voet paalhouder

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Hoi,

Ik zou 4 paalhouders op de beton willen vastmaken om 4 palen steun te bieden van 140x140x2500. Maar nu ben ik aan het twijfelen hoe ik die paalhouders het best vastzet op de beton.
Best met plugs en houtdraadbouten of met slotbouten?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
'vastzetten op' geeft waarschijnlijk aan dat het beton reeds gegoten is
wat is dikwijls zie + wat mij de beste methode lijkt, is inbetonneren van 4 draadstangen, waarop je nadien de horizontale plaat van de paaldrager plaatst
dmv de bouten op de draadstangen kan je de paal precies stellen
 

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
'vastzetten op' geeft waarschijnlijk aan dat het beton reeds gegoten is
wat is dikwijls zie + wat mij de beste methode lijkt, is inbetonneren van 4 draadstangen, waarop je nadien de horizontale plaat van de paaldrager plaatst
dmv de bouten op de draadstangen kan je de paal precies stellen
Ja, de vorige eigenaar had blijkbaar beton gegoten onder hun terras. Dus langs de ene kant werken we met betonpoeren met snelbeton vastgezet. En langs de andere kant met paalhouders gezien er beton gegoten is en dat moeilijk is weg te schieten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Als je dicht op de rand werkt, lijmankers. Anders clickers of pluggen met houtdraadbouten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Het hangt er ook vanaf wat de functie van de palen word. Als het een open constructie word, met een dicht dak, waar de wind vat op kan krijgen, dan zouden pluggen niet mijn voorkeur hebben. Dan zou ik voor chemische ankers kiezen.
Komt er alleen een pergola op, dan volstaan pluggen prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bushi en Poortstuk

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Pluggen kunnen niet zo goed tegen dynamische belastingen en zullen speling krijgen na verloop van tijd als de wind maar lang genoeg de constructie laat bewegen.
Onderschat ook niet de kracht die eem plug bij het uitzetten uitoefent, dus blijf ver genoeg van de rand van het beton.
Maar ik zou dus ook voor ingelijmde draadeinden kiezen, neem ze lang genoeg en als alles vast zit neem je een carbide blad voor je multimaster, zaag alles strak af tegen de moer en vervang die dan door een bolkop moer. Gaat er niets roesten.

Maak niet alleen een boormal, maar zet de draadeind ook gelijk in een template vast met de juiste maten. Van te voren even waterpassen om te kijken hoeveel lengte je nodig hebt is ook wel verstandig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bushi en jelmer

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Het is voor een pergola te zetten zonder dak. Het kan zijn dat de pergola binnen een paar jaar terug afgebroken moet worden ivm verbouwingen.

Wat is een goede chemische verankering lijm?
Is die goed? Soudal Soudafix VE400-SF
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Het is voor een pergola te zetten zonder dak. Het kan zijn dat de pergola binnen een paar jaar terug afgebroken moet worden ivm verbouwingen.

Wat is een goede chemische verankering lijm?
Is die goed? Soudal Soudafix VE400-SF
zelf gebruik ik Fischer die ik of via Amazon in. Duitsland of toolstation koop. Maar Soudal zal ook voldoen.
Regel ook extra meng spuit monden dat haalt de tijdsdruk van het verlijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bushi

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Zijn wat duurder, ook omdat je de bijbehorende stekeinden moet gebruiken, maar je hebt geen afval, geen tijdsdruk dat het in de tuit hard wordt, omdat er even iets niet gaat zoals gepland en wat je niet hebt gebruikt, kan je nog lang bewaren, omdat de componenten volledig zijn afgesloten.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Chevy66:
Standaard draadeind kan ook.
Punt als een schroevendraaier slijpen en dan moer met contramoer of busje in de boormachine.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Dan moet je weer een opname voor een dop hebben, voor op je klopboor. Als je met draadeind wil werken, gewoon lijmanker uit een patroon gebruiken en een paar extra mengtuiten bij kopen
 
  • Leuk
Waarderingen: Bushi en mk23

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je dicht op de rand werkt, lijmankers. Anders clickers of pluggen met houtdraadbouten.
Kun je dat iets toelichten? Ik wil lijmankers gebruiken, nu volgens planning 60mm van de rand van betonvloer maar zou ze eigenlijk nog wat verder op de rand willen zetten...30mm??
Het gaat om een eiken veranda (dicht dak) van noesk, 12x5 meter met 8 staanders.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Lijmankers kan je probleemloos dicht bij de rand zetten. Het ging juist om bevestigingsmiddelen die uitzetten. Die moet je niet te dicht op de rand gebruiken, want dan heb je kans dat het beton breekt bij het aandraaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.