vlakbank nodig, eventueel huren of lenen tegen vergoeding

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik ga mijn schutting vervangen voor zweeds potdeksel planken. Dit zijn vuren geimpregneerde planken welke fijnbezaagd zijn.

Op zich mooie planken maar ik vindt ze eigenlijk nog iets te ruw. Ben begonnen ze licht op te schuren met een bandschuurmachine om de ergste ruwheid iets eraf te halen.

Nu zat ik aan een vlakbank te denken maar omdat deze planken een schuine kant hebben wist ik niet of dat wel gaat werken. Totdat ik mij ineens bedacht dat ik de planken er
natuurlijk ook andersom in kan doen.

Het gaat totaal om 240 planken van 17,5 cm breed en 220 cm lang.

Ik overweeg een goedkope vlakbank hiervoor aan te schaffen voor max. 300 euro, eentje welke ik later ook nog eens kan gebruiken voor eenvoudig werk.
Maar wellicht is zoiets wel te huur of mag ik er van iemand tegen vergoeding gebruik van maken.

Iemand een tip voor een niet al te dure vlakbank welke dit werk aan kan? er hoeft maar 1 mm vanaf geschaafd te worden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.081
414
Je hebt juist een vlakbank nodig. Door de vandikte gaat niet werken, tenzij je een slede maakt. Maar dat laatste is op zich weer vrij simpel door één potdeksel plank op je een vlakke plank te schroeven.

Je kan zoiets kopen: hbm vandiktebank - Google-Suche

Of zoiets:


Maar even aangeven waar je woont, kan ook helpen.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Je hebt juist een vlakbank nodig. Door de vandikte gaat niet werken, tenzij je een slede maakt. Maar dat laatste is op zich weer vrij simpel door één potdeksel plank op je een vlakke plank te schroeven.

Je kan zoiets kopen: hbm vandiktebank - Google-Suche

Of zoiets:


Maar even aangeven waar je woont, kan ook helpen.
dank voor je reactie. ik woon in Zeewolde. Dat is dus omgeving almere/harderwijk/amersfoort.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik ga mijn schutting vervangen voor zweeds potdeksel planken. Dit zijn vuren geimpregneerde planken welke fijnbezaagd zijn.

Op zich mooie planken maar ik vindt ze eigenlijk nog iets te ruw. Ben begonnen ze licht op te schuren met een bandschuurmachine om de ergste ruwheid iets eraf te halen.

Nu zat ik aan een vlakbank te denken maar omdat deze planken een schuine kant hebben wist ik niet of dat wel gaat werken. Totdat ik mij ineens bedacht dat ik de planken er
natuurlijk ook andersom in kan doen.

Het gaat totaal om 240 planken van 17,5 cm breed en 220 cm lang.

Ik overweeg een goedkope vlakbank hiervoor aan te schaffen voor max. 300 euro, eentje welke ik later ook nog eens kan gebruiken voor eenvoudig werk.
Maar wellicht is zoiets wel te huur of mag ik er van iemand tegen vergoeding gebruik van maken.

Iemand een tip voor een niet al te dure vlakbank welke dit werk aan kan? er hoeft maar 1 mm vanaf geschaafd te worden.

Is de zichtzijde schuin of de “kant”. In het eerste geval niet door de van dikte bank doen want dan verlies je de schuinte. In het geval dat de kant schuin is, kan het gewoon op de vlakbank, paar tiende mm eraf.

Hoe breed zijn de planken?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou er eigenlijk niks aan doen, want als die planken ook maar iets hol/bol staan (99,9% kans dat dat het geval is) ga je alleen op de kanten of op het midden afnemen en bereik je niet het resultaat wat je wil.
Als het te ruw is een keer de schuurmachine er overheen, maar daar zou ik het persoonlijk bij laten.
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
93
31
Ga naar de Openbare Werkplaats in Amsterdam. Voor zeer weinig geld prima apparatuur te gebruiken. Met een dagdeel ben je klaar.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik zou er eigenlijk niks aan doen, want als die planken ook maar iets hol/bol staan (99,9% kans dat dat het geval is) ga je alleen op de kanten of op het midden afnemen en bereik je niet het resultaat wat je wil.
Als het te ruw is een keer de schuurmachine er overheen, maar daar zou ik het persoonlijk bij laten.
Daar heb je gelijk in, want veel planken staan inderdaad ook iets hol/bol. Dus toch maar ouderwets schuren dan.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Je moet je afvragen of je deze planken wel met een schuur- of schaafmachine moet willen bewerken. Dat goedje waarmee het geïmpregneerd is, is nu niet bepaald goed voor je gezondheid als het op die manier vrijkomt als zaagsel/stof. (het is gewoon chemisch afval)
Dat is ook de reden dat je behandeld tuinhout ook in de meeste bouwmarkten niet kunt laten zagen/afkorten, ze mogen het niet vanuit de ARBO.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter en Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.