Blijkbaar is het in Nederland een populair materiaal voor allerlei constructies,
Ja, helaas wel, gepopulariseerd door zelfverklaarde designgoeroes (graag zelf namen verzinnen) en in-elkaar-gooi huis-tuin-en-keukenprogramma's op de TV.
Henk
Blijkbaar is het in Nederland een populair materiaal voor allerlei constructies,
Ja, helaas wel, gepopulariseerd door zelfverklaarde designgoeroes (graag zelf namen verzinnen) en in-elkaar-gooi huis-tuin-en-keukenprogramma's op de TV.
Henk
Blijkbaar is het in Nederland een populair materiaal voor allerlei constructies, hier in Vlaanderen zie je die dingen enkel in een wei om de koeien op het gras te houden![]()
gvd daar gaat mijn houtbronSteigerhout is al weer passé heb ik me laten vertellen wat je nu begint te krijgen is pallet en sloophout.
Gebruikt steigerhout komt er bij mij niet in. Overpriced en de pest voor je gereedschap, bovendien krijg je gecontroleerd een mooiere kleur vind ik, met beits of whitewash. Meubelen voor binnen werk ik tegenwoordig af met kleurbeits, olie en een waslaag. Smooi!
Over smaak valt niet te twisten dus ik zal geen oordeel vellen wat wel/niet mooi is (hoewel ik een origineel steigerhouten meubel best mooi vind). Maar wat ik me wel afvraag is het volgende: Als steigerhout niet gebruikt is, wat is dan nog het verschil met 'gewoon' hout?
En om maar duidelijk te zijn, 't is voor mij nog steeds allemaal hobby, wat ik er aan verdien gaat naar gereedschap.
Je link werkt niet, maar ik heb wel een idee denk ik hoe het er uit ziet.
Je kan een dergelijk project op twee manieren aanpakken: in je hoofd een schets maken, maten bepalen en alles daar op aanpassen. Gaat bij mij meestal verrassend goeden eenmaal bezig kan je alles perfect passend maken. Ik doe dit al ruim vijfendertig jaar en heb er dus enige ervaring in. Gebruik zonder ervaring de tweede manier: zoals het hoort, alles op schaal uittekenen, tot op de mm uitmeten, zagen, schaven schuren en monteren.
Belangrijkste regel: drie keer meten, dan een keer zagen....
Als je tekening klaar is zie je als het goed is hoe je kastjes in het geheel passen. Je deurtje moet daar met enige ruimte er om heen (pas schaven) in passen. De scharnieren moet je inlaten, dus in de kaststijl en het deurtje een uitsparing maken ter grootte van het scharnier, net zo diep als een kant van het scharnier. Dat is voor een eerste keer best lastig, oefen een paar keer op afvalhout. Er zijn goede boeken te koop waarin dergelijke zaken beschreven zijn, dat is wel handig om af en toe zaken op te zoeken.
Schilderen: grondverf over een goed geschuurde ondergrond, twee lagen, tussendoor licht schuren. Dan met een goede kwaliteit lak er overheen, weer twee lagen. Gebruik echt goede verf, dat loont zich echt. Vuren is zacht, dus het deukt snel. Goede verf barst dan minder snel dan goedkope.
Succes!
Groet, Rob.
Henk, je bedoelt toch niet de nederlandse god van de "recyclage", Piet Hein Eek? ^^