Vlakheid roltafel

Xnight

Nieuw lid
11 feb 2017
15
0
Hallo,

Ik heb al enkele jaren een Robland k260 combinatiemachine waar ik zeer tevreden van ben. Een vervelend puntje is de consistentie van het inspannen van werkstukken op de roltafel. Afhankelijk van de locatie van de spanklem (zijwaarts) is de diepte van mijn zaagsnede verschillend. We spreken over een verschil van 2.5mm. Met een regel is zichtbaar dat de roltafel naar de zijde van de zaag ongeveer 1mm lager is.
Werd dit doelbewust zo gemaakt?
De tafel is in aluminium.

Foto roltafel met de regel in vooraanzicht met rechts de zaag.
IMG_20200815_194357.jpg
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit lijken mij 2 verschillende vragen: verschil van 2,5 &1 mm
de foto is iets te veel in detail om mij een volledig beeld te kunnen vormen
ik veronderstel dat de foto in de zaagrichting genomen is, waarbij de zaag aan de rechterkant staat
het lijkt mij een machine met een klein tafeltje, geen echte wagen zoals ze vandaag aangeboden worden
2dehands veronderstel ik
Afhankelijk van de locatie van de spanklem (zijwaarts) is de diepte van mijn zaagsnede verschillend. We spreken over een verschil van 2.5mm.
als het tafeltje krom of bol staat, dan zie ik geen andere oplossing dan of het bij een metaalbewerker (of bij robland ?) te laten vlakken, of er een vlakke mpx-plaat op te monteren/plakken
ik veronderstel dat het rolonderstel verstelbaar is
Met een regel is zichtbaar dat de roltafel naar de zijde van de zaag ongeveer 1mm lager is.
mag ik hieruit begrijpen dat de roltafel hoger dan de zaagtafel staat ?
dat is doelbewust & vermijdt dat je werkstuk tegen de zaagtafel schuurt
ook bij een altendorf van 50.000 euro is dat het geval
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Die rolwagen staat wel erg bol.

als het tafeltje krom of bol staat, dan zie ik geen andere oplossing dan of het bij een metaalbewerker (of bij robland ?) te laten vlakken

Ik denk ook dat dat de juiste oplossing is.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
948
Leeuwarden
Ik zou er een schuurschijf op zetten en voorzichtig aan de tafel wat vlakker maken. Dan kijken of je de loopwagen nog moet bijstellen Als dat niet een te lastigeklus is. Bij de X31 die ik voorheen had was dat een linke klus vanwege de dubbele rail, dan moest je eigenlijk een speciale drager gebruiken om daar goed uit te komen. Misschien dat er op het Robland forum nog wat tips te vinden zijn.

Succes! Fons
 

Xnight

Nieuw lid
11 feb 2017
15
0
dit lijken mij 2 verschillende vragen: verschil van 2,5 &1 mm
de foto is iets te veel in detail om mij een volledig beeld te kunnen vormen
ik veronderstel dat de foto in de zaagrichting genomen is, waarbij de zaag aan de rechterkant staat
het lijkt mij een machine met een klein tafeltje, geen echte wagen zoals ze vandaag aangeboden worden
2dehands veronderstel ik

De speling op de roltafel bedraagt 1mm wat thv de zaag resulteert in een maximale afwijking van 2.5 mm in het werkstuk, afhankelijk van waar de spanklem stond. Dit is bijzonder veel om nauwkeurig te kunnen werken.
Het gaat inderdaad om een kleine tafel zoals deze bij de Robland k21.

als het tafeltje krom of bol staat, dan zie ik geen andere oplossing dan of het bij een metaalbewerker (of bij robland ?) te laten vlakken, of er een vlakke mpx-plaat op te monteren/plakken
ik veronderstel dat het rolonderstel verstelbaar is

Robland en verdeler Leza zijn hier in de buurt. Zal misschien eens informeren.
In principe zou ik de tafel zelf kunnen vlakken zoals ze kleine cilinderkoppen doen (nat schuurpapier op glasplaat).
De tafel is echter niet verstelbaar. Dit zou misschien omzeild kunnen worden door een excentrische bus
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
948
Leeuwarden
Zijn de rollagers onder de tafel die over de as lopen niet standaard
voorzien van een excentrisch gat? Zo niet, is de as dan regelbaar?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.829
391
38
Enkhuizen
Als de tafel van aluminium is zou ik die niet schuren.
Dan heb je de komende tijd last dat ie zwart afgeeft.
Dit is heel lastig schoon te maken.
Je moet hem machinaal laten vlakken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.