voeden en beschermen snijplank

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Ik ben de laatste weken veel bezig met het zoeken naar goede producten om te dienen als voeding en beschermen van de kopshouten snijplank.

Ik zat al te denken om een mix te maken van Carnaubawas, witte bijenwas met een minerale olie of een ander geschikt product.

Ik kwam tijdens het zoeken op deze site waar allemaal oliën zijn maar ik vraag mij af welke allemaal goed genoeg zijn voor mijn doeleinden.
Ik wil de ermee kunnen voeden maar ook voor was mix gebruiken.

Ergens had ik ook begrepen dat er Vitamine E in een product moet zitten, dit zou het hout ook beschermen.

Dit zijn hun producten Link naar de site :
 

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
dag CTS,

kijk eens op deze site: Houtolie? Bestel hier uw houtolie!.

ik gebruik danish oil. Verder heeft Ikea ook een olie met bacteriologische bescherming.
Hi Henk,

Ik heb zeker al op deze site gekeken door andere topics op dit forum, alleen heb ik hierop niks kunnen vinden dat mij aanspreekt.
Komt het door mijn onervarenheid of omdat ik het nog niet gevonden heb, ik zou het niet weten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Er zijn 2 veel gebruikte olieen. Druivepit olie en walnoot olie. Deze worden niet ranzig. Walnootolie kan voor mensen met een allergie een probleem zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: cts

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Er zijn 2 veel gebruikte olieen. Druivepit olie en walnoot olie. Deze worden niet ranzig. Walnootolie kan voor mensen met een allergie een probleem zijn.
Druivenpit is toch half drogend half nat, waren hier nog verdere eigenschappen van?

Geven deze oliën een verkleuring en wat is de tijd dat nodig is voor het inwerken en drogen in een kopshouten plank? 4 a 4,5 cm dik .
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Ik onderschrijf het advies van Wim! Dit advies is een van de meest gegeven aanbevelingen op het forum voor snijplanken. Dus niet verder theoretiseren, maar gewoon gaan doen, maak maar eens een proefje met druivenpit olie en kijk via empirische weg hoe het je bevalt!

Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Druivenpit is toch half drogend half nat, waren hier nog verdere eigenschappen van?

Geven deze oliën een verkleuring en wat is de tijd dat nodig is voor het inwerken en drogen in een kopshouten plank? 4 a 4,5 cm dik .
In mijn kops houten snijplank van beuken ging ruim 0.75 liter Dit is wel in een paar weken gedaan. Drogen gaat vrij snel je kan hem gewoon de volgende dag gebruiken. Ja er kan af en toe nog iets uitzweten. Alle olieen geven een verkleuring maar het zit erin en niet erop. Dus ik heb geen last van vergeling (of ik ben er aan gewend;))
 
  • Leuk
Waarderingen: cts

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Wij gebruiken boos blocks board cream, bevat unbleached bees wax en food grade mineral oil.
Ooit gekocht bij oldenhof keukenspullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: cts

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Ik onderschrijf het advies van Wim! Dit advies is een van de meest gegeven aanbevelingen op het forum voor snijplanken. Dus niet verder theoretiseren, maar gewoon gaan doen, maak maar eens een proefje met druivenpit olie en kijk via empirische weg hoe het je bevalt!

Fons
Hi Fons,

Ik denk dat ik één van die irritante personen ben die niet vanzelfsprekend ergens meer vanuit gaat of zomaar informatie aan neemt alsof het vanzelfsprekend is, dit komt door de aquaria hobby. In de aquaria hobby heb ik geleerd dat geen onderzoek en zomaar klakkeloos informatie overnemen zonder onderzoek en of onderbouwing op langer termijn problemen kunnen opleveren en je portemonnee vind het vaak ook niet zo leuk.

In dit geval is het prima dat dit het meest aangegeven advies is, maar wat zijn de persoonlijke ervaringen en wat zijn de voordelen tegenover de nadelen?
Zijn er nog dingen waar je rekening mee moet houden bij gebruik op langer termijn?

Zojuist heb ik ook de reactie van Wim op mijn vraag gelezen, maar heb jij zelf ook bepaalde ervaringen?

Sorry als ik dit iets te serieus aanpak 😅
 
Laatst bewerkt:

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
In mijn kops houten snijplank van beuken ging ruim 0.75 liter Dit is wel in een paar weken gedaan. Drogen gaat vrij snel je kan hem gewoon de volgende dag gebruiken. Ja er kan af en toe nog iets uitzweten. Alle olieen geven een verkleuring maar het zit erin en niet erop. Dus ik heb geen last van vergeling (of ik ben er aan gewend;))
Jeetje klinkt veel 0,75 haha, wat zijn de formaten en het materiaal van je snijplank?
Het uitzweten is toch bij alle oliën het geval? Had geloof ik te maken met het in en uitzetten van het hout.

Het liefst heb ik geen verkleuring, maar hé als het er mooier op wordt waarom niet 😁.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.027
368
Alphen aan den Rijn
Ook ik gebruik druivenpitolie voor mijn snijplanken .
Druivenpit olie is gewoon bij de supermarkt te koop en ook niet duur .
Het hout word altijd wat donkerder maar de kleuren worden voller als je een geschuurde snijplank in de olie zet .

Succes Willem
 
  • Leuk
Waarderingen: cts

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Ook ik gebruik druivenpitolie voor mijn snijplanken .
Druivenpit olie is gewoon bij de supermarkt te koop en ook niet duur .
Het hout word altijd wat donkerder maar de kleuren worden voller als je een geschuurde snijplank in de olie zet .

Succes Willem
Diepere kleuren vind ik wel altijd erg leuk. Maar vergelen is in dit geval niet aan de orde?
Ik krijg de kopshouten snijplank opgestuurd, het is op dit moment in de maak 😊 60 x 40 x 4 a 4,5 cm.

Moet je trouwens elke maand voor je gaat behandelen met olie en wax het hout schuren? ik denk van niet maar wat weet ik ervan 😅
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
  • Leuk
Waarderingen: cts

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Als je toch graag een diepgaand onderzoek wilt doen raad ik je aan met het volgende zoekargument de topics op woodworking.nl te gaan lezen: ‘druivenpitolie site:woodworking.nl’

Als je vooral kijkt naar berichten van Henk Verhaar zul je ook wetenschappelijke chemische kennis tegenkomen. Henk kun je zien als onze forum chemicus.

Succes! Fons

Heb het gevonden heel erg bedankt.

Had wel tevens vorige week (Toen ik nog geen lid was) alle vier de pagina's gelezen van het onderwerp😅
HenkVerhaar
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.779
747
Enschede, Twente
Ik heb ooit ergens gelezen dat camelia-olie een natuurlijke UV-blocker is, en dat 5% ervan toevoegen aan je basis-olie al optimaal resultaat oplevert. Voor lichtgekleurde planken die wat gevoelig voor verkleuren zijn gebruik ik het in combi met druivenpitolie.
Nabehandeling doe ik met een bijenwas/druivenpitolie mengsel. Geeft net voldoende glans na wat oppoetsen.
Voor de plank die ik dagelijks gebruik (kops esdoorn) vind ik al dan niet vergelen onbelangrijk - de eerste behandeling en latere heb ik gewoon met druivenpitolie gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: cts

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Ik heb ooit ergens gelezen dat camelia-olie een natuurlijke UV-blocker is, en dat 5% ervan toevoegen aan je basis-olie al optimaal resultaat oplevert. Voor lichtgekleurde planken die wat gevoelig voor verkleuren zijn gebruik ik het in combi met druivenpitolie.
Nabehandeling doe ik met een bijenwas/druivenpitolie mengsel. Geeft net voldoende glans na wat oppoetsen.
Voor de plank die ik dagelijks gebruik (kops esdoorn) vind ik al dan niet vergelen onbelangrijk - de eerste behandeling en latere heb ik gewoon met druivenpitolie gedaan.
Waar haal jij je Druivenpitolie?
Ik zie spul van de AH maar ik zie ook op internet duurdere druivenpitolie. Wat is het verschil?
Ik zie namelijk meer mensen zeggen op het forum dat AH druivenpitolie goed is en dan zie je dit elders:
can en fles.
zojuist deze ook gevonden 😅 5 liter

Raak je goed in de war van
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.