Vlakvandiktebank Lurem Former RD 31 SI: hulp gezocht

Ben Luyckx

Nieuw lid
19 jan 2024
4
0
Lommel
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen aan reserve onderdelen van de Lurem former RD 31 SI vlakvandiktebank. Eventueel iemand die tegen betaling uiteraard mij kan helpen met dit onderdeel te monteren en de tafels kan afstellen.

De machine op zich is in goede staat, maar er is 1 probleem. De gietijzeren montageplaat waar de rol met schaafmessen en aanvoerrol bevestigd zit, is gebarsten. Daardoor kan de machine dus momenteel niet gebruikt worden.

Ben of ken jij iemand die hier weet van heeft, mag je mij altijd doorverwijzen. Het zou spijtig zijn mocht ik deze machine niet meer kunnen gebruiken.

Eeuwige dank alvast!

PS, correcte vergoeding wordt uiteraard afgesproken!
 

Bijlagen

  • IMG_4694.jpeg
    IMG_4694.jpeg
    118,4 KB · Weergaven: 88
  • IMG_4692.jpeg
    IMG_4692.jpeg
    95,1 KB · Weergaven: 88
  • IMG_4693.jpeg
    IMG_4693.jpeg
    99,3 KB · Weergaven: 86

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
En Lurem zelf een bericht sturen? Lurem, machines à bois et outillages à Bois partout en France Kan je iig informeren of de onderdelen nog te krijgen zijn
Geen idee hoe oud je apparaat is, maar op de site lees ik dat zij de nieuwe eigenaren van het merk Lurem zijn, maar belangrijker:

Nous n’avons ni pièces détachées ni documentation concernant les machines antérieures à 2014​

Ofwel: ze hebben geen onderdelen of documentatie van apparatuur van vóór 2014.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Geen idee hoe oud je apparaat is, maar op de site lees ik dat zij de nieuwe eigenaren van het merk Lurem zijn, maar belangrijker:

Nous n’avons ni pièces détachées ni documentation concernant les machines antérieures à 2014​

Ofwel: ze hebben geen onderdelen of documentatie van apparatuur van vóór 2014.
inderdaad
dat herinnert mij er aan dat ik vroeger ook op lurem gezocht heb, en helaas dezelfde vondst gedaan heb
 

Ben Luyckx

Nieuw lid
19 jan 2024
4
0
Lommel
Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties! Ondertussen heb ik bedrijfje in zuid-Frankrijk gevonden dat nog wisselstukken voor allerhande Lurem machines heeft. Ik vermoed dat die persoon er vroeger gewerkt heeft aangezien zij ook hun expertise voor (oudere) Lurem machines aanbieden. Op Google kan je het terugvinden onder “EMCL Lurem”.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Hebben ze het deel dat jij zoekt? Weet je zeker dat het gietijzer is en geen gietaluminium? Ben je iets kwijt van het gietstuk? Want op je foto's is niet iets te zien, dat het gebruik van de machine verhinderd. Dat barstje bij de as van de terugslag vingers kan afhankelijk van het materiaal, gelast of hard gesoldeerd worden.
 

Ben Luyckx

Nieuw lid
19 jan 2024
4
0
Lommel
Hebben ze het deel dat jij zoekt? Weet je zeker dat het gietijzer is en geen gietaluminium? Ben je iets kwijt van het gietstuk? Want op je foto's is niet iets te zien, dat het gebruik van de machine verhinderd. Dat barstje bij de as van de terugslag vingers kan afhankelijk van het materiaal, gelast of hard gesoldeerd worden.
Hoi Chevy66,

De man spreekt over een “fonte”’ onderdeel, wat gietijzer zou moeten betekenen. Het was niet zozeer de barst aan de terugslagvingers die mij zorgen baarde, maar wel de barst linksonder de lager van het messenblok. Als die met 6000 t.p.m. een tikje uit de haal schiet, kunnen de gevolgen heel anders zijn.. Voor zover ik kan zien is het momenteel mijn enige optie om het onderdeel daar te bestellen, dus dat zullen we dan maar doen zeker 🤔
 

Ben Luyckx

Nieuw lid
19 jan 2024
4
0
Lommel
Ter info, ik had de VVD in deze staat gekocht.

In het messenblok zitten tersa messen. De in-en uitvoertafel staan wel volledig verkeerd. Iemand tips om de uitvoertafel perfect in te stellen in combinatie met de tersa messen? Met rei en voelermaat even hoog zetten als de uiteindes van elk tersa mes op de messenrol? Daarna de invoertafel gelijk zetten zoals woodwhisperer doet op zijn youtube filmpje?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je geen informatie en foto's levert van wat er mis is met je machine, dan is het wat lastig om met oplossingen te komen. Voor veel oudere machines is het bijna onmogelijk om aan machine specifieke onderdelen te komen. Daar moet meestal een machine voor gesloopt worden. Als je nog aan dat gietstuk kan komen, dan heb je geluk, maar die onderdelen zijn vaak behoorlijk duur.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij lassen of hardsolderen lijkt het me wel lastig de uitlijning exact goed te krijgen, met name die van de schaafas.
Miaschien kun je hetzelfde onderdeel aan de andere kant uitbouwen, laten uitklokken (exact opmeten) en laten namaken. Maar dat wordt al met al geen goedkope oplossing natuurlijk.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Als er enige waarde aan veiligheid wordt gegeven zou ik dit niet lassen.

Onderdeel vervangen of machine vervangen of in onderdelen de deur uit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Een goede reparatie geeft helemaal geen problemen voor de veiligheid. Je kan een machine daarna gewoon weer gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
En als dat onderdeel niet meer leverbaar is dan wil je dus een verder uitstekende machine tot schroot verwerken? In de industrie wordt zelfs gerepareerd terwijl de onderdelen leverbaar zijn. Vaak omdat dat goedkoper is dan de productie stil te leggen om op het juiste onderdeel te wachten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.