maar het masker bevalt me goed, dan ga ik niet snel over op iets anders.
Amazon heeft op dit moment als ik even snel surf de beste prijs. Het is geen goedkoop masker.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb ook zo'n soort masker. Bij mij zitten de batterijen aan een riem. Werkt prima. Je moet er wel tegen kunnen dat de lucht over je ogen gaat. Ook ik zet het te weinig op. Het model wat ik heb is nieuw zeker de dubbele prijs. Dan bedoel ik zoiets Verseluchtsysteem 3M™ S-200 - EN 139 CE-goedgekeurd - stuks.
Een jaar of 2 gelden kwam zo'n soort masker tweedehands hier langs.
Nadeel van dit soort systemen gewicht: broek zakt soms af of een zwaar masker op je hoofd.
Lucht langs je ogen. Prijs van de filters zijn nogal fors (mijn merk in ieder geval)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Schrik niet van de prijzen, maar als je een volgelaatsmasker wilt en het moet echt goed beschermen, dan is de keuze niet heel ruim. Ik ben me al een poosje aan het oriënteren en heb mijn keuze inmiddels beperkt tot de Versaflow van 3M of het masker van Sundström. Ik neig overigens naar de laatste.

Maar ik ben niet representatief! Ik kamp met slechte longen en ook enige allergie, waardoor ik bereid ben daar meer voor over te hebben dan voor een ander mogelijk te rechtvaardigen valt. Zodra mijn nieuwe werkplaats eindelijk af is ga ik over tot de daadwerkelijke koop en zou ik je eventueel meer ervaringen uit eerste hand kunnen geven. Dat zal waarschijnlijk ergens volgende maand worden.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
het hangt er (ook) vanaf hoe vaak en hoe lang je het denkt te dragen. Die JSP vind ik prima voor een paar uur per dag. Zou ik een kap 6 uur op een dag dragen dan Versaflo of Sundstrom. Het verschil zit em in de grootte van de helm, voor grote koppen is Sundstrom beter qua formaat. Eerst passen dan kopen zou ik adviseren. Overigens zijn de verse lucht maskers voor sommigen een overbodige luxe. Met een uitstekende puntafzuiging en een ruimteafzuiger kom je al een heel eind. Sinds een jaar gebruik ik (ook) de fijnstofmeter tot 20 micrometer en daardoor weet ik vrij precies bij welke klusjes er (onzichtbaar en schadelijk) fijnstof in de ruimte komt en hoeveel. Laat je door Kor vd Meulen adviseren.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Hoe liep het af:
Zoals boven gemeld was mijn doel aanvankelijk een volgelaatsmasker aan te schaffen. Ik dacht aan de JSP PowerCap Active beschermkap met luchtventilatie - Baptist

Maar een paar opmerking hierboven ( van o.a. Wim Kluck) over de als vervelend ervaren luchtstroom langs de ogen, deed mij twijfelen of dit type masker mij zou bevallen en ik besloot de standaard volgelaatsmasker van JSP aan te schaffen (aanvankelijk leek me de Sundström beter maar de vooruitstekende filtertoeter is soms lastig voor een heel kippig iemand als ik).

Ik heb toen gekozen voor de JSP maat M, volgelaatsmasker (zonder te passen),
JSP Force 10 volgelaatsmasker zonder filters - Baptist .
Ziet er deugdelijk uit en is het waarschijnlijk ook, maar het bandjessysteem is heel stug, heeft een onprettige pasvorm en is slecht te combineren met mijn bril. En ook na een poos dragen en eindeloos experimenteren met de instelling van de banden bleef het lekken en onprettig.

Tenslotte gekozen voor de meer basale JSP half gelaatsmaker Force 8. JSP Force 8 half gelaatsmasker zonder filters - Baptist ; maat M. Wat een prettig ding qua pasvorm en gewicht en lage luchtweerstad. Wat jammer dat het masker zulke flutbandjes heeft. Ach beste fabrikant, had daar nou voor een paar euro meer iets beters op gezet.

Maar goed, het ding is goedkoop. Over een jaar zijn de bandjes naar hun grootje en koop ik een nieuwe of heb ik me er zo in kunnen verdiepen dat ik alsnog een volgelaatsmasker met gefilterde geforceerde luchttoevoer aanschaf (die ik vooraf zorgvuldig zal passen). Mits het goed werkt kom ik wel over de eenmalige hoge uitgave heen.

Tot zover mijn ervaringen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
het hangt er (ook) vanaf hoe vaak en hoe lang je het denkt te dragen. Die JSP vind ik prima voor een paar uur per dag. Zou ik een kap 6 uur op een dag dragen dan Versaflo of Sundstrom. Het verschil zit em in de grootte van de helm, voor grote koppen is Sundstrom beter qua formaat. Eerst passen dan kopen zou ik adviseren. Overigens zijn de verse lucht maskers voor sommigen een overbodige luxe. Met een uitstekende puntafzuiging en een ruimteafzuiger kom je al een heel eind. Sinds een jaar gebruik ik (ook) de fijnstofmeter tot 20 micrometer en daardoor weet ik vrij precies bij welke klusjes er (onzichtbaar en schadelijk) fijnstof in de ruimte komt en hoeveel. Laat je door Kor vd Meulen adviseren.
Behalve deze merken is er ook North (later overgenomen door Honeywell) - filter aan de riem, en dan een laskap of beschermkap met overdruk.

helm

aanblaasunit

Met enig geduld is e.e.a. wel op marktplaats te vinden, nieuw kopen is erg duur.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ik ben brildragend. Niet dat ik ooit zo’n volgelaatsmasker heb gedragen hoor maar als ik ooit een stofmasker draag dan heb ik wat anti-condens doekjes voor mijn bril. Anders zie echt niks meer!!
Misschien is dat een uitkomst?

En wat ik van mijn vroegere snorkel ervaring weet is dat een keer tuffen op je duikbril helpt tegen condens (binnenkant uiteraard) even uitsmeren en daarna spoelen met water.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Geen long problemen hier en dat wil ik ook zo houden. Ik heb dan ook niet bespaard op bescherming van m’n longen.
Ik heb de Sundström SR 500 motorunit met SR 570 gelaatsscherm.
IMG_5814.jpeg
Masker is licht van gewicht maar de motor/filterunit is vrij zwaar.
Lucht langs de ogen vind ik juist heerlijk. Een verkoelend briesje. Absoluut niet hinderlijk. (Mijn mening)
Masker kan je openklappen wanneer je het even niet nodig hebt.

Batterijduur is langer dan mijn bereidheid tot werken. 😄

Vooral nu ik bezig ben met mijn badkuip kan ik dit ding waarderen.
Geen problemen wanneer een stroom eiken splinters in m’n gezicht slaan. Het scherm heeft een goedkoop vervangbaar folie ervoor hangen zodat je niet bang hoeft te zijn voor krassen.

Sundstrom heeft ook stapelbare filters. Fijn stof, grove pre filter en eventueel nog een damp filter.
Wanneer de filter vol raakt geeft het een alarm af.

Ook een voordeel is dat je nog vrij makkelijk je gehoorbescherming kan dragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Geertjun en klaas0639

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Ook ik gebruik de
Met veel plezier, absoluut geen last van beslagen bril, wegens de luchtstroom.
Geen losse blaaskast aan een riem is voor mij een groot voordeel, ik zet 'm heel vaak op en af.
Er past een peltor oordop net overheen, da's ook een voordeel.

Eerder had ik een trend airshield pro.
Die vond ik beduidend minder, en de aangebakken oordoppen is helemaal kwalitatief uitermate teleurstellend.

Hier onder een foto van de overblijfselen die ik zowaar zojuist tegenkwam bij de berg "nog weg te doen".

IMG_2431.JPG
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.