Vlak- en vandikte bank voor kleine werkplek, HELP (ervaringen gezocht)

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
35
0
Beste houtbewerkers,

Ik ben op zoek naar een vlak en vandiktebankje voor in een kleine werkplaats. Ik wil graag eiken houten planken (circa 25breed bij 4 dik) vlakken.
Ik heb veel gelezen op dit forum en op het wijde web, maar ik kan heel moeilijk de verschillen zien (als die er echt zijn) of zie door de bomen het bos niet meer of de threads zijn al vrij oud.

Dan wil ik me toch het liefste baseren op recentere ervaringen van ervaringsdeskundigen :).
Welk model zouden jullie aanraden en/of zelf graag mee werken (als amateur voor sporadisch gebruik).
Prijs kan prima tot 800 oplopen (maar mocht je een beduidend favoriet hebben die hierboven uit steekt, hoor ik het graag ter overweging).

(ik ken de sticky ook over kleine vlak en van dikte banken, maar ik wil graag een nieuwe aanschaffen)

Alvast erg dank.

Groet,

Paul
 
Laatst bewerkt:

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Ik heb destijds een kleine vlak en vandiktebank aangeschaft voor beuken en eiken houten kastjes te maken.
Maar heb deze na drie maal te gebruiken terug gebracht.
De reden hiervan was dat bij planken breder dan 10 cm de machine vast liep dus niet voldoende kracht had om bij die breedte te schaven zelfs bij scherpe messen gaf dit een probleem.
Ik heb daarna een HBM 200 aangeschaft en die heb ik nu inmiddels 10 jaar en gebruikt hem heel veel.
Scherpe bijtels is heel belangrijk.
en als u praat over 25 cm breed en 4 cm dik dan moet je toch een betere kwalitatieve machine aanschaffen.
Succes

Simon
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.779
747
Enschede, Twente
Beste houtbewerkers,

Ik ben op zoek naar een vlak en vandiktebankje voor in een kleine werkplaats. Ik wil graag eiken houten planken (circa 25breed bij 4 dik) vlakken.

(ik ken de sticky ook over kleine vlak en van dikte banken, maar ik wil graag een nieuwe aanschaffen)
De machines in dat draadje zijn nog actueel. Er zit niet veel beweging in deze markt; er wordt veel met OEM”’s gewerkt (producenten die voor verschillende merken machines maken die onderling weinig verschillen).

Een interessante 'nieuwkomer' (?) is Shinko — althans zo heet het bij de Duitse firma Dictum:


Van Shinko verkoopt men ook een tafelmodel vandikte, die erg lijkt op wat men in andere landen als Carbatec enz. verkoopt. Ook in combi met de schaafbank.

BTW: De oude garde hier propageert graag het aanschaffen van oud ijzer, dwz machines van degelijk gietijzer uit het derde kwart van de vorige eeuw en een tikje later…
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
124
33
Delft
Ik schaar mijzelf niet onder 'oude garde', maar heb wel het idee dat de oude garde waarschijnlijk ook zelf begonnen is met discountmachines ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: lucky_paolo

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
35
0
Ik heb destijds een kleine vlak en vandiktebank aangeschaft voor beuken en eiken houten kastjes te maken.
Maar heb deze na drie maal te gebruiken terug gebracht.
De reden hiervan was dat bij planken breder dan 10 cm de machine vast liep dus niet voldoende kracht had om bij die breedte te schaven zelfs bij scherpe messen gaf dit een probleem.
Ik heb daarna een HBM 200 aangeschaft en die heb ik nu inmiddels 10 jaar en gebruikt hem heel veel.
Scherpe bijtels is heel belangrijk.
en als u praat over 25 cm breed en 4 cm dik dan moet je toch een betere kwalitatieve machine aanschaffen.
Succes

Simon
Hi Simon,

Ik begrijp het, maar dat model is simpelweg te groot en te zwaar. Ik wil toch graag iets aanschaffen, dus dan moet je keuzes maken.

Er zijn ook wel modellen die er wat tussenin lijken te zitten. Zoals de:
-Holzstar 715905305DH305
- Shinko AH 150 (zoals hieronder geadviseerd)

Ik denk dat een dergelijk model, van max 40/50 kilo is waar ik naar opzoek ben (beetje "best of both worlds).
Of heb ik het mis?

Groet,

Paul
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
35
0
De machines in dat draadje zijn nog actueel. Er zit niet veel beweging in deze markt; er wordt veel met OEM”’s gewerkt (producenten die voor verschillende merken machines maken die onderling weinig verschillen).

Een interessante 'nieuwkomer' (?) is Shinko — althans zo heet het bij de Duitse firma Dictum:


Van Shinko verkoopt men ook een tafelmodel vandikte, die erg lijkt op wat men in andere landen als Carbatec enz. verkoopt. Ook in combi met de schaafbank.

BTW: De oude garde hier propageert graag het aanschaffen van oud ijzer, dwz machines van degelijk gietijzer uit het derde kwart van de vorige eeuw en een tikje later…
Dank Bert,

Ook ik zet het liefts een gietijzeren beest in mijn werkplek, maar dan kan ik niet meer bewegen :)

Dank voor je tip, zeker intressant een dergelijk model. Zoiets zoek ik. De AH200 is ook intressant. Zelf ben ik net op onderstaande gestuit:
-Holzstar 715905305DH305

Lijkt een beetje tussen de echte budget en lichte modellen en het stationaire werk in te zittne. Ben je hiermee bekend toevallig?

Groet,

Paul
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
De breedte is nog tot daar aan toe, je zit vooral met de lengte. De Shinko is echt een mooie machine, maar ook erg kort, dus als jouw planken een meter of twee worden, wordt het al lastiger om daar zuiver mee t werken.
Nieuw voor dat bedrag kom je al gauw bij HBM terecht of iets dergelijks, zeker 25 cm breed. Het is helaas niet echt voldoende budget voor een nieuwe machine met die specs
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
35
0
De breedte is nog tot daar aan toe, je zit vooral met de lengte. De Shinko is echt een mooie machine, maar ook erg kort, dus als jouw planken een meter of twee worden, wordt het al lastiger om daar zuiver mee t werken.
Nieuw voor dat bedrag kom je al gauw bij HBM terecht of iets dergelijks, zeker 25 cm breed. Het is helaas niet echt voldoende budget voor een nieuwe machine met die specs
Hi Rizz,

Bedankt,

Op zich is budget verhoging geen probleem. Heb je dan betere voorbeelden met een hoger budget (maar nog wel steeds "enigszins" draagbaar)

Qua de lengte van de Shinko; daar is toch wel een hack op te verzinnen? Bij invoer en uitvoer een ondersteuningsblok maken op zelfde hoogte (of iets dergelijks).
Vraag is meer of hij ook echt krachtig genoeg is om eiken te vlakken.
 
Laatst bewerkt:

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
35
0
Ik ben ook in een prijscategorie net wat hoger aan het kijken (wel nog steeds de enigszins draagbare varianten) en stuit ook op de DeWalt D27300. Daar zit echter wel een flink prijsverschil in met bv de Shinko en Holztar, terwijl er qua specs niet direct een groot verschil te merken is.

Iemand ervaring met de DeWalt? Is dit prijsverschil te rechtvaardigen?

Welke ik nu dus op het vizier heb zijn:
- Shinko AH200
- Holzstar 715905305DH305
- DeWalt D27300
 
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
554
133
Volgens mij is de Shinko een vlakbank.
Holzstar is een vvd in de uitvoering die er in een heleboel merken is, ook van HBM.
Dewalt is volgens mij vergelijkbaar met Metabo HC260. Hoewel dit ook geen professionele machines zijn, wel een stuk zwaarder, langer en robuuster als Holzstar en vergelijkbare machines.
ik heb zelf een Metabo en voor mij volstaat deze, deze machine is nieuw
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
93
31
Ik heb ook geen ruimte voor een vvdb. Ben lid geworden van de Openbare Werkplaats in Amsterdam en vlak daar nu mijn hout. Perfecte grote machines, zeer geringe kosten en professioneel advies.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.