Vlonder terras in achtertuin maken

RubberenC

Nieuw lid
3 sep 2020
2
0
Beste woordworkers,

Ik sta op het punt om een nieuw project te starten, aangezien ik meer binnenwerk doe en het voor mij dus nieuw is om een terras aan te leggen graag wat advies gevraagd.

De plaats waar de vlonder zal komen is op gras, voor een indicatie van de vorm zie afbeelding in bijlage.
Wat ik zou doen:
1) gras verwijderen
2) grond gelijk maken door middel van een zandbed - aanstampen of aantrillen
3) worteldoek plaatsen
4) 40 op 40 betonstenen plaatsen om de hardhouten vlonderdragers op te monteren ( montage zou ik doen met RVS L beugels)
5) vlonder planken monteren op de hardhouten balken

Welk soort vlonder hout ik zal nemen is nog niet beslist. Ipé komt momenteel op de 1ste plaats, maar ik kijk ook naar bankirai en andere. Het loopvlak zou ik vlak kiezen, dus niet het type met sleuven in.

Echter zie ik vaak dat ze ook vlonderterrassen maken op palen in de grond. Dit zou als ik het zo lees een meer duurzame oplossing zijn? Echter is dit naar tijd en qua kost 'extra' zeg maar. Begrijp me niet verkeerd het is niet dat ik lui wil overkomen maar als ik een zelfde resultaat kan bekomen door minder tijd en kosten te maken dan kies ik graag voor die oplossing natuurlijk.

De vlonder zal grotendeels in de zon liggen. Echter is het wel zo dat er in 21jaar tijd blijkbaar 2 keer een lichte overstroming is geweest op de locatie waar de vlonder zou komen. Ik heb dit zelf nog niet ervaren, dus wat ik moet begrijpen onder overstroming is ook niet duidelijk.. Wel kan ik al meedelen dat voor de periode dat we hier wonen het nog nooit onder water is komen te staan. Wel extreem vochtig! Er zit dan ook behoorlijk wat mos.

Doel van de vlonder: hoek lounge op te maken alsook 2 zonbedden plaatsen.

Legende bij de plattegrond:
Groene streep is de haagzijde
Rode streep is de ingang zijde van de vlonder
Oranje rechthoek is muur die zal worden opgetrokken wellicht in hout op +/- gelijke hoogte van de haag.
 

Bijlagen

  • vlonder grondplan met afmetingen.png
    vlonder grondplan met afmetingen.png
    7,4 KB · Weergaven: 27
  • vlonder 1.jpeg
    vlonder 1.jpeg
    342,2 KB · Weergaven: 25
  • vlonder 2.jpeg
    vlonder 2.jpeg
    284,6 KB · Weergaven: 24

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een vlonder op palen heeft gewoon een (veel) stabielere basis dan een tegelondergrond. Zeker als er wateroverlast kan zijn is dat toch echt de aan te raden oplossing.

Beugels op tegels is een beetje onzin. Rubber dragers werkt prima maar er zijn ook hele mooie verstelbare voetjes van bijvoorbeeld Spax.

Vlakke planken is niet alleen makkelijker om schoon te maken maar in mijn optiek ook fraaier.

Verder staan er genoeg instructies en voor/nadelen op het web. Bijvoorbeeld bij firma's als Gardero. Gewoon even wat tijd aan besteden en al je vragen worden daarmee beantwoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubberenC

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Echter zie ik vaak dat ze ook vlonderterrassen maken op palen in de grond. Dit zou als ik het zo lees een meer duurzame oplossing zijn? Echter is dit naar tijd en qua kost 'extra' zeg maar. Begrijp me niet verkeerd het is niet dat ik lui wil overkomen maar als ik een zelfde resultaat kan bekomen door minder tijd en kosten te maken dan kies ik graag voor die oplossing natuurlijk.
Qua tijd ben je met palen slaan sneller klaar. Het scheelt je uitgraven, zand inbrengen en verdichten, tegels plaatsen en beugels op hoogte zetten.
Wat kosten betreft zal het iets meer zijn, maar als je ook nog zoden moet afvoeren, zand moet halen en een trilplaat moet huren, zal dat op het eind niet veel schelen qua kosten èn tijd.

Ik weet niet op wat voor ondergrond je zit, maar meestal zijn palen van 80 tot 100 lang lang genoeg om een stabiel geheel te krijgen. Je kan eventueel bij de houthandel om kromme palen vragen voor een scherpere prijs.
In mijn werk (hovenier) gooien we de kromme palen altijd aan de kant en gebruiken deze als vlonderpalen. Je zaagt ze toch korter en komen voor het grootste gedeelte in de grond, en dan heb je geem last meer van de kromheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubberenC

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Houten vlonderterras op palen is het beste. Je houtwerk kan dan langs alle kanten drogen, minste contact met langdurig water. Hier had ik in eerste instantie een houten terras op liggers die op een betonsteen lagen. Deze liggers waren na 5 jaar aardig aangetast. Op je betonsteen blijft altijd wel wat water liggen na een regenbui.

Nu alles eruit gehaald. Betonpoeren geplaatst. In de Betonpoeren zit een metalen draadeind met daarop een plaatje.

De liggers liggen op het plaatje. Door het draadeind kun je de hoogte nauwkeurig regelen en waterpas stellen.

Dit geeft een stabiele basis, en je liggers liggen "hoog en droog" .
 
  • Leuk
Waarderingen: RubberenC

RubberenC

Nieuw lid
3 sep 2020
2
0
Oké top, bedankt voor de snelle respons. Het zullen palen worden dan, duidelijk!

Goeie tip om eventueel kromme palen te vragen om de kosten eventueel wat te drukken.

Ik heb geen weet wat de ondergrond precies is. Aangezien ik dan toch voor palen ga, zal ik kijken voor een grondboor - dan zal ik het al snel zien wat voor ondergrond er zit.

To do's nu:
-schema maken met aanduiding waar mijn palen dienen te komen

Wordt vervolgd!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Voor liggers gebruik ik meestal 45x90 hardhout en de palen daaronder om de 75cm.
Tussen de liggers houd ik 50 à 60cm aan
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Mijn vlonder van 5x3 meter is op ongeveer 20 punten met een paal in de grond gezet, en de rest ligt op klinkers. Zo had ik niet het werk (en de kosten) van alles op palen, maar wel stabiliteit. Het betreft een vlonder van geimpregneerd grenen planken (de palen zijn wel hardhout) Ligt er nu bijna een jaar, en nog geen kromtrekking of iets kunnen opmerken.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Voor liggers gebruik ik meestal 45x90 hardhout en de palen daaronder om de 75cm.
Tussen de liggers houd ik 50 à 60cm aan
Zijn dit azobe palen? Sla je die gewoon in de grond of is dit met grondboor en evt beton verstevigd?

en welke houtsoort gebruik je voor liggers?

bedankt voor info
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Inderdaad 6x6 azobe. Ik heb een motorische palenrammer, dus voorboren met een grondboor hoeft meestal niet. Maar dat hangt wel van de staat van de grond af. Als er veel rommel in de grond zit, is dat soms wel nodig. En soms boor ik ook wel even een stukje voor omdat de paal anders gaat verspringen.
Beton gebruik ik nooit. Ik vind dat als nadeel dat de palen dan eerder kunnen rotten, omdat er water tussen blijft hangen. En als je azobe gebruikt dan gaat dat al jaren mee.
Voor de liggers gebruik ik ook azobe.
 
  • Leuk
Waarderingen: wimpie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.