Visgraat opgeschuurd - strepen/vlekken - handschuurmachine dan maar?

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Het zou erg fijn zijn mocht iemand met wat kennis van zaken mij in de goede richting kunnen sturen.

Ik schuurde een eiken visgraatvloer op van 25m² met een gehuurde roterende vloerschuurmachine; eerst een zestal uur met P40, dan uiteindelijk nog een paar uurtjes met P80, en uiteindelijk met P180. De machine had ik erg goed onder controle, en ik heb van links naar rechts en van rechts naar links gewerkt, telkens in cirkels, in zowel de lengte als breedte van de ruimte -- heb ook met de heupen de machine laten werken. De vloer was nog nooit opgeschuurd sinds ie werd geplaatst in 1959.

Uiteindelijk is het resultaat erg pover: strepen over de lengte van de vloer, allemaal in dezelfde richting (vreemd?), én de vroegere geel-bruine vernislaag hangt er hier en daar nog op want ik zie vlekken doorheen de ruimte. Hoe kan ik dit nog verbeteren?

Ik heb wat stukjes met de hand gedaan ook, mee met de nerf van het hout, en daar is het resultaat beter. Da's dan goed te doen voor de stukjes waar ik moeilijk bij kon of die wat verzonken zijn, maar onbegonnen werken voor een volledige vloer. De kantenschuurmachine deed wel zo goed als onmiddellijk zijn werk; één keer passeren en het eiken hout was kaal. Dan maar een excentrische schuurmachine met een soortgelijk kleiner contactoppervlak huren en de volledige vloer opnieuw doen (P40 - 80 - 180)?

De bedoeling is af te werken met donkere olie, maar als er producten bestaan die een beter resultaat geven met strepen en vlekken, neem ik dat in overweging. Ijdele hoop.

Voor de start van de werken:
voor2.jpg

Na de werken (strepen/vlekken):
na1.jpg
na2.jpg
na3.jpg

na4.jpg
 

Bijlagen

  • voor2.jpg
    voor2.jpg
    42,4 KB · Weergaven: 5

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.