Vlonder met overkapping

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Door allerlei redenen was het project even blijven liggen, en zijn de plannen enigzins gewijzigd. De overkapping is vervallen, dit word een 3-hoekig schaduwdoek. De palen voor het doek (Eiken) worden een stuk de grond in gezet met teerverf tot net boven peil. De palen komen schuin te staan voor een speels effect (wens van de vrouw (aka baas;) ).

De vlonder komt los van de palen, en ik heb uiteindelijk gekozen om de liggers met piketpalen vast te zetten. Hardhouten piketpalen, met hardhouten liggers met daarboven smalle ipe vlonderplanken. Nu het plannen is gebeurd moet ik wachten op de levering van het hout, en kan ik vast beginnen met het uitvlakken, vast de elektra leggen en een bloembak maken van betonblokken waar de vlonder voor komt te staan.

Edit:
Ik overweeg de vlonder ook te gaan oliën, welke olie kan ik hier het beste voor gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
Ik ken piketpaaltjes alleen als die vuren stokjes van 2cm x 2cm doorsnee, die worden gebruikt om aan te geven waar de (vaak betonnen) heipalen (20cm x 20cm) moeten komen volgens het palenplan. Maar die bedoel je vast niet.
Ik krijg de indruk dat je houten palen in de grond wilt waar de vlonder op moet komen te rusten.
Maar ik hoor graag als ik het mis heb.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Ik ken piketpaaltjes alleen als die vuren stokjes van 2cm x 2cm doorsnee, die worden gebruikt om aan te geven waar de (vaak betonnen) heipalen (20cm x 20cm) moeten komen volgens het palenplan. Maar die bedoel je vast niet.
Ik krijg de indruk dat je houten palen in de grond wilt waar de vlonder op moet komen te rusten.
Maar ik hoor graag als ik het mis heb.
Die bedoel ik inderdaad niet. Ik bedoel paaltjes van 60*60 met een gepunte onderkant waar ik mijn balken met slotbouten aan vastzet.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Weer tijd voor een kleine update van het project!
Het hout is geleverd, en ligt rustig in de garage te wachten op wat komen gaat. Eerst alle palen de grond in, en de balken hier aan vastmaken. Hier loop ik tegen een vraag op: Ik heb vlonderplanken van 9 cm breed, volstaat dat om deze met 1 schroef aan iedere balk te schroeven, of kan ik dat beter met 2 schroeven doen? (En waarom, want het scheelt een hoop werk om het met 1 schroef te doen)
Als ik de foto's op de site van de leverancier mag geloven is 1 schroef voldoende, maar ik twijfel toch een beetje.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb vlonderplanken van 9 cm breed, volstaat dat om deze met 1 schroef aan iedere balk te schroeven
de schroeven dienen hoofdzakelijk om de planken in het horizontaal vlak op hun plaats te houden
als die niet scheluw gaan trekken, dan volstaat 1 schroef
9 cm is redelijk smal om daar nog eens 2 schroeven door te zetten
volgens je schets in #3 ligt elke plank op 4 tot 6 balken, wat even veel schroeven zijn
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Hier loop ik tegen een vraag op: Ik heb vlonderplanken van 9 cm breed, volstaat dat om deze met 1 schroef aan iedere balk te schroeven, of kan ik dat beter met 2 schroeven doen? (En waarom, want het scheelt een hoop werk om het met 1 schroef te doen)
1 schroef zou voldoende moeten zijn, maar als het hout ook maar iets krom trekt, valt dat meteen op. Wel kan je ervoor kiezen om het om en om te doen. Dus op de 1e rij 2 schroeven, en op de 2e rij 1 schroef, 3e rij weer 2 schroeven.
Je zou zelfs nog 2 rijen met 1 schroef kunnen doen. Hoe minder schroeven, hoe netter ik het persoonlijk vind staan, maar het moet de stevigheid niet gaan beïnvloeden.
En als je gaat schroeven, span er dan even een lijntje langs. Dan zitten alle schroeven mooi in lijn!
 

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
Ik ben bezig met het plannen van een vlonder met overkapping in tuin, en heb (in mijn hoofd) een beeld hoe het moet worden. Dit ben ik ook in 3d aan het uitwerken, maar ik merk dat het 3d-ontwerpen ook een leercurve heeft, dus helaas nog geen plaatje hoe het moet worden.
Daarom zal ik het proberen te omschrijven. De vlonder word ongeveer 4*4 meter, met een afgeschuinde punt op 1 van de hoeken. Hierboven komt een rechthoekige overkapping van 4*2 / 2,5 meter met een plat dak. De zijkanten van de overkapping blijven open, met de schutting aan de achterkant.
Ik ben er nog niet uit van welke houtsoort het geheel gemaakt gaat worden, maar het zou kunnen dat het 2 verschillende soorten worden.
Voor de vlonder twijfel ik tussen Douglas of hardhout (Bankirai/Ipe), keuze zal bepaald worden door uitstraling in combinatie met kosten.
Voor de overkapping twijfel ik tussen Douglas en Eik, ook hier weer afhankelijk van uitstraling & kosten. Ik besef natuurlijk dat hardhout (veel) duurzamer is als Douglas, dus dat neem ik mee in de overwegingen.

Nu loop ik bij het maken van de plannen tegen een aantal zaken aan waarvan ik niet direct weet hoe ik ze op moet lossen, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat antwoorden.
Het begint met de vragen over de fundering, wat volgens mij de belangrijkste stap is.

Mijn plan is om de vlonder op palen met dwarsbalken te leggen. Is een raster van 40*40cm goed, of heb ik dan teveel palen, en hoever mogen de balken aan de uiteinden oversteken vanaf de piketpalen?

Kan ik de overkapping op de vlonder plaatsten, of is het beter om de overkapping op betonpoeren te zetten?
En hoe maak ik de overkapping aan de vlonder vast bij optie 1?
Of, in het geval van betonpoeren, kan ik het draadeind van de betonpoer door de vlonder laten steken, en hier later de palen van de overkapping op schroeven?
Als er een betere optie is hoor ik dat ook graag, misschien zie ik iets over het hoofd.

Zo, tot zover het begin van het project. In het vervolg komen er ongetwijfeld nog (veel) meer vragen, en ik zal hier ook proberen wat foto's te plaatsen van de voortgang.
weet je al welke houtsoort je in de grond gaat zetten. Tussen de lucht en de grondoppervlakte vindt de meest houtrot plaats, dus kan je niet zomaar wat nemen
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Dank voor de reacties!
@ZotVanHout : Het schetsje uit een eerdere post is niet op schaal, en ik ga uit van ongeveer 40cm hart op hart van de balken, wat resulteert in 11 balken (dus 11 of 22 schroeven per plank) Ik kan niet voorspellen of ze wel of niet scheluw trekken, of is daar wel een methode voor?

@jelmer : ik moet nog even kijken of ik het verspringen van schroeven niet storend vind, maar het idee spreekt me an sich wel aan. En uiteraard span ik een lijntje of maak ik een malletje voor het voorboren.

@harrymontana : De piketpalen zijn azobe, zover ik het heb begrepen de beste keuze voor de toepassing.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ik zou ze gewoon met 2 schroeven vastzetten. Zoveel extra werk en kosten is dat niet wel even voorboren in de plank en verzinken. Een raster van 40x40 moet voldoende zijn en ik zou ze niet een eind over laten oversteken. Je kunt ook onder de liggers (een aantal) stoeptegels leggen waar ze ook op rusten. Ze hebben veel oppervlakte en zijn goedkoop en verzakken bijna niet (of het moet wel heel nat zijn continu). Zelf op deze manier al een aantal hokken gebouwd en deze stonden als een huis. Je kunt betonpoeren gebruiken maar ook gewoon een ringbalk rondom op dezelfde manier als de balken. En hierop een frame maken waarop je de wandbekleding vast maakt. Ik zou ze zelf niet op de vlonder zetten
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
op die korte afstand + met 11 schroeven is er weinig kans op omhoog komen
Ik ben niet zozeer bang dat de planken omhoog komen, maar eerder dat ze gaan 'cuppen'. Mijn gevoel is dat de kans daarop met 2 schroeven (iets) minder is, maar wellicht hoef ik me er geen zorgen over te maken.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
technisch gezien doet het geen kwaad om je gevoelen te volgen
Klopt, maar ik ben wel weer zo lui dat ik mezelf ook graag werk bespaar ;) Ik ga nog even kijken of 2 schroeven, of de eerder genoemde afwisseling 2-1-1-2 me optisch ook bevalt. Dan neem ik geen risico & draai ik er wel wat extra schroeven in
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.