Vogelpoep

Houtcore

Nieuw lid
8 feb 2025
10
5
Twekkelo
Beste houtlui,

Ik ben bezig een garderobe te bouwen van multiplex met een fineerlaag. De fineerlaag is zeer dun, 1/4mm misschien. Nou is het winter en ergens in de hal waar ik mijn werkplaats heb heeft zich een vogel zijn nest gebouwd. Je zult het al raden, maar de vogel vliegt en poept dus soms door de hal. Uitgerekend ook op een zichtkant van een van de platen. :mad::(
Ik heb het pas na het weekend ontdekt. Het was al redelijk uitgedroogd. Nu zit er wel een verkleurde kring van het uitwerpsel... Ik heb al geprobeerd voorzichtig te schuren, maar het lijkt er door de hele fineerlaag doorheen getrokken.
Hopelijk heeft iemand een goeie tip hoe dit weg te krijgen is.

Fijne avond, Julian // Houtcore

Houtcore

Nieuw lid
8 feb 2025
10
5
Twekkelo
De plaat is al bewerkt (gefreesd, gaten geboord en lamellogleuven) ik heb wel nog wat extra materiaal, maar is wel een set-back... Misschien de betroffen stukken voorzichtig uitsnijden en proberen op te vullen met stukjes restmateriaal?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.184
2.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
met herstellen heb ik bijna geen ervaring
op aanraden van een collega heb ik ooit een beschadigde gefineerde plaat met stiften of was bijgewerkt om de herstelling te verdoezelen

mogelijks kunnen foto's bij de collega's losweken

BraveHendrik

Actieve deelnemer
20 apr 2023
44
9
Tilburg.
In vogelpoep zit ammoniak is me verteld,dat is een zuur.
Zuur kun je neutraliseren met soda.
Zelf nooit nodig gehad,maar mogelijk heb je er wat aan.

Succes.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.474
1.306
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ammoniak is geen zuur maar een base - behandelen met soda zou dus sowieso geen zin hebben. Je zou het kunnen neutraliseren met een (mild) zuur. Maar de ammoniak an amineverbindingen in vogelpoep reageren - tamelijk irreversibel - met de verschillende componenten van hout (niet voor niks wordt ammonia wel gebruikt om hout te kleuren, en dat is niet alleen met hout met veel looizuren). Voor zover ik weet is het effect van vogelpoep op materialen redelijk definitief. Op fineer is vervangen van het aangetaste gedeelte waarschijnlijk de enige optie...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.