Vlak vandiktebank HBM en Güde

Doehetzelf

Actieve deelnemer
5 jan 2020
40
2
Kootstertille, Friesland
Goedemiddag,
Kan iemand mij verder helpen?
Ik heb onlangs een gebruikte vlak vandiktebank gekocht van HBM.
Ik wil een onderdeel vervangen en dus op zoek gegaan naar reserve onderdelen.
Helaas kan ik van de HBM versie niets vinden maar dan ook echt niets.
Nu heb ik excact dezelfde machine gevonden op internet maar dan van het merk Güde. Hiervoor kun je
wel reserve onderdelen krijgen.
Hieronder de foto van de Güde machine. Toch heb ik twijfel om het onderdeel te bestellen omdat ik niet zeker weet of het echt past.
Heeft iemand hier ervaring mee?

90F5F409-3280-4E28-B738-37D0B010DF90.jpeg
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.383
836
70
Veldhoven
OK. Vreemd, meestal geeft HBM goede service.
Twee vraagjes:
Welk onderdeel gaat het om?
En heb je HBM al een mail gestuurd? (Ze zijn niet telefonisch bereikbaar, dus reacties kunnen even duren)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.206
1.980
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het gaat om de beitelplaat waarmee de schaafbeitel wordt vastgezet op de as. De boutjes hiervan zijn dol gedraaid.
hm, is het nu de draad in de beitelplaat of zijn het de boutjes ?
draad kan je in een plaat zelf trekken
boutjes zijn in alle maten te koop

koop je liever . . .
als je bij hbm niet vindt wat je zoekt, kan je de vraag altijd aan güde stellen
ik heb niet de indruk dat die zelf hun machines maken
hun GADH 254 kan identiek zijn aan die van hbm
als ze dat bevestigen vooraleer je daar bestelt, dan heb je een argument om het wisselstuk terug te sturen wanneer het toch niet past
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.383
836
70
Veldhoven
Het gaat om de beitelplaat waarmee de schaafbeitel wordt vastgezet op de as. De boutjes hiervan zijn dol gedraaid. Nee nog niet.
Is het onderdeel te bewerken? (Kun je testen met een vijl of een kraspen) Als het te bewerken is, zie ik de mogelijkheid om de gaten te voorzien van helicoils. Of een grotere maat schroefdraad er in tappen.
Als je in mijn buurt woont, kunnen we altijd kijken. Helicoils heb ik op voorraad. Tegen vergoeding van de materiaalkosten help ik je graag.

Tip: Zet in je profiel een indicatie van je woonregio.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Doehetzelf

Actieve deelnemer
5 jan 2020
40
2
Kootstertille, Friesland
Ja mee eens ik zal het even aanpassen. Ik woon in Kootstertille, (Friesland) vlakbij Drachten. Dat is helaas nogal een rit naar Veldhoven maar stel het aanbod zeer op prijs. Ik weet niet zeker wat er is dol gedraaid. Het kan beide zijn zowel de boutjes als de beiteplaat. En er zitten twee schaafbeitels in. Dus ik denk als je de èèn aanpast moet je ook de andere. Er moet evenwicht zijn anders vrees ik voor de lagers van de as.
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.383
836
70
Veldhoven
Ja mee eens ik zal het even aanpassen. Ik woon in Kootstertille (Friesland) vlakbij Drachten). Dat is helaas nogal een rit naar Veldhoven maar stel het aanbod zeer op prijs. Ik weet niet zeker wat er is dol gedraaid. Het kan beide zijn zowel de boutjes als de beiteplaat. En er zitten twee schaafbeitels in. Dus ik denk als je de èèn aanpast moet je ook de andere. Er moet evenwicht zijn anders vrees ik voor de lagers van de as.
Klopt. Dat evenwicht/balans was ik op terug gekomen als we daadwerkelijk iets zouden doen. Dus als er aan een kant helicoils komen of grotere boutjes, dan moet dat aan de andere kant ook.
 

Doehetzelf

Actieve deelnemer
5 jan 2020
40
2
Kootstertille, Friesland
Oh ja daar twijfel ik ook niet aan. Maar het zou dan veel werk zijn. Terwijl een nieuwe beitelplaat nog geen negen euro kost. Ik heb daar de vraag voorgelegd en bij gunstige uitkomst ga ik het daar bestellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.