Visgraat tafel eik

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
Hallo iedereen.
Ik heb al een hele tijd een account op dit forum, en heb al heel veel gelezen en geleerd van jullie iedereen maar weinig zelf gepost. Daar wil ik vandaag verandering in brengen met een bouwverslag van mijn versie van de visgraat tafel.
Ik heb al zeer veel geleerd hoe jullie bepaalde dingen aanpakken door bouwverslagen te lezen, ik hoop hier nu mijn bijdrage te leveren.

Onze oude tafel was al lang aan vervanging toe, en toen mijn vrouw deze eindelijk verkocht had kon ik aan mijn avontuur beginnen. We wouden graag een tafel waar 8 mensen aan kunnen zitten. Na wat designs te bekijken was dit het idee:

WhatsApp Image 2020-05-30 at 17.18.21.jpeg

Een visgraat tafel van 280 op 90 met een enkel graat patroon waarbij elke rib +- 20cm is en een zo smal mogelijke kader er rond.
Ik volg sinds dit jaar ook in avondschool een cursus houtbewerking, dus had toegang tot grote machines. Om te oefenen wou ik dan ook graag zoveel mogelijk massief eik gebruiken.

Eerste stap was hout zoeken, ik heb een partij witte amerikaans eiken gekocht bij Martal in Mechelen.

IMG_5289.jpeg

Om de breedte van 90cm te halen had ik planken van 70 cm nodig, mijn planken waren 320, dus ik kon er 4 stuks uithalen.

IMG_6254.jpeg

Daarna begonnen met schaven in de les, hier heb ik jammer genoeg geen foto's van. Ik heb ze geschaafd tot 15mm, en ze worden gelijmd op een multiplex plaat van 18mm. Ik wou de tafel ongeveer 4cm dik hebben, dus ze is door de boord rondom een beetje opgedikt. Omdat ik al wist dat ik T staal ging gebruiken om de poten met elkaar te verbinding wou ik de tafel blad zelf zo smal mogelijk hebben. Zodat het T staal toch een beetje verborgen werd. (Achteraf was dit totaal geen probleem, en zie je dat T staal enkel als je bukt en er echt op let)

Volgende stap was het mooiste patroon kiezen van planken. Zodat de kleuren mooi uitkwamen.

IMG_6331.jpeg

Eenmaal mijn vrouw blij was met de schikking kon ik starten met de grootste glue up die ik al gedaan had :)

Het was lastig om alles goed te klemmen. Ik ben gestart met beton blokken te gebruiken, maar uiteindelijk besloten om de planken vast te klemmen met kleine stukjes multiplex vast te schroeven. Hiermee ging het wel trager omdat ik moest wachten tot de lijm gepakt had voordat ik de volgende rij kon leggen maar het resultaat was wel beter dan met de beton blokken. Ik heb voor mijn 30ste verjaardag een domino machine gekregen. Deze kon ik nu goed gebruiken. Ik heb in elke plank aan de kant die bevestigd ging worden aan de rest gelijmde kant een dominotje gestoken in de kopse kant en in de zijkant. De bedoeling was dat die kant dan minder hard geklemd moest worden. Dit is best goed gelukt.

IMG_6354.jpeg
IMG_6365.jpeg

Uiteindelijk kon ik verspreid over een weekend alles lijmen, en kon het schuren beginnen. In 2 planken had ik geen dominotje gebruikt omdat, en deze waren toch een beetje naar boven gekomen. Voor de rest was de tafel best vlak en was het schuren beperkt. Ik heb geschuurd met 60, 100 en 180.

IMG_6382.jpeg

Daarna was het tijd om de tafel om maat te zagen. Dit ging best vlot met de invalzaag. Het enige lastige was om de middenlijn te bepalen. Deze ligt in het midden van waar de beide planken samenkomen, en dus niet dwars door de hoeken. (Zoals ik eerst dacht met het maken van de tekening en schetsen)

IMG_6393.jpeg

Hierna kon ik mijn beginnen aan de boord rondom. Ik kreeg de 45graden niet super strak (van de hoek op deze foto was ik wel tevreden), later heb ik ontdekt dat er tand van mijn afkort zaag afgebroken is. Ik denk dat dit de boosdoener is.

IMG_6395.jpeg

Blijkbaar kan ik maar 10 foto's uploaden. dus ik zal in een volgende post moeten verder gaan. Wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • IMG_6365.jpeg
    IMG_6365.jpeg
    708,8 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
De boorden heb ik bevestigd met enkele domino's. Dit vooral voor het gemak, zodat ze al een beetje bleven zitten en het eenvoudiger te lijmen was.

Goede voorbereiding is het halve werk bij het lijmen heb ik snel geleerd. : )

IMG_6400.jpeg

IMG_6401.jpeg

De tafel begon er eindelijk als een echte tafel uit te zien. Het afwerken kon beginnen. Volgende stap was om de naden tussen de planken weg te werken. Ik was best content met hoe de planken op elkaar aansloten, maar het was niet perfect. Hiervoor heb ik schuurstof + gupamaker gebruikt. Het eerste idee was om schuurstof en witte houtlijm te gebruiken, maar dit werd op verschillende plaatsen afgeraden.
Die gupamaker is best te doen van prijs, en je gebruikt er heel weinig van met die pot kan ik nog een leven verder denk ik.

voor:

IMG_6405.jpeg

tijdens :

IMG_6408.jpeg

Na:

IMG_6409.jpeg

Op dit punt begon ik al heel enthousiast te worden met het resultaat. Nog een laag grondlak en 2 lagen skylt, en de tafel kon bijna in gebruik genomen worden.

Na de eerste laag grondlak :

IMG_6414.jpeg

De poten hebben we online gekocht, en bij de lokale metaalbewerken 2 stukken T staal van 50x50x6 laten tussen lassen. Ik had eerst wat schrik van de overbrugging, maar dit beweegt geen millimeter. Had gerust een maatje kleiner gekunnen denk ik. Better safe than sorry..

IMG_6423.jpeg

En dan was het eindelijk zo ver om de tafel in gebruik te nemen. Ik ben best trots op het resultaat. IMG_6426.jpegIMG_6428.jpeg

Het enige waar we niet goed genoeg over nagedacht hebben is hoe ver de poten uit elkaar staan. Er zit 2m T-staal tussen, waardoor er net niet genoeg plaats is om 4 stoelen aan elke kant tussen de poten te zetten. Ik denk dat ik dit nog ga veranderen, weer iets geleerd voor de volgende keer.

Groeten
Jens
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Het ziet er erg strak uit Jens! Voor een eerste bijdrage op het forum doe je het goed (y)

Ik kan me voorstellen dat het verlijmen van 15 mm massief eiken op de onderlaag in de loop van tijd (temperatuur- en vochtschommelingen) mogelijk het wat spleetjes of scheurtjes zou kunnen veroorzaken. Heeft iemand hier ervaring mee?
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
Bedankt RedWoodWorking.

Ja daar wist ik ook niet heel goed hoe ik daar mee moest omgaan. Time will tell vermoed ik? Het hout was in ieder geval KD gedroogd en heeft ook een tijdje bij ons binnen gelegen om te acclimatiseren maar of dat genoeg is, dat zullen we op termijn zien vrees ik :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dat is een hele mooie tafel geworden! Je hebt ook over iedere stap goed nagedacht en indien nodig je werkwijze aangepast.
Bedankt voor het uitgebreide verslag.
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
We zijn ondertussen een klein half jaar verder en het leek me gepast om een update te geven.
Al bij al nog steeds zeer tevreden van de tafel. De afwerking in skylt werkt perfect. Ik heb 2 kleine kinderen die er alle mogelijke voedsel al op gemorst hebben, hier zie je niets van.

Zoals RedWoodWorking al dacht komen er wel minischeurtjes in de tafel. Persoonlijk storen mij deze niet, maar ik zou wel graag weten wat ik best doe de volgende keer als ik 1 maak die niet voor mezelf zou zijn.

Momenteel ben ik aan het denken om 5 mm dik eik te gebruiken i.p.v. 15 mm. Ik denk ook dat ik vooral de onderkant van de strips gelijmd heb aan het multiplex en minder aandacht heb besteed aan de zijkanten ook goed te lijmen en te klemmen.

Ik weet ook dat sommige mensen al een tafel gemaakt hebben met parket als bovenlaag, hier sta ik zelf minder voor open omdat ik graag de lijst rondom de tafel in exact dezelfde kleur en textuur heb als de rest.

Wat denken jullie van het idee om naar 5 mm dik te gaan? Zou dit voldoende helpen. (Natuurlijk voldoende droog en geacclimatiseerd hout)
 

Bijlagen

  • IMG_0962.jpeg
    IMG_0962.jpeg
    172,6 KB · Weergaven: 16
  • IMG_0961.jpeg
    IMG_0961.jpeg
    166,3 KB · Weergaven: 19

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
Bedankt voor je reactie Athanor.
Je ziet toch regelmatig dat fineer en dikfineer op een niet werkende ondergrond geplakt worden. Ik dacht dat net stabieler was?
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Je zou ook kunnen overwegen om met tand en groef te werken indien je toch voor massief zou gaan. Volgens mij is fineer ook een goed idee, maar denk niet dat dat direct zo veel gemakkelijk aan te brengen + te klemmen is indien je niet over het juiste materiaal beschikt.

Ivm het klemmen: daar had je eventueel gebruikt kunnen maken van bol geschaafde stukken hout, dan kun je langs de uiteindes van je blad klemmen.

Alexander
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Bedankt voor je reactie Athanor.
Je ziet toch regelmatig dat fineer en dikfineer op een niet werkende ondergrond geplakt worden. Ik dacht dat net stabieler was?
Bij fineer en dekfineer denk ik aan diktes van 0,6 tot 2 mm. De kracht daarvan wordt wel door de lijmsterkte opgevangen verwacht ik, maar ik twijfel aan 5 mm. Maar het kan meevallen natuurlijk.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.