Vlonderplanken van beschoeiingsdelen Angelim Vermelho

radriguz

Nieuw lid
17 apr 2023
1
0
Ridderkerk
Goedendag allemaal,
Na vaak op dit forum via Google terecht gekomen te zijn heb ik nu toch een vraag waar ik geen antwoord op vinden kan, althans niet het antwoord wat ik wens te horen :)
Het gaat om het volgende, ik heb een stuk vlonder wat dusdanig rot is dat dit vervangen moet worden. Dit is ongeveer 50m2. Nu heb ik een berekening gemaakt wat de kosten ongeveer zijn voor het onderstel en de benodigde dekplanken. Vooral dat laatste is erg kostbaar.
Als ik het vergelijk met bijvoorbeeld geïmpregneerde planken of massaranduba gaat het hardhout x3,5 van wat het geïmpregneerde hout kost. Nu gaat het ook veel langer mee maar ik verwacht hier geen 20 jaar te wonen. Als test heb ik toen een Angelim Vermelho beschoeiingsplank gekocht en deze netjes afgefreesd op de zijkanten. Met deze bewerking zag het er goed uit.
Na deze test heb ik er een zwik meer gekocht om eens te kijken hoe deze planken zich onderling verhouden, ik heb namelijk lengtes van 5 meter nodig en wil planken van ongeveer 2 meter in verband gaan leggen.
Nu zit ik dan met een aantal vragen,
1. Angelim Vermelho ruikt, zeker in de eerste weken na bewerking naar wat sommigen omschrijven als kattenpis, wanneer ik een vlonder hiervan maak zal dit de eerste weken zeker flink meuren maar hoe snel trekt dit weg?
2. De planken hebben onderling allemaal een verschillende dikte, is het een idee om al deze planken door de vandiktebank te halen? Zal ook de breedte moeten afschaven want ook die loopt hobbelig waardoor de freesrand er niet strak uitziet.
3. Hebben mensen ervaring met het leggen van Angelim Vermelho als vlonder? Overal lees ik dat ze niet geschikt zijn voor een vlonder, is dat alleen vanwege de geur of zijn er nog andere nadelige eigenschappen?

Ik hoor graag naar ervaringen of meningen!

Groetjes,
Ard
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Ik heb recente ervaring met dit stink-hout. Niet in je auto vervoeren, je auto ruikt nog vele weken. Buiten ruikt het nog veel langer. In ieder geval vele maanden. Ik heb de restanten naar het grofvuil gebracht. Als je na langere tijd er weer een zaagsnede in zet, dan ruikt het opnieuw.
 

rijpie

Nieuw lid
10 jan 2020
21
4
Ik heb er een paar jaar geleden een vlonder en balkon incl. hekwerk mee gemaakt het meurde niet normaal alles stonk er naar bij het verwerken voor montage alles in de olie om de kleur te behouden en nog een keer toen het klaar was toen was de geur zo goed als weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.