vlaktand zaagblad gezocht

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
voor mijn kumiko hobby zoek ik een echt vlaktand (dus geen trapezium) zaagblad voor het fijnere werk. Er zijn echte vlaktand (of FZ=Flachzahn) te vinden in 250mm maar allemaal met weinig tanden (12, 16)
Is daar een reden voor, verspaant een vlaktand niet voldoende voor het fijnere werk ?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Een vlaktand zaagblad is eigenlijk bedoeld voor schulpzaagsnedes, vandaar de lagere aantallen vermoed ik. Op mijn vorige machine had ik een verstelbaar groefzaagblad van Leitz, die heeft voor zover ik mij herinner én vlakke tanden, én snijdende tanden voor een goede afwerking van de rand.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De vlak-daktand TCG bladen zorgen niet voor een vlakke snede, omdat de 'dak' tanden boven de vlakke tanden uitkomen:

hh.JPG

FTG bladen hebben enkel vlakke tanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
Ik heb van een 48 tands zaagblad de tanden vlak laten slijpen bij mijn gereedschap slijper. Kun je met een duidelijke opdracht bij elke slijperij laten doen.

Fons
ik heb een Ecotools FTG vlakdak zaagblad gekocht om Alu te zagen. Als ik dit zaagblad vlak laat slijpen zoals je voorstelt, kan ik dat dan nog gebruiken om Alu te zagen of is de zaagsnede om zeep ?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Vlakdak is TCG. De FTG (flat top grind) bladen zijn bedoeld voor metaal te zagen, dat zou geen probleem mogen zijn. Ik weet wel niet wat de snijhoeken voor gevolg kunnen hebben, maar dat zal een goede slijperij je wel kunnen vertellen.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
ik heb een Ecotools FTG vlakdak zaagblad gekocht om Alu te zagen. Als ik dit zaagblad vlak laat slijpen zoals je voorstelt, kan ik dat dan nog gebruiken om Alu te zagen of is de zaagsnede om zeep ?
Als je de zaagtanden verandert, wordt het effectief een ander soort zaagblad. Als je voor aluminium een FTG-blad nodig heb en je maakt er een TCG van, dan lijkt het me evident dat het niet meer zo geschikt is voor materialen waar je FTG voor nodig hebt. Mogelijk dat dit bij alu nog enigszins meevalt omdat het niet al te hard materiaal is.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
deze week van mijn cheapie Ecotools zaagblad het dak laten afzagen, dus nu krijg ik mooie rechthoekige zaagsnedes, dus géen dak in mijn snede en ook géén tapse snede, ideaal voor mijn kumiko's

deze week ook nog effe testen op stukje Alu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Cedric_g en arjaano

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
Theoretisch is de hoek ook niet goed van metaalbladen. Toch denk ik dat het voor jouw werk niet zo van belang is.
vandaag eindelijk mijn aangepast zaagblad op Alu (doorzagen van een T-track) kunnen testen, als boter ....

@Wim Kluck - dit blad is specifiek voor non-ferro en Trespa ? Ecotools verkoopt ze als zijnde goed voor Alu en Trespa. Wat bedoel je juist ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ja dat is een alu blad. Met een gewoon hm zaagblad kan je ook alu en zachte metalen zagen. Alleen is de zaaghoek van de tanden niet de juiste. Afvoer en vorm van de spanen is dan minder ook het zaagresultaat.
Eigenlijk moet je bij een trapezium vlaktandblad ook nog een stick met smeermiddel hebben. Maar voor dun alu deed ik dat nooit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.