Vocht in de compressor

48rmc

Post veel
2 dec 2021
967
379
Middelburg
Door mijn onkunde, en desinteresse destijds, heb ik eerlijk gezegd, in al die jaren mijn compressor verwaarloosd (bij de aanschaf in 2007 heeft er vast een handleiding bijgezeten, maar nooit gelezen). Nu blijkt er door de jaren heen, zich vocht te hebben opgehoopt binnenin de tank. Voorheen hem alleen hoofdzakelijk gebruikt voor het oppompen van mijn tractorbanden, 2x in het jaar, probleemloos. Wegens mijn houthobby wilde ik hem ook gaan gebruiken voor het schieten van brads. Paar weken geleden een nieuwe tacker aangeschaft, echter na een kortstondige test haperde hij. Nu blijkt dat er vocht in de compressor te hebben gezeten, waardoor ik mezelf afvraag is dit de oorzaak dat de tacker het begaf? Ik heb de compressor inmiddels al tich-x ontlucht, maar er komt nog steeds bruin vocht uit. Naast dat er vocht uitkwam, kwam er ook koude lucht uit de ontluchter, met als resultaat, ijsvorming op het toppie van mijn wijsvinger, zie foto.
Wat is wijs?......nu er nog steeds bruin vocht uitkomt, en wellicht de binnenkant is aangevreten door roestvorming, is het verstandig om hier nog pneumatisch gereedschap op aan te sluiten??,....of is het verstandiger om hem alleen nog maar te gebruiken voor het oppompen van banden? Ik ziet niet meer te wachten, op gemieter, met mijn pas aangeschafte nieuwe tacker of kan dit geen kwaad?.......wat denken jullie?? Ik zal wat foto's plaatsen om het probleem te illustreren, dank alvast(y)(y)(y)

Bijlagen

• IMG_4108.jpeg
    IMG_4108.jpeg
    25,9 KB · Weergaven: 15
  • IMG_4113.jpeg
    IMG_4113.jpeg
    110 KB · Weergaven: 14
  • IMG_4112.jpeg
    IMG_4112.jpeg
    104,7 KB · Weergaven: 14
  • IMG_4109.jpeg
    IMG_4109.jpeg
    110,8 KB · Weergaven: 15

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
307
220
Echt
Idd. Vocht/olieafscheider plaatsen. Roest is killing voor pneumatisch gereedschap. Gebruik ook naai olie of andere olie geschikt voor pneumatisch gereedschap na X aantal keer gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
967
379
Middelburg
JMe en Xerox bedankt voor jullie tips!! Begrijp ik het nu goed dat het mogelijk een probleem gaat worden om pneumatisch gereedschap te gaan gebruiken als de tank al is aangetast met roestvorming? Mocht dit zo zijn dan ga ik op zoek naar een nieuwe compressor.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.849
1.183
71
Veldhoven
Mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar je moet geregeld het luchtvat aftappen.
En dan moet je dat kraantje niet vol open draaien!!! Een klein beetje, dan loopt het water er rustig uit.
Als je te ver open zet, dan blaas je alleen maar met geweld lucht naar buiten.
(Ik heb nog maar 55 jaar ervaring met luchtvaten aftappen)
Je zou het vat een keer kunnen spoelen met een beetje olie. Er is ook vloeistof te koop wat gebruikt word om benzinetanks van motoren te spoelen/reinigen.

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
307
220
Echt
JMe en Xerox bedankt voor jullie tips!! Begrijp ik het nu goed dat het mogelijk een probleem gaat worden om pneumatisch gereedschap te gaan gebruiken als de tank al is aangetast met roestvorming? Mocht dit zo zijn dan ga ik op zoek naar een nieuwe compressor.
Nee zolang je een water/olieafscheider hebt maakt het niet meer veel uit voor je pneumatische apparaten. Je kan ook nog altijd X liter Evaporust of een ander huismiddel gebruiken om je tank te ontroesten en te spoelen, maar verwacht niet echt dat het nodig is.

• Leuk

48rmc

Post veel
2 dec 2021
967
379
Middelburg
Mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar je moet geregeld het luchtvat aftappen.
En dan moet je dat kraantje niet vol open draaien!!! Een klein beetje, dan loopt het water er rustig uit.
Als je te ver open zet, dan blaas je alleen maar met geweld lucht naar buiten.
(Ik heb nog maar 55 jaar ervaring met luchtvaten aftappen)
Je zou het vat een keer kunnen spoelen met een beetje olie. Er is ook vloeistof te koop wat gebruikt word om benzinetanks van motoren te spoelen/reinigen.
Inderdaad mosterd na de maaltijd dat is me duidelijk geworden. Oke ik heb de ontluchter teruggedraaid totdat de meter op 2 bar stond, ventiel uitdraaien en pfffff maar zo te horen heb jij er meer kijk op gezien je ruimschootse ervaring. Weer wat geleerd!!! Wat voor vloeistof zou je hierbij kunnen gebruiken? En stop dit middel roestvorming of is het alleen om het vocht te verdrijven? Heb je een link? Dank!!!!

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
307
220
Echt
Inderdaad mosterd na de maaltijd dat is me duidelijk geworden. Oke ik heb de ontluchter teruggedraaid totdat de meter op 2 bar stond, ventiel uitdraaien en pfffff maar zo te horen heb jij er meer kijk op gezien je ruimschootse ervaring. Weer wat geleerd!!! Wat voor vloeistof zou je hierbij kunnen gebruiken? En stop dit middel roestvorming of is het alleen om het vocht te verdrijven? Heb je een link? Dank!!!!
Roest stoppen is niet te doen met een ongecoate tank. Een beetje roest is niet erg.

• Leuk

48rmc

Post veel
2 dec 2021
967
379
Middelburg
Nee zolang je een water/olieafscheider hebt maakt het niet meer veel uit voor je pneumatische apparaten. Je kan ook nog altijd X liter Evaporust of een ander huismiddel gebruiken om je tank te ontroesten en te spoelen, maar verwacht niet echt dat het nodig is.
Dus mijn oude compressor is nog te redden dat is goed nieuws dat bespaard me geld en plek voor nr 2

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.260
4.246
Die tankjes roesten altijd. Hoef je je verder niet druk om te maken. Geregeld even het water aftappen. Roest is zwaarder dan water en zwaarder dan lucht. Dus het ligt op de bodem van de tank. Je tapt lucht vanaf de bovenkant van de tank. Dus zo lang er geen 24 liter water in je tank zit, is er niets aan de hand.

• Leuk

48rmc

Post veel
2 dec 2021
967
379
Middelburg
Die tankjes roesten altijd. Hoef je je verder niet druk om te maken. Geregeld even het water aftappen. Roest is zwaarder dan water en zwaarder dan lucht. Dus het ligt op de bodem van de tank. Je tapt lucht vanaf de bovenkant van de tank. Dus zo lang er geen 24 liter water in je tank zit, is er niets aan de hand.
Da's waarheid als een koe, een hele geruststelling!!!!!,....... dus als ik jou zo hoor heeft het weigeren van mijn vorige tacker (Basso Kitpro) niets te maken met het vochtprobleem van mijn compressor? klopt dit? Weer een zorg minder dan

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.260
4.246
Als er niet alleen water uit je slang komt, zou ik me daar geen zorgen over maken. Kijk alleen even waar de uitgeblazen lucht van de tacker naar toe gaat. Ander heb je gelijk een douche beurt te pakken.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.849
1.183
71
Veldhoven
Bijvoorbeeld:

• Geweldig

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.260
4.246
Je bent dan goedkoper uit met een andere compressor. Meestal lopen die goedkope compressortjes op een hoop, voordat de tank is door geroest.

• Verdrietig

48rmc

Post veel
2 dec 2021
967
379
Middelburg
Je bent dan goedkoper uit met een andere compressor. Meestal lopen die goedkope compressortjes op een hoop, voordat de tank is door geroest.
nu begrijp ik het niet meer eerst hoor ik bemoedigende berichten van geen probleem de tacker zuigt lucht aan bovenin de tank en nu hoor ik je bent goedkoper uit met een andere compressor????? En wat bedoel je met; meestal lopen de goedkope compressertjes OP EEN HOOP, voordat de tank is doorgeroest???????

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.807
993
Moordrecht
Beter een andere compressor, dan te ontroesten.. Maak je niet druk ;)
Nog beter vochtafscheider en kloar. Ik had een oude ferm, beetje lek, maar kwam nog goed op druk. Bruine drab kwam eruit, maar daar merkte je niets van met een vochtafscheider

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.260
4.246
geen paniek. Ik had het over de tanksealer van Jan. Dat spul is zo duur, dat je goedkoper uit bent met een ander compressortje. Die goedkope compressortjes gaan regelmatig stuk. Ze zijn niet voor niets zo goedkoop. Ik krijg ze regelmatig gratis.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.298
2.982
Klein-Brabant, Vlaanderen
nu begrijp ik het niet meer eerst hoor ik bemoedigende berichten van geen probleem de tacker zuigt lucht aan bovenin de tank en nu hoor ik je bent goedkoper uit met een andere compressor????? En wat bedoel je met; meestal lopen de goedkope compressertjes OP EEN HOOP, voordat de tank is doorgeroest???????
als nieuweling die dit overleg net vervoegt, neem ik aan dat de tacker enkel lucht krijgt, op voorwaarde dat de uitlaat van de compressor voldoende bovenaan is
verder dat de mechaniek van goedkope compressors, zoals @chevy66, ze noemt, stuk gaat vooraleer het vat doorgeroest is

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.